arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۹۳۸۰
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۵

نماینده ایران در اجلاس بین‌المللی موصل: تهران تا زمانیکه دولت عراق لازم بداند به حمایت‌های خود ادامه می‌دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی آهنی سفیر کشورمان در پاریس که به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در نشست بین‌المللی موصل حضور داشت، بر ضرورت حمایت از دولت مرکزی عراق در مبارزه با تروریسم تکفیری به ویژه داعش و همچنین مبارزه با ریشه‌های ایدئولوژیکی تروریسم و افراط‌گرایی در سایه احترام به وحدت ملی، تمامیت ارضی و حاکمیت عراق تاکید کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: برای خلاصی دنیا از شر تهدیدات داعش، کشورهای دارای نقش در بحران عراق باید در نابودی داعش جدی و مصمم باشند و اجازه ندهند که آنها بتوانند از منطقه‌ای به منطقه دیگر نقل مکان کنند.

سفیر کشورمان در پاریس با تاکید بر حمایت از دولت مرکزی عراق در بازسازی موصل و کمک‌رسانی انسانی به مردم این شهر افزود: هر گونه عملیات نظامی و امداد رسانی باید در هماهنگی کامل با دولت مرکزی عراق صورت پذیرد.

آهنی همچنین مشارکت و همکاری تمام نیروهای ارتش و نیروهای مردمی با دولت مرکزی عراق را تضمینی برای ثبات و ارامش موصل پس از آزاد سازی قلمداد کرد.

وی در پایان ضمن تاکید بر اهمیت پشتیبانی و حمایت از دولت و ملت عراق در مبارزه علیه تروریسم، خاطرنشان کرد: تا زمانیکه دولت عراق لازم بداند جمهوری اسلامی ایران به حمایت و ارائه کمک‌های انسانی خود ادامه خواهد داد.

به گزارش فارس، نشست بین‌المللی پاریس در خصوص ایجاد ثبات موصل با ریاست مشترک وزرای امور خارجه فرانسه و عراق در تاریخ 29/7/95 به مدت چهار ساعت برگزار شد.

نشست مذکور با مشارکت 21 کشور و سه سازمان بین‌المللی و با سخنرانی فرآنسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه و پیام ویدئو کنفرانسی حیدرالعبادی نخست وزیر عراق افتتاح شد.

مدعوین نشست مذکور شامل کشورهای همسایه عراق، کشورهای عضو ائتلاف بین‌المللی علیه داعش (آمریکا، انگلستان، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، هلند، کانادا، ترکیه، عربستان سعودی، کویت، اردن، مصر، عمان، قطر، بحرین، امارات عربی متحده، ژاپن، چین و کره جنوبی) و همچنین نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد برای عراق، معاون دبیرکل اتحادیه عرب و نماینده اتحادیه اروپا بودند.

لازم به ذکر است 8 کشور در سطح وزیر خارجه و بقیه در سطح معاونین وزیر و نمایندگان رسمی دولت‌ها حضور داشتند.

محور کلی سخنرانی‌ها در این کنفرانس در چارچوب حمایت از دولت عراق در مبارزه با تروریسم بویژه داعش و همچنین تاکید بر حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و وحدت ملی عراق استوار بود.

ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق ضمن ارائه راهبرد دولت عراق در مبارزه علیه داعش، بر موضوع مهم ضرورت تلاش برای مبارزه با ریشه‌های ایدئولوژیک تروریسم تاکید کرد.

ضرورت حمایت از مردم غیرنظامی خصوصا در عملیات بازسازی، توجه مضاعف به حمایت از آوارگان و تامین کمک‌های انسانی و مالی که پیش از این کشورها متعهد شده بودند، از دیگر محورهای مطروحه در این نشست بود.

اکثر مشارکت‌کنندگان در این نشست خواستار تضمین برقراری ثبات، امنیت و بازگشت آرامش پس از آزادسازی موصل بودند و بر تقویت دولت مرکزی عراق تاکید کردند تا بتواند با همکاری همه گروه‌ها و جناح‌های داخلی بر مشکلات فائق آید.

ضرورت پیگیری محاکمه و تعقیب جنایتکاران داعش در سراسر دنیا با بهره‌گیری از پلیس بین‌الملل (اینترپل) از دیگر محورهای مورد تاکید شرکت‌کنندگان در این نشست بود.

منبع: فارس
نظرات بینندگان