arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۹۶۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۹ - ۰۷ تير ۱۳۹۰

اوکامپو: نزديکان قذافي نخستين کساني هستند که بايد حکم بازداشت وي را اجرا کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دادستان دیوان کیفری بین المللی گفت نزدیکان قذافی اولین کسانی هستند که باید حکم بازداشت وی را اجرا کنند. به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس بیست و چهار، لوئیس مورنو اوکامپو دادستان دیوان کیفری بین المللی در کنفرانسی خبری گفت: همه جنایات رخ داده (در لیبی) ، جنایات علیه بشریت تلقی می شود و قضات به این نتیجه رسیده اند که این افراد (عوامل این جنایات معمر قذافی، سیف الاسلام قذافی و عبدالله السنوسی رئیس سرویس های اطلاعاتی لیبی) بازداشت شوند.

امروز زمان آن رسیده است که این افراد بازداشت شوند.

من می خواهم بگویم که چه کسانی باید آنها را بازداشت کنند.

مطابق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، در وهله اول بر عهده لیبی است که این حکم بازداشت را اجرا کند.

لیبی یکی از اعضای سازمان ملل متحد است.

لیبی مجبور است خود را با قطعنامه هزار و نهصد و هفتاد شورای امنیت سازمان ملل متحد تطابق دهد .این قطعنامه مقامات لیبی را به همکاری کامل با دادگاه و دادستان دعوت می کند و اینکه مقامات لیبی باید کمک های خواسته شده را ارائه دهند.

دادگاه، تصمیمات خود را به اطلاع مقامات لیبی در طرابلس خواهد رساند.

گزینه اول این است که حلقه نزدیک و اطرافیان قذافی می توانند این حکم بازداشت را اجرا کنند.

آنها این انتخاب را خواهند داشت که بخشی از مشکل باشند و به این ترتیب خودشان نیز تحت پیگرد قرار گیرند یا اینکه بخشی از راه حل باشند و با دیگر لیبیایی ها برای پایان دادن به جنایات همکاری کنند.

گزینه دوم این است که شورای ملی انتقالی لیبی این کار را انجام دهد.

وزیر دادگستری اینجاست و نخست وزیر (شورای انتقالی لیبی) نیز فردا خواهد آمد.

آنها طرح خود را به محض آمدن توضیح خواهند داد.

باید بسیار دقیق بود.

نیروهای بین المللی که مطابق با قطعنامه سازمان ملل متحد عملیات انجام می دهند وکالت ویژه ای برای اجرای حکم بازداشت ندارند.

دادگاه نیز از آنها چنین خواسته ای ندارد و از نیروهای بین المللی نمی خواهد که این افراد را بازداشت کنند.

مطمئنا بیش از هر زمان دیگری این اضطرار وجود دارد که مذاکرات آغاز شود اما مذاکرات باید با احترام به قطعنامه هزار و نهصد و هفتاد شورای امنیت سازمان ملل متحد باشد برای اینکه عدالت در لیبی اجرا شود و برای اینکه تصمیم دادگاه درباره معمر قذافی، سیف الاسلام قذافی و رئیس سرویس های اطلاعاتی لیبی عملی شود.

قذافی نباید در قدرت بماند و به این ترتیب بتواند به قربانیانش حمله کند.

اگر ما می خواهیم که مواد قطعنامه اجرا شود وی باید بازداشت شود.

من باید مشخص کنم که دفتر دادستان به تحقیقات خود درباره جنایات دیگر بویژه درباره تجاوز و همه تلاش ها برای سرپوش گذاشتن بر جنایات ادامه خواهد داد.

عدالت در لیبی اجرا خواهد شد. دادستان دیوان کیفری بین المللی در پاسخ به این سوال که آیا حکم صادر شده برای بازداشت قذافی مانعی در برابر دیگر تلاش ها برای حل و فصل سیاسی بحران لیبی است یا نه گفت: وکالت من پایان دادن به مصونیت (مجازات نشدن قذافی) است برای اینکه از ارتکاب به جنایات دیگر ممانعت بعمل آید.

همانطور که قبلا گفته ام، مذاکرات مهم است اما این مذاکرات باید با احترام به قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد که به اجرای عدالت دعوت می کند انجام شود.

من باید خاطر نشان کنم که چین و روسیه و افریقای جنوبی نیز به این قطعنامه رای داده اند.

باید عدالت اجرا شود و به جنایات پایان داده شود.

وی در این باره که آیا احتمال دارد افراد دیگری در لیبی تحت تعقیب قرار گیرند یا نه گفت: شاید اگر ما اسامی دیگر به فهرست مظنون ها اضافه کنیم، یک یا دو نام دیگر وجود داشته باشد.

جنبه ای که ما بر روی آن تحقیق می کنیم به تلاش ها برای سرپوش گذاشتن بر جنایات بر می گردد.

به این ترتیب همه افراد مرتبط با این امر احتمال دارد محاکمه شوند به این ترتیب اطرافیان و نزدیکان قذافی باید بفهمند که اگر اقدامی انجام ندهند در نهایت زندانی خواهند شد.

اگر آنها همکاری کنند و رویکرد خود را تغییر دهند برای آنها آینده ای در لیبی وجود خواهد داشت.

نظرات بینندگان