arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۹۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۰

"گرانی ارز و سكه برای جمع آوری پول مسكن مهر بود"

عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره جلسه كمیسیون جهاد اقتصادی مجلس با بهمنی گفت: سیاست فروش سكه و ارز بانك مركزی برای جمع‌‌آوری نقدینگی ناشی از تزریق 14 هزار میلیارد تومانی مسكن مهر بوده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو كمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره جلسه كمیسیون جهاد اقتصادی مجلس با بهمنی گفت: سیاست فروش سكه و ارز بانك مركزی برای جمع‌‌آوری نقدینگی ناشی از تزریق 14 هزار میلیارد تومانی مسكن مهر بوده است.

جعفر قادری در مورد نشست روز قبل كمیسیون جهاد اقتصادی افزود: سؤال نمایندگان در كمیسیون جهاد اقتصادی از آقای بهمنی رئیس كل بانك مركزی این بود كه چرا نرخ ارز یك باره افزایش و بعد یكباره كاهش پیدا كرد و این نوسان به خاطر چه بوده است.

به گزارش فارس وی افزود: این نوسان و عدم اطمینان بازار باعث سفته‌بازی و سوء استفاده عده‌ای می‌شود و مسئولان بانك مركزی پاسخ دادند، سیاست جذب نقدینگی سرگردان بازار باعث فروش سكه و ارز در بازار شد.

عضو كمیسیون برنامه و بودجه تأكید كرد: براساس گزارش بانك مركزی نرخ رشد نقدینگی در سال گذشته 29.5 درصد، در سال 89 حدود 25.5 درصد و در سال 88 حدود 24.5 درصد بوده است و رشد نقدینگی بالا در سال گذشته به خاطر این بود كه 14 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای مسكن مهر پرداخت شد.

قادری افزود: براساس گزارش بانك مركزی 7 هزار میلیارد تومان از این رقم به وسیله انتشار اوراق مشاركت و بقیه خطوط اعتباری بانك مركزی برای بانك‌های عامل بود كه این امر به منزله رشد پایه پولی تلقی می‌شود و با ضریب تكاثر افزایش 4.5 برابری نقدینگی خواهد داشت، بنابراین براثر تزریق این 7 هزار میلیارد تومان حدود 28 هزار میلیارد تومان نقدینگی در سال گذشته افزایش یافت.
قادری افزود: سیاست بانك مركزی برای جمع‌آوری نقدینگی سرگردان از بازار و جلوگیری از بروز تورم بالا بوده‌ است.

قادری در پاسخ به این پرسش كه بانك مركزی چه برنامه‌ای برای پول‌های سرگردان جمع‌آوری شده از دست مردم دارد، گفت: قرار بود این نقدینگی در تولید به كار گرفته شود، اما متاسفانه چنین اقدامی نشده و از طرفی بانك مركزی اعلام كرد، اختیار افزایش سود سپرده‌های مردمی را ندارد و شورای پول و اعتبار در این زمینه تصمیم‌‌گیری می‌كند.

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه گفت: قرار بود سود سپرده‌های مردمی در بانك ها اضافه شده و به میانگین نرخ تورم سال گذشته و سال جاری برسد، اما شورای پول و اعتبار اجازه افزایش نرخ سود سپرده را نداده است و بانك مركزی قدرت مانور ندارد.

وی در عین حال تأكید كرد: بانك مركزی از ابزارهای در دست خود مانند تعیین نرخ ارز سیاست مناسبی اتخاذ نكرده و می‌توانست با تحلیل و دقت بیشتری این سیاست‌ را اجرا كند، اما كم دقتی باعث نوسان شدید و التهاب بازار ارز در كشور شد.

قادری افزود: در جلسه كمیسیون جهاد اقتصادی مجلس آقای بهمنی حضور پیدا كرد و مهمترین محورها در باره مبادلات ارزی، واردات كالا و تكنولوژی و مسائل ارز خارجی بود.

وی گفت: نمایندگان مجلس تأكید داشتند مسائل ارزی كه به صورت تهدید جلوه می‌كند باید تبدیل به فرصت شود و درجهت تقویت تولید داخل استفاده شود.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
0
0
هرچی که بود همش از جیب مردم جمع شد. حالا انشاله که خرج خود مردم بشه، هرچندکه چیزی که زیاده بین مردم فقط ای کاش و اگر هست..
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۸
0
0
خرج که از کیسه مهمان بود حاتم طائی شدن آسان بود
نظرات بینندگان