arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۲۹۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۲۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵

ملوانان دربند راهزنان دریایی سومالی آزاد شدند

به رغم حملات گاه و بی گاه دزدان دریایی، راهزنی دریایی در نزدیکی سواحل سومالی طی سه سال گذشته به دلیل حضور ناوهای جنگی بین المللی در آب های این منطقه، کاهش یافته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 مقام دولتی سومالی روز شنبه اعلام کرد که راهزنان دریایی این کشور 26 ملوان آسیایی دربند خود را آزاد کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از موگادیشو، این ملوانان بیش از چهار سال پیش از زمانی که کشتی شان در اقیانوس هند هدف حمله دزدان دریایی قرار گرفت، در اسارت بودند.

ملوانان مزبور از کشورهای چین، فیلیپین، کامبوج، اندونزی، ویتنام و تایوان، فوریه 2012 در جریان حمله دزدان دریایی به گروگان گرفته شدند در خواست باج از کشرهایشان کردند. خبری از پرداخت باج در ازای آزادی این ملوانان مخابره نشده است.

به رغم حملات گاه و بی گاه دزدان دریایی، راهزنی دریایی در نزدیکی سواحل سومالی طی سه سال گذشته به دلیل حضور ناوهای جنگی بین المللی در آب های این منطقه، کاهش یافته است.

راهزنی دریایی، میلیاردها دلار هزینه بر صنعت کشتیرانی تحمیل کرده است.
راهزنان دریایی در جریان عملیات خود، مسیرهای کشتیرانی را بسته، صدها ملوان را ربوده و کشتی ها را در یکهزار مایلی خط ساحلی سومالی توقیف کرده اند.

در همین حال، سران اتحادیه آفریقا هفته گذشته برای بررسی نحوه مقابله با راهزنی دریایی و قاچاق در مناطق ساحلی این قاره، در شهر لومه پایتخت توگو گردهم آمدند و خواستار اجماع در برابر دزدان دریایی شدند.

اگرچه از شدت و حدت راهزنی دریایی در سواحل شرق آفریقا کاسته شده اما نگرانی اصلی در حال حاضر به خلیج گینه و به ویژه آب های نزدیک نیجریه معطوف است.

راهزنان دریایی در این منطقه، اغلب از گروه های مسلح در دلتای نیجر تشکیل شده اند که خواستار سهم بیشتری از درآمدهای حاصل از ذخایر نفتی هستند.

17 کشور واقع در خط ساحلی خلیج گینه از ظرفیت ضعیفی در زمینه تجسس دریایی برخوردارند و سال هاست در جهت تقویت سطح همکاری برای مقابله با راهزنی دریایی تلاش کرده اند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان