arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۳ - ۰۸ تير ۱۳۹۰

تشکیل دو وزارتخانه "تعاون،کارورفاه اجتماعی" و "صنعت،معدن وتجارت"

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل دو وزارتخانه «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» از ادغام ۵ وزارتخانه موافقت کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل دو وزارتخانه «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» از ادغام ۵ وزارتخانه موافقت کردند.

به گزارش انتخاب، نمایندگان در جلسه علنی امروز ـ چهارشنبه ۸ تیر ماه ـ مجلس شورای اسلامی در بررسی جزئیات لایحه دو فوریتی وظایف و اختیارات دو وزارتخانه «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» ماده واحده این لایحه را با  ۱۴۱ رای موافق، ۳۸ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در صحن تصویب کردند.

براساس این مصوبه مجلس، به موجب این قانون از ادغام سه وزارتخانه «تعاون، کار و رفاه و تامین اجتماعی» و دو وزارتخانه «صنایع و معادن و بازرگانی» به ترتیب دو وزارتخانه «تعاون، کار و رفاه اجتماعی» و «صنعت، معدن و تجارت» تشکیل می شود. کلیه وظایف و اختیاراتی که بر طبق قوانین بر عهده وزارتخانه های یاد شده بوده است به دو وزارتخانه جدید منتقل می شود.

به موجب تبصره ۱ این ماده واحده مصوب، کلیه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی، اموال منقول و غیرمنقول در وزارتخانه های رفاه و تامین اجتماعی و کار و امور اجتماعی و تعاون به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و نیز در وزارتخانه های صنایع و معادن و بازرگانی به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل می گردد.

همچنین براساس تبصره ۲ این لایحه، تنقیح قوانین مربوط به وظایف و اختیارات وزارتخانه های یاد شده، با توجه به قوانین: برنامه پنجساله پنجم توسعه و اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهار (۴۴) قانون اساسی و مدیریت خدمات کشوری در کارگروهی متشکل از معاونان برنامه ریزی و نظارت راهبردی، توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، حقوقی، امور مجلس رئیس جمهور و حسب مورد وزیر مربوطه ظرف شش ماه تهیه و پس از تصویب هیات وزیران به مجلس شورای اسلامی تقدیم می گردد.

نمایندگان به موجب تبصره ۳ این ماده واحده مصوب نیز مقرر کردند در کلیه قوانین به جای وزارتخانه های ادغامی فوق الذکر و وزیران آنها به ترتیب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزیران آنها جایگزین می شود.

دولت در لایحه خود ابتدا خواستار ادغام دو وزارتخانه کارو  رفاه و تامین اجتماعی در وزارتخانه کار و رفاه اجتماعی و دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی در وزارتخانه صنعت و تجارت شده بودند.

در زمان بررسی جزئیات لایحه دو فوریتی وظایف و اختیارات دو وزارتخانه کار و رفاه اجتماعی و صنعت و تجارت، مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود خواستار ادغام ۳ وزارتخانه کار، تعاون و رفاه و تامین اجتماعی با هم شد که این پیشنهاد با موافقت مجلس و دولت تصویب شد و وزارتخانه جدیدی به نام  " وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی"  تشکیل شد. همچنین در ادامه بررسی جزئیات لایحه دو فوریتی ادغام وزارتخانه ها سید حسین هاشمی نماینده میانه خواستار اضافه شدن کلمه «معدن» به نام وزارتخانه صنعت و تجارت شد که این پیشنهاد نیز با موافقت نمایندگان روبرو شد و به این ترتیب از ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت» تشکیل شد.

نظرات بینندگان