arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۵۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۱ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵

پرونده بنیاد شهید را جدی بگیرید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روز دوشنبه خبری روی سایت‌های خبری منتشر شد مبنی بر اینکه هزار خانواده شهید، جانباز و آزاده از استان‌های مختلف کشور با نوشتن نامه ای به رهبر انقلاب و گلایه از وضعیت اختلاس‌های صورت گرفته در بنیاد شهید و امور ایثارگران، عدم پاسخگویی رئیس و قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران و وجود برخی مشکلات دیگر، خواستار برکناری رئیس و قائم مقام این نهاد شدند.

به گزارش انتخاب، از جمله عناوین پرونده‌ها و موضوعاتی که موجب امضای این نامه توسط تعداد زیادی از خانواده‌های ایثارگران شد می‌توان به «اختلاس 7 میلیارد تومانی یکی از مدیران بنیاد شهید و بازداشت وی»، «دست داشتن سلطان شکر در سازمان‌های اقتصادی بنیاد شهید»، «بالاکشیدن هتل سفید کنار بندر انزلی از اموال بنیاد شهید»، «اختلاس از پول معوقات خانواده شهدا»، «رشوه خواری و اختلاس دو معاون بنیاد شهید که از نزدیکان رئیس بنیاد شهید کشور هستند»، «اعطای وام‌های میلیاردی با اسناد جعلی در بانک دی که سهام آن متعلق به خانواده شهداست و دستگیری مدیر عامل بانک دی» و نیز عدم رسیدگی به مشکلات خانواده شهدا، ساماندهی بدون اجازه گلزارهای شهدا، کوتاهی در حل مشکلات استخدامی این قشر، بی‌توجهی به مسائل درمانی جانبازان و پدران ومادران شهدا اشاره کرد.

اینکه کدامیک از عناوین بالا روی داده است را مسئولان باید اعلام کنند اما نکته حائز اهمیت این است که اگر حتی شائبه وجود این عناوین و پرونده‌ها هم در یک مجموعه وجود داشته باشد نباید به سادگی از کنار آن گذشت. بی تردیدیکی از مهم‌ترین پرونده‌هایی که از سال 91 و در زمان تصدی گری مسعود زریبافان، معاون محمود احمدی نژاد و رئیس وقت بنیاد شهید تا کنون باز است و هنوز نتیجه بررسی آن به افکارعمومی و حتی نمایندگان اطلاع داده نشده، پرونده معروف به «تحقیق و تفحص از بنیاد شهید» است که موجب تشکیل کمیته ویژه بررسی در مجلس شورای اسلامی شد. کمیته ای که در دو دوره مجالس نهم و دهم در حال بررسی این پرونده بود اما هنوز نتوانست نتایج به دست آمده از این تحقیقات را منتشر کند.

امیر خجسته، رئیس این کمیته که به گفته خودش بیش از آنکه در زندان‌های صدام تحت فشار باشد، به دلیل پیگیری پرونده فساد در بنیاد شهید تحت فشار قرار گرفته است، هفدهم مهرماه امسال از «صاحبان نفوذ در پرونده» خواست که در این پرونده «دخالت نکنند.»

به گفته خجسته، پرونده ای که در مجلس نهم نتوانست یا اجازه ندادند به جایی برسد، هم اکنون تکمیل شده و گزارش آن در مراجع قضایی تحت بررسی است و افرادی نیز طی مدت اخیر دستگیر شده‌اند. اگرچه علی لاریجانی در تازه‌ترین سخنانش درباره این پرونده، ضمن پر هزینه خواندن رسیدگی این موضوع، گفت که «ما ندانستیم سرنوشت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید چه شد» و عبدالرضا مصری، از مخالفان این تحقیق و تفحص در مجلس نهم با تاکید بر اینکه تفحص کنندگان حتی یک برگ سند برای ارائه ندارند، اظهار داشت که «الان مجلس دهم است و تحقیق و تفحص بنیاد شهید مربوط به مجلس نهم بود و تمام شد و رفت»، اما گفته‌های غلامعلی جعفرزاده، از دیگر نمایندگان عضو کمیته بررسی قابل تأمل است.

به گفته جعفرزاده ایمن آبادی نه تنها حدود 30 تا 40 هزار برگ سند تنها به عنوان لیست تخلفات تهیه شده است، بلکه وجود 70 اسم خاص، پرونده را در مجلس نهم متوقف کرد.

این نماینده مجلس پیش از این نیز اظهار داشت: «حجم فسادهای مالی در پرونده بنیاد شهید آنقدر زیاد است که می‌ترسیم اگر آن‌ها را افشا کنیم، مردم شوکه شوند، چراکه اتفاق‌های بسیار تلخی در این نهاد رخ داده که همه ناشی از توهم و سوء مدیریت است.»

هرچند رئیس سابق بنیاد شهید، خود و مجموعه تحت مدیریتش را پاکدست خواند و رسیدگی به این پرونده را سیاسی می‌دانست و هنوز هم پرونده سربسته باقی مانده است، اما کشف اختلاس 15 میلیاردتومانی در تجسس ماموران سازمان بازرسی کل کشور در 14 مرداد 91 و تخلفات صورت گرفته در بانک دی مسائلی است که نه فقط یکی دو نماینده مجلس با اهداف سیاسی، که مسئولان رسمی قضایی کشور درباره آن صحبت کرده‌اند.

از جمله اینکه قاضی سراج، رئیس سازمان بازرسی کل کشور در مرداد سال جاری گفت: پرونده تخلفات بانک دی در دوره گذشته به مراجع بالاتر ارسال شده است.

با این تفاصیل، آیا مسئولان کنونی این نهاد، مجلس شورای اسلامی، مسئولان اجرایی و قضایی مربوط به چنین پرونده‌هایی و همچنین مسئولان سابق بنیاد شهید و نمایندگانی که به گفته رئیس کمیته ویژه مجلس، مانع رسیدگی به پرونده شدند نباید پاسخگوی افکارعمومی به خصوص خانواده‌های ایثارگران باشند؟ شاید مرور سخنان اخیر احمد توکلی، برخی را بیشتر به فکر وا دارد. این نماینده سابق مجلس در هشداری به مسئولان درباره وجود فساد سیستمی گفت: «۵۰ سال است مبارزه سیاسی می‌کنم و با تجربه‌ای که دارم این‌گونه می‌فهمم که در آینده قابل پیش‌بینی، جمهوری اسلامی را نه کودتای نظامی و نه انقلاب مخملی، بلکه فساد از پا می‌اندازد، تجربه و دانش اقتصادی که دارم می‌گوید اگر با فساد مبارزه نشود؛ این فساد حکومت را ساقط خواهد کرد.»

منبع: روزنامه 19دی
نظرات بینندگان