arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۴ - ۰۵ آبان ۱۳۹۵

نقض گسترده حقوق بشر در ترکیه به بهانه برخورد با عوامل کودتا/ ۳۵ هزار نفر بازداشت و بیش از ۸۲ هزار نفر بازجویی شدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دیدبان حقوق بشر اعلام کرد که ترکیه در دوران برقراری وضعیت اضطراری در این کشور که در پی کودتای نافرجام ماه ژوئیه اعلام شد، اقدام به نقض حقوق بشر کرده است.

به گزارش انتخاب، به نقل از شیکاگو تریبون، سازمان دیدبان حقوق بشر اعلام کرد ترکیه در دوران برقراری وضعیت اضطراری در این کشور که در پی کودتای نافرجام ماه ژوئیه (تیر) اعلام شد، اقدام به نقض حقوق بشر کرد و برخی بازداشت‌ شدگان را در معرض خشونت‌های جنسی و فیزیکی قرار داد.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید ترکیه نه تنها افراد را حبس یا اخراج کرده بلکه نیروهای پلیس این کشور دست به شکنجه افراد بازداشت‌ شده زده‌اند.

بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر تحت عنوان «چک سفید ترکیه به نیروهای امنیتی برای شکنجه»، پس از وضع حالت اضطراری زمینه‌های نقض حقوق بشر در ترکیه فراهم شده‌ است.

پژوهشگران دیدبان حقوق بشر تاثیر منفی حالت اضطراری را در وضعیت افراد بازداشت‌ شده بررسی کرده و در گزارش خود به تشریح ۱۳ پرونده از بد رفتاری‌های صورت‌گرفته شامل محروم‌سازی از خواب، ضرب‌ و شتم شدید، سوءاستفاده‌های جنسی و تهدید به تجاوز پرداختند.

در یکی از این پرونده‌ها، خانواده یکی از بازداشت‌ شدگان اعلام کردند: گفتگوی یک افسر پلیس با یکی دیگر از زندانیان را شنیده‌اند که افسر پلیس به زندانی گفت: «به‌ خاطر (برقراری) وضعیت اضطراری اگر من تو را بکشم، هیچکس اهمیت نخواهد داد. من می‌گویم که وقتی تو در حال فرار بودی من به تو شلیک کردم».

طبق قانون، پلیس ترکیه در وضعیت اضطراری می‌تواند هر شخصی را بدون حکم قضائی ۳۰ روز در حبس نگه دارد. قبل از کودتا در ترکیه این بازه زمانی تنها چهار روز بود. همچنین ممکن است بازداشتی‌ها تا پنج روز از دسترسی به وکیل منع شوند. تمام این قوانین برای تهدید بازداشتی‌ها، افزایش ترس و در ابهام نگه‌داشتن خانواده‌های زندانی‌ها اجرایی می‌شوند.

براساس گزارش دیدبان حقوق بشر، طی برقراری وضعیت اضطراری، پلیس می‌تواند بدون ثابت کردن چیزی، تمام شهروندان ترکیه را حتی کسانی که کاملا بی‌گناه باشند، زندانی کند.

چندی پیش «بکیر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه، اعلام کرد بیش از ۳۵ هزار مظنون در این کشور به اتهام ارتباط با گروه‌های مرتبط با «فتح‌الله گولن» شخصیت مخالف دولت، بازداشت شدند.

به گفته وی، در کل حدود ۸۲ هزار نفر در ترکیه در ارتباط با کودتای نافرجام ۲۵ تیر امسال مورد بازجویی قرار گرفته‌اند

منبع: مهر
نظرات بینندگان