arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۰۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۱ - ۰۹ تير ۱۳۹۰

یک شرکت کشتیرانی انتقال مواد غذایی به ایران را متوقف کرد

یکی از بزرگ ترین شرکت های حمل و نقل و کشتیرانی جهان اعلام کرده است که در پی وضع تحریم های اخیر آمریکا علیه یک شرکت مدیریت بنادر در ایران، از حمل و نقل محموله های بار به برخی از بنادر این کشور صرف نظر خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از بزرگ ترین شرکت های حمل و نقل و کشتیرانی جهان اعلام کرده است که در پی وضع تحریم های اخیر آمریکا علیه یک شرکت مدیریت بنادر در ایران، از حمل و نقل محموله های بار به برخی از بنادر این کشور صرف نظر خواهد کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از بی بی سی، ایویند کولدینگ، مدیر عامل شرکت بین المللی مرسک چهارشنبه، ۲۹ ژوئن در یک کنفرانس خبری هشدار داد که احتمال دارد تحریم اخیر آمریکا علیه شرکت تاید واتر که مدیریت بنادر ایران را برعهده دارد، بر فعالیت های این شرکت کشتیرانی به ویژه در زمینه ارسال محموله های غذایی به ایران اختلال ایجاد کند.

در پی درخواست بی بی سی از مسئولان شرکت مرسک برای ارائه جزییات بیشتر در این مورد، این شرکت بیانیه مورتن انگلستافت، مدیر اجرایی خود را در اختیار بی بی سی گذاشت که بر اساس آن شرکت مرسک از این پس از ارائه خدمات در بنادر امام خمینی، بندر عباس و عسلویه خودداری خواهد کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: "شرکت مرسک خود را متعهد به پیروی از قوانین بین المللی تجاری و تحریم های بین المللی از جمله تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران می داند".

هفته گذشته آمریکا شرکت تاید واتر که مدیریت بنادر ایران را برعهده دارد به اتهام ارتباط با سپاه پاسداران تحریم کرد.

مدیر عامل شرکت مرسک ضمن هشدار در مورد تبعات مختل شدن ارسال محموله های مواد غذایی به ایران گفته است که حتی اگر این شرکت مجبور شود از ارائه خدمات به ایران چشم پوشی کند، این کشور راهی را برای وارد کردن مواد غذایی مورد نیاز خود پیدا خواهد کرد.

احتمالا اشاره مدیر عامل شرکت مرسک به دور زدن تحریم های بین المللی علیه ایران از طریق ارسال محموله ها به کشوری ثالث برای انتقال از طریق کشتی های ایرانی است.

امیر پایور، گزارشگر اقتصادی بخش فارسی بی بی سی می گوید که یکی از راههای دور زدن این تحریم ها انتقال محموله مواد غذایی به بندری در نزدیکی ایران مانند دبی است تا پس از انتقال آن به کشتی های ایرانی این مواد وارد کشور مقصد شود.

اما او مشکل این مسیر جدید را افزایش هزینه حمل و نقل و انعکاس آن در قیمت تمام شده مواد غذایی برای مصرف کنندگان ایرانی می داند.

با وجودیکه مواد غذایی تا پیش از این در فهرست تحریم های آمریکا علیه ایران وجود نداشته است، اما گزارشگر اقتصادی بخش فارسی بی بی سی می گوید دلیل اصلی این مشکل مراودات مالی است که شرکت مرسک با شرکت تاید واتر بابت ارائه خدمات خواهد داشت.

هفته گذشته هم شرکت حمل و نقل هنگ کنگی اورینت اورسیز اعلام کرده بود که به انتقال بار و محموله به بندر عباس پایان خواهد داد.

البته سخنگوی این شرکت علت این تصمیم را تجاری و نه بر اساس تحریم های آمریکا اعلام کرده بود.

نظرات بینندگان