arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۱۰۴۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۵

روایتی از دیدار عزت بگوویچ با آیت الله هاشمی

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
غلامعلی رجایی: سه شنبه هفته گذشته جناب آقای باقر عزت بگوویچ از اعضای شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین به اتفاق هیأت همراه متشکل از وزرای تجارت خارجی، امور خارجه و دو نماینده به نیابت از دو عضو دیگر شورای ریاست جمهوری- صرب  و کرووات-  که نتوانسته بودند به تهران بیایند با آیت الله هاشمی دیدار داشتند.

در بوسنی که دروازه بالکان به اروپاست بعد از آن اتفاقات تلخ آدمکشی صرب ها خوشبختانه نژادها و نحله های موجود در این کشور به عقلانیتی دست یافتند. ریاست جمهوری شورایی است مرکب از سه نفر عضو مسلمان صرب و کرووات که  هرکدام به مدت دو دوره، هشت ماه رییس جمهور می شوند.

آقای هاشمی در این دیدار خندان تر از همیشه ظاهر شد. علت این بود که به مهمانان گفت وقتی می بینم شما با آن سابقه خونین و دشمنیهای گذشته باهم هستید و در کنار هم در اینجا حضور دارید  خوشحال هستیم و خرسندیم که با عقلانیت نگذاشتید کینه ها در رفتار شما سایه اندازد. چون ما در دوران جنگ بوسنی که خبرهای کشور شما را می شنیدیم خیلی خون دل می خوردیم که در کشورتان هر روزه انسانهایی بیگناه کشته می شوند.

آقای هاشمی به رسم معهود در هر استقبال، از پله های کاخ پایین آمد تا از مهمان ها استقبال کند.

هنگامی که به سمت اتاق ملاقات می رفتیم، دقیقاً پشت سرشان بودم. به اواسط پله ها که رسیدند باقر عزت بگوویچ- که پسر مرحوم عزت علی بگوویچ رییس جمهور بوسنی در دهه هفتاد است- نتوانست از این شادابی هاشمی- که همانند او که یک مرد میانسال پنجاه و چند ساله است پله ها را براحتی بالا می آمد- تعجب نکند لذا گفت خوشجالم که شما را این جور سرحال می بینم. آقای هاشمی که در اینگونه مواقع جوابهای سنجیده ای می دهد پاسخی داد که متاسفانه نشنیدم .

به لحاظ دیپلماتیک در چنین مذاکراتی نمی شود صحبت کرد و الا به رییس جمهور بوسنی می گفتم آیت الله هاشمی هر روز که به مجمع می آید این پله ها را برای تست نفس با شتاب بالا می رود.

دیدار خوبی بود و حرفهای خوبی هم زده شد. از جمله چیزهای دیگری که هاشمی گفت این بود که ما و عراقیها روزی مثل شما با یکدیگر جنگ می کردیم اما الآن  در حد توان مان به عراق کمک می کنیم تا از عهده مشکلاتش برآید.

آقای هاشمی معمولاً در اینگونه دیدارها پرسشهای مبنایی از مهمانها می کند تا از کشورشان اطلاعات بیشتری کسب کند. برای مثال، از بگوویچ پرسید: مشکلات کشورتان بعد از جنگ حل شده است؟ آیا توانسته اید زیرساختهای تخریب شده ناشی از جنگ را بازسازی کنید؟ وی همچنین از مهاجرین رفته به اروپا پرسید و جواب شنید حدود پنج میلیون نفر مهاجر داریم که متاسفانه به کشور بازنگشته اند، چون در آنجا حقوقی معادل  دو تا سه برابر بوسنی دریافت می کنند.

هاشمی پرسید: شما در قوانین کشورتان مشکل دوتابعیتی ندارید که پاسخ شنید، نه. ولی با تأسف باید بگویم تقریباً اکثر آنهایی که در زمان  جنگ به اروپا و جاهای دیگر رفته اند به خاطر برخورداری از امکانات رفاهی مناسب، دیگر حاضر به بازگشت به کشورشان نیستند.

باقر عزت بگوویچ که معلوم بود سخت تحت تـأثیر شخصیت هاشمی- که به او می گفت ما با پدرتان دوستی نزدیکی داشتیم- قرار گرفته بود، گفت: شما قهرمان صلح در جهان  اسلام هستید.

وی گفت: یکی از آرزوهایم سفر به ایران و دیدار جنابعالی بود که خدا روشکر، شما را دیدم.

نظرات بینندگان