arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۱۵۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۱ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵

رئیس جمهور سابق السالوادور به اتهام کسب نامشروع ثروت و پول شویی بازداشت شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

داستان‌ها اعلام کردند، رئیس جمهور اسبق السالوادور به اتهامات کسب نامشروع ثروت، همکاری‌های غیرقانونی و پول شویی بازداشت شد.

به گزارش انتخاب، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، تونی ساکا، گزارشگر ورزشی سابق رادیو از سال 2004 تا 2009 میلادی به نمایندگی از حزب راست‌گرای "ائتلاف جمهوری‌خواهان ناسیونالیست" زمام امور در السالوادور را به عهده داشت.

پلیس گفت: شش مقام سابق در دولت ساکا نیز در این جریان بازداشت شدند. ساکا و دو مظنون دیگر در جریان مراسم ازدواج یکی از فرزندان این رئیس جمهور اسبق بازداشت شدند.

دادستان‌های می‌گویند، ساکا درخصوص منبع کسب پنج میلیون از 6.5 میلیون دلار اموالی را که در جریان ریاست جمهوری‌اش به دست آورده، شفاف‌سازی کرده است. ساکا زمانی که به ریاست جمهوری رسید دارایی‌اش را 3.6 میلیون دلار اعلام کرد اما پنج سال بعد این دارایی‌اش به 13.1 میلیون دلار افزایش یافت.

اما اسناد و مدارک تازه کشف شده نشان می‌دهند که این مبلغ ممکن است خیلی بیشتر باشد.

ظاهراً المر چارلائیکس، معاون شخصی سابق ساکا و یکی از افراد بازداشت شده 5.8 میلیون دلار در حساب‌های بانکی شخصی‌اش دارد و دادستان‌ها گفتند، وی نمی‌تواند منشا کسب این پول را توضیح دهد.

ظاهراً چارلائیکس چک‌هایی برای ساکا، دیگر مقامات و حزب ساکا نوشته که در مجموع بالغ بر 15 میلیون دلار است.

در همین حال مائوریسیو فونس، رئیس جمهور سابق السالوادور که جانشین ساکا بود نیز به خاطر اتهامات فساد تحت تحقیق قرار دارد. فونس از سال 2009 تا 2014 میلادی رئیس جمهور السالوادور بود و درخواست پناهندگی‌اش به نیکاراگوئه مورد تایید قرار گرفت.

فرانسیسکو فلورز، یکی دیگر از روسای سابق السالوادور ژانویه سال گذشته در حالی بر اثر خون‌ریزی مغزی جان باخت که منتظر برگزاری دادگاهش به اتهام انتقال میلیون‌ها دلار کمک‌ مالی برای زلزله‌زدگان به حزب سیاسی‌اش بود.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان