arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۱۶۲۳
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۲۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵

35 هزار میلیارد تومان، ارزش بازار بدهی کشور

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ارزش بازار بدهی کشور در حال حاضر 35 هزار میلیارد تومان است که نسبت به ارزش بازار بدهی ساری کشورهای خارجی کمتر بوده و همچنین نسبت به بازار سهام اندک است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شاپور محمدی در افتتاحیه هشتمین همایش فرصت های سرمایه گذاری  و سومین نمایشگاه بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی گفت: توسعه بازار بدهی اتفاقی بود که امسال در بازار سرمایه کشور رخ داد و تلاش ما بر این است بخش خصوصی نقش بیشتری در تامین مالی شرکت های خصوصی در بازار بدهی ایفا کند.

محمدی در ادامه افزود: خوشبختانه اوراق خوبی در بازار بدهی منتشر شده که برای سرمایه گذاران خارجی بسیار جذاب است و از جمله آن می توان به اوراق اسناد خزانه،اوراق صکوک، اجاره اوراق مراوهه و اوراق سلف موازی گندم اشاره کرد. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به مزیت رونق بازار بدهی در کشور تصریح کرد: بازار بدهی در کشور باید نقش اهرمی داشته و در شرایط فعلی ارزش این بازار 35 هزار میلیارد تومان است که نسبت به ارزش بازار بدهی کشورهای خارجی اندک بوده و همچنین نسبت به بازار سهام کمتر است ولی امیدواریم با همکاری سازمان خصوصی سازی و پررنگ تر شدن نقش این مجموعه شاهد توسعه بازار بدهی در کشور باشیم.

محمدی در خصوص اقدامات انجام شده در راستای بهبود شفافیت بازار بدهی اظهار کرد: شرکت تولیدی موظف شدند تا گزارش تولید و فروش خود را در هر ماه منتشر کنند که این امر در راستای نیل اهداف اصلی همچون شفاف سازی اطلاعات و احقاق حقوق سرمایه گذاران انجام می شود علاوه بر این یکی دیگر از اقدام این سازمان در پی 3 ماه اخیر، راه انداری سامانه زمان سنجی فعالیت ها در بازار سرمایه است به گونه ای که شروع درخواست در سازمان و پایان درخواست و صدور مجوز اندازه گیری می شود تا سرعت صدور مجوزها در بازار سرمایه افزایش و فرآیند ها تسهیل شود.

وی با اشاره به جذابیت بورس ایران برای سرمایه گذاران خارجی بیان کرد: با توجه به اینکه نرخ تورم در کشور 7.8 درصد است بازدهی بازار پول و سرمایه نسبت به نرخ تورم بیشتر است که این موضوع در کمتر کشوری اتفاق افتاده است؛ علاوه بر این با توجه به ثبات ارز و پیش بینی کارشناسان در خصوص روند قیمت جهانی و صادرات نفت چشم انداز بازار ارز قابل توجه نیست که بر این اساس می توان گفت بازار سرمایه از نظر کسب بازدهی مناسب مورد توجه سرمایه گذاران قرار دارد.

وی در ادامه بیان کرد: باید تمهیداتی در حوزه حساب متولی اندیشیده شود که در این راستا برنامه های جدی را دنبال می کنیم و اتفاقی که هفته پیش رخ داد جداسازی هفته معاملات بورس و فرا بورس است که مقدمه ای برای ایجاد تحول در بازار سرمایه در حوزه زیر ساخت ها و فناوری اطلاعات به شمار می رود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در انتها خاطرنشان کرد: افزایش شفافیت اطلاعاتی یکی از دستاوردهایی است که برای سرمایه گذران خارجی از اهمیت بالایی برخوردار است و در این راستا استانداردسازی و نحوه گزارش دهی شرکت ها تا پایان امسال اجرایی می شود و امیدواریم با ارائه و تبادل اطلاعات در همایش و نمایشگاه های این چنینی راهی برای ورود سرمایه گذران خارجی به اقتصاد کشور و نیز بازار سرمایه هموار شود.
 
 
 
منبع: میزان
نظرات بینندگان