arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۱۸۲۴
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۷ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵

رئیس دانشگاه خوارزمی : انتقال دانشگاه را تکذیب می‌کنیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس دانشگاه خوارزمی بحث انتقال این دانشگاه به استان البرز را کاملا تکذیب کرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای گسترش وزارت علوم و هیات امنای هر دانشگاه،مرجع مهم تصمیم‌گیری درخصوص دانشگاه‌ها محسوب می‌شوند. لذا اجازه نخواهیم داد افرادی با اهداف سیاسی در حوزه دانشگاه ما تصمیم‌گیری کند.

به گزارش انتخاب، دکتر محمدعلی سبحان‌اللهی در نشست خبری که امروز در دفتر ریاست دانشگاه خوارزمی برگزار شد، با انتقاد از اظهار نظرهای منتشرشده درخصوص انتقال این دانشگاه به استان البرز خاطرنشان کرد: دانشگاه محیطی علمی و آکادمی است و دانشجو و هیات علمی آن به هیچ عنوان نمی‌پذیرد که سرنوشت دانشگاه توسط سیاسی‌کاری‌ها و سیاست‌بازی‌های افرادی که به دنبال جمع‌آوری رای هستند، بیفتد.

وی در ادامه تصریح کرد: اظهارنظر یکی از نمایندگان استان البرز درخصوص انتقال این دانشگاه کاملا با استقلال دانشگاه‌ها مغایرت دارد. دانشگاه نباید مکانی برای سیاست‌بازی‌های این نوع افراد قرار بگیرد. اگرچه ممکن است افرادی سیاسی در دانشگاه حضور داشته باشند ولی مدیریت دانشگاه اقتضا می‌کند که تصمیمات این حوزه بر مبنای علم و کار کارشناسی گرفته شود.

رئیس دانشگاه خوارزمی همچنین اعتراض دانشجویان طی دو روز اخیر به خبر جداسازی انتقال این دانشگاه به استان البرز را کاملا قابل توجیه و به‌حق توصیف کرد و گفت: در جلسه‌ای که با وزیر علوم در این زمینه برگزار کردیم موضوع انتقال این دانشگاه به استان البرز کاملا از سوی وزارتخانه نیز تکذیب شد و بدین ترتیب کماکان مرکز دانشگاه خوارزمی در شهر تهران خواهد بود و پردیس این دانشگاه در کرج قرار دارد.

به گفته وی، شهر کرج زمانی جزو یکی از شهرهای استان تهران بود که در آن زمان بسیاری از مراکز علمی و پژوهشی تهران به دلیل کمبود فضا به آن شهر منتقل شدند. همچنان که سازمان سنجش، پژوهشگاه استاندارد و برخی مراکز دیگر به اعتبار اینکه کرج جزو تهران است در آن شهر قرار گرفتند. درخصوص دانشگاه خوارزمی نیز وضعیت به این روال بود که به منظور توسعه فضای فیزیکی زمینی در حصارک کرج در اختیار دانشگاه قرار گرفت اما ساختمان اصلی دانشگاه در تهران به فعالیت خود ادامه داد.

دکتر سبحان‌اللهی تاکید کرد: در بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ داخلی نظیر دانشگاه تهران و دانشگاه‌های خارجی نظیر دانشگاه کمبریج وضعیت فضای فیزیکی همانند دانشگاه خوارزمی است. در واقع این ساختمان و فضای فیزیکی نیست که محل دانشگاه را تعیین می‌کند، بلکه دانشگاه با دانشجو و اعضای هیات علمی آن تعریف می‌شود. بنابراین مسئولین دانشگاه خوارزمی و وزارت علوم به هیچ عنوان زیر بار تصمیمات غیرعلمی و غیرکارشناسی در زمینه انتقال این دانشگاه به استان دیگر نخواهند رفت و هیچ اتفاق جدیدی نیز در مدیریت دانشگاه روی نداده است.

رئیس دانشگاه خوارزمی به موضوع واگذاری زمین‌های منطقه دهکده المپیک این دانشگاه به دانشگاه علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: این تصمیم یک تصمیم کاملا غلط و نادرست بود و در نتیجه‌ی انتقال زمین‌های المپیک اجحاف بسیار سنگینی در حق دانشگاه خوارزمی شد که دانشجویان و اعضای هیات علمی این دانشگاه همچنان از این موضوع دلخور هستند.

دکتر سبحان‌اللهی با تاکید بر اینکه مسیر رشد و پیشرفت در دانشگاه خوارزمی فراهم شده است، گفت: خوشبختانه امروزه دانشگاه خوارزمی در مسیری قرار گرفته که می‌تواند مجدداً عظمت گذشته خود را به دست بیاورد. چراکه این دانشگاه در ردیف اول مراکز علمی کشور قرار گرفته بود و دانشگاه تهران از دل دانشگاه خوارزمی به وجود آمد و به طوری که در گذشته بسیار دور دانشگاه خوارزمی با بسیاری از کشورها نظیر فرانسه روابط بین‌الملل علمی داشت.

دکتر سبحان‌اللهی به برنامه راهبردی تدوین شده در دانشگاه خوارزمی اشاره کرد و گفت: براساس این برنامه، دانشگاه خوارزمی تا 10 سال آینده باید جزو دانشگاه‌های اول کشور قرار بگیرد و معتقد هستم با اجرای این برنامه در ردیف دانشگاه‌های برتر قرار می‌گیریم.

وی توسعه روابط بین‌الملل را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه خوارزمی عنوان کرد و گفت: در این راستا اداره روابط بین‌الملل را به معاونت بین‌الملل توسعه خواهیم داد که البته گاهی در راستای اجرای برنامه‌ها با موانعی نظیر تجمعات امروز مواجه می‌شویم اما اجازه نخواهیم داد چنین موضوعاتی مانع پیشرفت اهداف ما باشد.

دکتر سبحان‌اللهی خاطرنشان کرد: در حال حاضر رتبه دانشگاه در سطح 2 ارزیابی شده که ما به شاخص‌های این ارزیابی معترض شدیم که عنوان شد این رتبه‌بندی مرحله اول گزارش از دانشگاه‌هاست که هنوز مرحله نهایی آن اعلام نشده است.

رئیس دانشگاه خوارزمی در ادامه خاطرنشان کرد: شورای گسترش وزارت علوم، شورای انقلاب فرهنگی و هیات امنای دانشگاه مرجع تصمیم‌گیری درخصوص یک دانشگاه در کشور هستند و هیچ مرکزی به جز این سه مرکز فوق نمی‌تواند درخصوص یک دانشگاه تصمیم‌گیری کند.

دکتر سبحان‌اللهی در پایان گزارشی از برنامه‌های سه سال اخیر انجام شده در دانشگاه خوارزمی ارائه داده و گفت: تدوین برنامه راهبردی دانشگاه، گسترش روابط بین‌الملل، راه‌اندازی کارگروه ارتقای رنکینگ، توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه و برخی موارد دیگر از جمله برنامه‌های مهمی است که طی سال اخیر در دانشگاه خوارزمی انجام شده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان