arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۱۸۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵

رونمایی چین از جنگنده نسل پنجم جی-۲۰

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پرس‌تی‌وی نوشت: هم‌زمان با آغاز به کار بزرگ‌ترین اجلاس سازندگان و خریداران هواپیما در چین، این کشور برای نخستین‌بار از جت‌ چنگدو جی-20، جنگندۀ نسل پنجمی و دو موتورۀ خود، رونمایی کرد.

به گزارش انتخاب، جنگندۀ جی-20 با هدف بازدارندگی در برابر جنگنده‎های اف-22 و جنگنده‎های نسل‌پنجمی اف-35 امریکا که واشنگتن و توکیو می‎خواهند به زودی در اقیانوس آرام به کار بگیرند، ساخته‎ شده‎است.

جی-20 جنگنده‎ای پنهان‌کار، رادار گریز و دوربرد است که برای نخستین بار در سال 2011 پرواز کرد، اما از آن زمان تا روز سه‌شنبه (11 آبان) از آن رونمایی نشد.

نمایشگاه هوایی چین در شهر جنوبیِ جوهای، به پکن این فرصت را می‎‌دهد که پیشرفت‎هایش را در زمینۀ هوافضای جنگی به نمایش بگذارد.

چین قصد دارد طی دهۀ آینده بازار حمل‌ونقل هوایی را از ایالات متحده بگیرد.شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، در تلاش است که هم‌‎زمان با اتخاذ مواضع قاطعانه‌ در آسیا، به ویژه در دریاهای جنوبی و شرقیِ چین، توانایی نیروهای مسلح کشور را افزایش دهد.

چین در نمایشگاه هوایی سال 2014 خود نیز، جنگندۀ جی-31 خود را با موفقیت به پرواز درآورده‌ بود.

جی-20 از جی-31 بزرگ‎تر است، اما از نظر کارشناسان نظامی هر دوی این جنگنده‎ها ارتش چین را به نیرویی قدرتمند در اقیانوس آرام مبدل خواهند‌کرد.

سخنگوی نیروی هوایی چین هفتۀ گذشته گفت: «هواپیمای جی-20 نسل جدیدی از جنگنده‌های پنهان‌کار چین است که برای پاسخگویی به نیازهای نبرد در میدان‌های آینده، توسعه‌ یافته‎است.»


چین مدعیِ حاکمیت بر تقریباً تمام دریای جنوبی چین است. این در حالی است که کشورهای تایوان، برونئی، ویتنام، مالزی و فیلیپین نیز ادعای مالکیت بخش‌هایی از این دریا را دارند.

به گفتۀ ناظران این دریا دارای ذخایر عظیم نفت و گاز است.

این مناقشه در حال حاضر به معضلی فرامنطقه‌ای مبدل شده و بیش از همه، امریکا به مداخله در این امر پرداخته است.

پکن، واشنگتن را به دخالت در مسائل منطقه‌ای و ایجاد عمدیِ تنش در دریای جنوبیِ چین متهم می‎کند و در مقابل امریکا مدعی‌‎ است که چین با ساخت جزایر مصنوعی در مناطق مورد مناقشه در حال اجرای یک برنامۀ احیای اراضی است.

امریکا از سال 2011 میلادی راهبرد منطقه‌ای خود را بر آسیا متمرکز کرده‌است. کاخ سفید معتقد است که برای تأمین منافع بلندمدتِ واشنگتن، هیچ منطقه‌ای مهم‌تر از آسیا نیست. برخی ناظران سیاسی بر این باورند که امریکا در تلاش است تا با استفاده از این راهبرد، سلطۀ خود را تحمیل کرده و گسترش قدرتِ چین در آسیا را به نحوی خنثی کند.
نظرات بینندگان