arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۱۹۳۹
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۰۸ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵

فارن پالسی: "تسلیحات هسته‌ای"، برگ برنده کره شمالی برای بقاست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تعدادی از مقامات آمریکایی هم‌اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که دلیل اصلی تلاش‌های گسترده کره شمالی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای در جهت دستیابی به یک زرادخانه هسته‌ای قدرتمند برای مقابله با تهدید آمریکاست.

به گزارش انتخاب، به نقل از نشریه فارن پالسی، واشنگتن به تدریج در حال تغییر دیدگاه خود در مورد علت ساخت تسلیحات هسته‌ای توسط کره شمالی است. در ماه‌های اخیری، تعدادی از مقامات آمریکایی ارزیابی دوباره علت خواست دولت کره شمالی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را آغاز کرده‌اند.

به جای این تصور تکراری که رژیم پیونگ یانگ در حال انجام تمام تلاش خود برای ترساندن دشمنان و گرفتن امتیاز از آن‌هاست؛ برخی مقامات اخیرا این احتمال را مطرح می‌کنند که دولت کره شمالی برای تامین اهداف دفاعی خود به دنبال تسلیحات هسته‌ای است. پس از آن که پیونگ یانگ پنجمین آزمایش هسته‌ای زیرزمینی خود را در 9 سپتامبر 2016 انجام داد؛ ویکتور چا؛ مقام پیشین آمریکایی مبحث جدیدی را در این باره مطرح کرد.

او به روزنامه نیویورک‌تایمز گفت: خواست کره شمالی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را نمی‌توان التماس برای مذاکره و گرفتن امتیاز دانست.

این تلاش‌های جدی مشخصا برای توسعه و گردآوری توانایی‌های مهم هسته‌ای در جهت دفاع از خود در برابر آمریکا و دیگر مخالفان این رژیم است. چند روز بعد ویکتور چا تفکرات خود را در این باره با کمیسیون فرعی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در میان گذاشت.

وی در این نشست اظهار کرد: زمانی کارشناسان معتقد بودند که آزمایش‌های هسته‌ای کره شمالی تلاش برای آغاز مذاکرات با آمریکا است؛ اما این که امروز هم مقصود این آزمایش‌ها را همانند قبل تفسیر کنیم اقدامی غیرمسوولانه است.

او افزود: در جهان امروز کره شمالی در حال اجرای یک استراتژی با هدف دستیابی به نیروی بازدارندگی هسته‌ای و اثبات آن پیش از روی کار آمدن دولت بعدی آمریکا است.

البته در واشنگتن همه با چنین تفکری موافق نیستند؛ با وجود این که چا و یک تحلیل‌گر استراتژیک دیگر تاکید کردند که دولت کره شمالی به طور منطقی به دنبال دستیابی به یک بازدارندگی هسته‌ای برای دفاع از خود در برابر آمریکاست؛ مقامات بلند پایه در واشنگتن بر اهداف خصمانه کره شمالی تاکید دارند.

به عنوان مثال؛ جان کری؛ وزیر خارجه آمریکا در 19 اکتبر نیاز کره شمالی برای دفاع از خود در برابر آمریکا را نادرست اعلام کرده است. پس از آن کری تاکید کرد که آمریکا هیچ‌گونه تهدیدی علیه کره شمالی محسوب نمی‌شود چرا که آمریکا تاکنون هیچ تلاشی برای نابودی این کشور را انجام نداده است.

کری افزود: آمریکا سال‌هاست که قدرت آن را دارد تا ظرف مدت کوتاهی کره‌شمالی را از صحنه روزگار حذف کند. و اگر هدف‌ها این بود در حالی که آن‌ها در حال توسعه برنامه هسته‌ای خود بودند ما دست روی دست نمی‌گذاشتیم. قطعا مقامات آمریکا اخیرا تلاش نکرده‌اند تا کره شمالی را نابود کنند. اگرچه آمریکا در طول جنگ در کره، اکثر شهرهای کره شمالی را با بمباران‌های متعدد نابود کرد بنابراین آمریکا از سال 1953 چنین تاکتیکی را اتخاذ نکرده است. اما در همین مدت آمریکا از اهرم‌های دیگری برای فشار بر کره شمالی استفاده کرده که باعث انزوای شدیدی این کشور شده است که مهم‌ترین این اقدامات همکاری آمریکا با متحدان خود برای اعمال تحریم‌های فلج کننده بر این کشور است.

مارک تونر؛ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره می‌گوید: ما همیشه به دنبال راه‌های جدیدی برای عمیق‌تر کردن فشار بر کره شمالی هستیم. دو ماه بعد، بن رودز؛ مقام کاخ سفید اظهارات مشابهی را مطرح کرد ما هم‌اکنون سخت‌ترین تحریم‌های ممکن علیه کره شمالی را تصویب کرده‌ایم. این تحریم‌ها قطعا بر این رژیم تاثیر خواهد گذاشت و باعث توقف برنامه هسته‌ای این کشور می‌شود.

در راستای افزایش فشار بر روی کره شمالی؛ مقامات آمریکایی هم‌چنین اعلام کرده‌اند که حاضرند تا در صورت لزوم اقدامات قاطع‌تری را علیه پیونگ یانگ اعمال کنند.

آمریکا با استفاده از قدرت نظامی خارق‌العاده خود شامل استقرار 28 هزار سرباز در کره جنوبی همواره به پیونگ یانگ یادآوری می‌کند که آماده است تا در صورت لزوم در کوتاه‌ترین زمان جنگ کره را از سرگیرند. در روزی که کره شمالی پنجمین آزمایش هسته‌ای خود را انجام داد؛ اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا گفت: نیروهای آمریکایی در شبه جزیره کره هر روز در حالت آماده باش هستند و آماده آغاز اقدامات نظامی هستند.

چند روز بعد نیز مقامات آمریکایی سیگنال قوی‌تر به پیونگ یانگ فرستادند و در همین راستا دو بمب‌افکن B-1B با قابلیت حمل بمب‌های هسته‌ای به کره جنوبی فرستاده شدند.

به گفته وینست بروکز، ژنرال آمریکایی؛ واشنگتن با ارسال این بمب‌افکن‌های هسته‌ای به دنبال نشان دادن تعهد خود در دفاع از کشورهای منطقه با تمام توان خود مثل تسلیحات هسته‌ای بوده است.

با اعمال فشارهای مداوم بر کره شمالی؛ آمریکا بار دیگر پیام قدرتمند دیگری را به مقامات این کشور ارسال کرده‌اند. با وجود این که مقامات واشنگتن ممکن است تهدید کره شمالی را تکذیب کنند در واقع این موضوع را برای پیونگ یانگ مشخص کرده است که رژیم این کشور ممکن است با پیامدهای جدی در صورت تحریک آمریکا با تسلیحات هسته‌ای خود رو به رو شوند.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در 25 اکتبر 2016 تایید کرد که چیزی که می‌توانم به شما بگویم آن است که با توجه به اقدامات تحریک‌آمیز کره‌شمالی؛ سیاست آمریکا در قبال اعمال فشار مستمر بر روی پیونگ یانگ برای تغییر رفتار آن تغییر نکرده است. با این وجود برخی مقامات هم اکنون در حال تغییر دیدگاه نسبت به وضعیت کنونی هستند.

در همان روزی که جان کربی اظهارات خود را بیان کرد؛ جیمز کلپر، رییس اطلاعات ملی آمریکا تصریح کرد که آمریکا هیچ راه دیگری به جز دستیابی به تسلیحات هسته‌ای برای کره شمالی باقی نگذاشته است.

او افزود: معتقدم برای متقاعد کردن کره شمالی به خلع تسلیحات هسته‌ای خود دیر شده است و آن‌ها به هیچ وجه این اقدام را انجام نمی‌دهند چرا که این برگ برنده آن‌ها برای بقا است.

او در واقع تاکید کرد که دولت کره شمالی در اختیار داشتن زرادخانه هسته‌ای قدرتمند را در راستای مقابله با تهدیدات مداوم از سوی آمریکا را ضروری می‌داند.

کلپر افزود: کره شمالی هم اکنون به نوعی در محاصره به سر می‌برد و نسبت به همه مسائل بدبین شده‌اند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان