arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۱۹۷۳
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۱ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵

سازمان انرژی اتمی: به‌دنبال تجاری‌سازی فناوری‌هایمان هستیم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه انرژی هسته‌ای فقط شامل غنی‌سازی نمی‌شود، گفت: یکی از سیاست‌های انرژی اتمی تجاری‌سازی تکنولوژی و فنون است.

به گزارش انتخاب، بهروز کمالوندی در حاشیه چهارمین کنفرانس لیزر و کاربردهای آن که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این کنفرانس فرصت خوبی برای آشنایی با لیزر و سابقه آن در کشور است، اظهار کرد: لیزر کاربردهای زیادی در حوزه‌های صنعتی، پزشکی، بهداشتی و حتی نظامی دارد و در ایران حدود 40 سال است که کار در این حوزه آغاز شده است. در این حوزه پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم و می‌توان گفت ایران در سطح منطقه یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود.

سخنگو و معاون سازمان انرژی اتمی افزود: ایران در حوزه لیزر به لحاظ علمی جایگاه قابل قبولی حتی در سطح جهان دارد اما نیاز است که در این حوزه به لحاظ تجاری نیز گام‌هایی را برداریم.

وی ادامه داد: تولید علم و مقاله در کشور می‌شود اما این تولیدات عموماً سفارش‌شده خود اساتید و دانشجویان برای اخذ مدرک و دستیابی به پیشرفت در کار خودشان است.

کمالوندی تصریح کرد: اما در غرب مقابل هر مقاله یک ارزش تجاری نیز تعریف می‌شود و سفارش‌ها معمولا از سوی صنایع به دانشگاه ارائه می‌شود.

وی ضمن تاکید بر اینکه دانشگاه باید در مرزهای فناوری و تکنولوژی نگاه به افق‌های دور داشته باشد، گفت:  اما لازم است سفارشاتی از ناحیه‌ای که نیاز جامعه را می‌شناسند نیز به دانشگاه ارجاع شود.

معاون سازمان انرژی اتمی ادامه داد: مقالات باید به سمت تجاری‌سازی بروند و درواقع علمی‌تجاری شوند. علم و ثروت باید با هم اختلاط داشته باشند به‌گونه‌ای که از علم به ثروت برسیم و از آن طرف بتوانیم از طریق ثروت، علم را افزایش دهیم.

کمالوندی در ادامه با بیان اینکه در حوزه‌های هسته‌ای غنی‌سازی با لیزر می‌تواند کاربرد داشته باشد، اظهار کرد: در سازمان انرژی اتمی یک مرکز لیزر داریم که این مرکز کارهای مرتبط با کشاورزی، پزشکی و صنعتی را انجام می‌دهد اما به طور کلی باید گفت که غنی‌سازی لیزری به لحاظ قیمت بسیار گران است و کاربرد صنعتی کمتری دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه 30 درصد از ارزش افزوده اقتصاد اروپا نشأت گرفته از لیزر و اپتیک است که نشان از اهمیت این حوزه در اقتصاد دارد، گفت: سازمان انرژی اتمی تلاش می‌کند در این زمینه نقش خود را به خوبی ایفا کند. البته خود سازمان نیز دارای پژوهشکده علوم و فنون هسته‌ای است که این پژوهشکده همچون دانشگاه فعالیت‌های تحقیقاتی انجام می‌دهد اما بهتر است مصرف‌کنندگان سفارش‌هایی در حوزه پزشکی، بهداشت و صنعت ارائه دهند تا اقدامات در حوزه لیزر براساس نیازها تهیه شوند.

کمالوندی تصریح کرد: به طور کلی انتقال اطلاعات و ارائه سفارش از بخش مصرف‌کننده به تولیدکننده و ایجاد سازوکار برای تامین منابع مالی برای حوزه‌های مختلف لیزر از جمله مواردی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

معاون سازمان انرژی اتمی همچنین در ادامه با بیان اینکه سازمان فعالیت‌هایی را در زمینه تولید لیزرهای مختلف و تولید بلورهایی که منشأ تولید لیزر هستند، انجام داده است، اظهار کرد: ایران در تولید کریستال‌ها از کشوری همچون چین جلوتر است اما این کریستال تولیدشده فقط سطح علمی بالایی دارد و سفارشی از صنایع دریافت نکرده است. از این رو باید ارتباط با صنعت برقرار کنیم.

کمالوندی گفت: یکی از سیاست‌های سازمان انرژی اتمی تجاری‌سازی تکنولوژی و فنون است زیرا زمانی که صحبت از انرژی هسته‌ای می‌شود توجه جامعه ما فقط به سمت غنی‌سازی متمرکز می‌شود اما غنی‌سازی یکی از شاخه‌های انرژی هسته‌ای است.

معاون سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: انرژی هسته‌ای طیف گسترده‌ای دارد که مردم باید با گستردگی آن آشنا شوند و بدانند که این حوزه فقط محدود به سانتریفیوژ نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه انرژی هسته‌ای به خصوص در پزشکی و محیط زیست کاربردهای زیادی دارد که هنوز مردم آن طور که باید و شاید با آن آشنا نشده‌اند، گفت: البته این مساله تقصیر خود ما نیز بوده است چراکه فقط پاسخگوی مسائل سیاسی و هسته‌ای مردم بوده‌ایم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان