arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۲۰۵۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۹ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵

مهناز افشار: قانون مقابله با خشونت علیه کودکان تصویب شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنگوی پویش «بدسرپرست تنهاتر است» گفت: این پویش به دنبال کاهش آسیب های اجتماعی علیه کودکان و مهم ترین خواسته آن تصویب قانونی برای مقابله با این خشونت ها است.

به گزارش انتخاب، مهناز افشار در نشست هم اندیشی این پویش با حضور نمایندگان مجلس و مسئولان اجتماعی، افزود: پویش بدسرپرست، تلاشی برای به حداقل رساندن آسیب های اجتماعی است و مهم ترین خواسته آن تصویب قانونی مقابله با برخوردهای خشونت آمیز علیه کودکان در مجلس در وهله اول و ضمانت اجرایی یافتن این قوانین در مرحله بعد است.
بازیگر فیلم «آتش بس» اضافه کرد: پویش بدسرپرست تلاشی برای به حداقل رساندن آسیب های اجتماعی است. کودکانی که تحت فشار جسمی و روحی باشند و در این سنین با خشونت رو به رو شوند، در آینده در هر مقام و لباسی نمی توانند زندگی اجتماعی متعادلی داشته باشند.
این بازیگر سینما با اشاره به مطالبات قانونی این حرکت بیان کرد: خواسته پویش بدسرپرست تنهاتر است، تصویب قانونی، علیه این برخوردهای خشونت آمیز در مجلس در وهله اول و ضمانت اجرایی یافتن این قوانین در مرحله بعد است. ارگان ها باید مسئولیت خود را در این زمینه بدانند. امیدوارم صداوسیما هم فارغ از سلسله برنامه ها، سخنرانی ها و سریال های تاریک و تلخ خود، به مسئولیت خود برای اطلاع رسانی درباره حقوق کودکان عمل کند. همچنین آموزش و پرورش نیز در کتاب هایش به آگاهی بخشی بچه ها درباره حقوق خود اهتمام ورزد. از وزرایی که رای آورده اند، نیز مطالبه داریم که صدای ما را بشنوند و در آغاز راه خود، در این اقدام خیرخواهانه سهیم شوند.

** تشکیل کارگروهی برای پیگیری مطالبات پویش
شهرام گیل آبادی رئیس شورای سیاستگذاری پویش بدسرپرست تنهاتر است نیز با اشاره به هدف اصلی ایجاد این حرکت بیان کرد: با توجه به درصد مرجعیت هنرمندان، ورزشکاران و اهالی علم در کشور، بیش از 450 نماینده از این سه گروه به پویش بدسرپرست تنهاتر است، پیوسته اند تا به سیاستگذاران و نهادهای خودجوش مردمی کمک و راه رسیدن به اهداف آن ها را تسهیل کنند.
وی با اشاره به آخرین وضعیت پیشبرد اهداف پویش بدسرپرست تنهاتر است افزود: طرح موضوع و اهداف این پویش با رئیس قوه قضاییه در حال حاضر مطرح شده است و کارگروه ویژه ای در این بخش برای پیگیری مطالبات این پویش به راه افتاده، تعدادی از قضات برای ارائه دیدگاه در این باره مامور شده اند و معاونت اجتماعی قوه قضاییه نیز بازنگری در حوزه قوانین کودکان بدسرپرست و بی سرپرست را در دستور کار خود قرار داده است.
گیل آبادی درباره نتایج مذاکره پویش با نمایندگان مجلس ادامه داد: جلسه ای با برخی از نمایندگان کمیسیون های اجتماعی و حقوقی مجلس برگزار کرده ایم و بسیاری از مسئولان به شکل انفرادی موافق با اهداف پویش هستند. اما نیاز است تا این نیروهای فردی به همگرایی جمعی تبدیل شود که برگزاری نشست هم اندیشی یکی از مصادیق آن است.

** قانون گذاری مهم است؛ اما کافی نیست
حبیب الله مسعودی فرید معاون اجتماعی بهزیستی نیز عنوان کرد: امیدوارم با ائتلاف مسئولان و اعضای پویش بدسرپرست تنهاتر است قدرت چانه زنی مان به نفع کودکان بدسرپرست بالا برود. اما لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان با 9 ماده در سال 81 تصویب شده است و لایحه بهتری هم پنج سالی است که در کمیسیون قضایی مجلس مراحل تصویب را طی می کند و پیگیری مشکلات کودکان در خانواده را عمدتا برعهده بهزیستی قرار داده؛ اما هنوز تصویب نشده است.
وی با بیان این که قانون گذاری مهم است، اما کافی نیست، درباره فعالیت های اورژانس اجتماعی علیه آزار کودکان گفت: اورژانس اجتماعی از سال 87 آغاز به کار کرده است که در ابتدا با سه خط تلفن محدود به تهران گزارش های کودک آزاری را دریافت می کرد. اما اکنون دو هزار نیرو دارد. با این حال این مرکز با مشکلات زیادی در حوزه های مختلف از جمله بودجه مواجه است.

** برای حل مشکلات در کنار کمبودها باید فرصت ها را هم در نظر گرفت
مظفر الوندی رئیس مرجع ملی کودک وزارت دادگستری نیز در این جلسه عنوان کرد: برای مقابله با یک مشکل اجتماعی می توان چهار مرحله وسوسه، زمزمه، همهمه و دغدغه را در نظر گرفت که رسیدن به آخرین مرحله بهترین حالت برای نتیجه بخشی است و امیدوارم در ارتباط با کودکان بدسرپرست به مرحله آخر رسیده باشیم.
وی افزود: لایحه حمایتی موجود در مجلس برای حمایت از کودکان طی چند ماه آینده تصویب خواهد شد. اما مشکل در قانون نیست. بلکه باید رویکرد پویش را با در نظر گرفتن همه ظرفیت ها از جمله سمن هایی که کار مداخله ای انجام می دهند و در محلات مستقر هستند، پیش ببریم. تا زمانی که نگرش نمایندگان مجلس را نسبت به تصمیم سازی تغییر ندهیم، راه به جایی نخواهیم برد. مثلا اکنون ما در حال پیگیری هستیم که سمن های موضوعی چقدر دادخواست حمایتی از حقوق کودکان تنظیم کرده اند. چراکه تصویب قانون به خودی خود مشکلی را حل نخواهد کرد. بلکه باید ظرفیت های مردمی و اجتماعی راهم بررسی کرد.

** لایحه حمایت از حقوق کودکان را برای تصویب پیگیری خواهم کرد
فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: حمایت از حقوق کودکان باید در جامعه به قدری جدی گرفته شود که کودک بر حقوق خود اشراف داشته باشد. در حالی که مشکلات جدی در این زمینه داریم. مثلا به جای این که سریال های تلویزیون به مشکلات اجتماعی بپردازند، همیشه به کمبود بودجه نقد کرده اند. اما باید واقعیت جامعه در تلویزیون بازتاب داده شود.
وی به پیگیری لایحه حمایت از حقوق کودکان در مجلس قول داد و گفت: لایحه مقابله با خشونت علیه زنان و کودکان در مجلس نهم پیگیری شد و به دلیل این که با قوه قضاییه تداخل پیدا کرد، به دولت برگشت و مسکوت باقی ماند. اما لایحه خشونت علیه زنان تا دو ماه آینده در مجلس مطرح می شود؛ لایحه خشونت علیه کودکان نیز در دستور کار مجلس است که بعد از آن انشالله به نتیجه خواهد رسید و این موضوع را پیگری خواهم کرد.

** دعوت از پویش بدسرپرست تنهاتر است برای مشاوره در احقاق حقوق کودکان
احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به این که موضوع حمایت از حقوق کودکان یک موضوع اساسی است، گفت: به عنوان نماینده کمیسیون اجتماعی مجلس قول می دهم این کمیسیون با پویش بدسرپرست تنهاتر است همکاری کند. ما قانون گذاران معمولا قوانین را بدون در نظر گرفتن مجریان مصوب می کنیم اما از پویش بدسرپرست تنهاتر است می خواهم با مجلس برای مشاوره دادن و هدایت این طرح حمایتی بیشتر ارتباط داشته باشند.
پویش بدسرپرست تنهاتر است با حمایت 450 هنرمند، ورزشکار، حقوقدان و فعال اجتماعی و رسانه ای در مرحله جدید فعالیت های خود تصویب و اصلاح قوانین و ضمانت اجرایی آن را به نفع کودکان بدسرپرست پیگیری می کند.
این پویش کار خود را ابتدای سال جاری با انتشار نامه ای در این راستا به مسئولان قوای سه گانه و نهادهای زیربط در روز شهادت امام علی(ع) منتشر کرد. 
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان