arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۲۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۳ آبان ۱۳۹۵
تحلیل رویترز:

توافق هسته ای ایران با پیروزی «هیلاری» چه سرنوشتی پیدا می کند؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرویس بین الملل «انتخاب»؛ رویترز نوشت: هیچ کس در اروپا پیش بینی نمیکند که کلینتون با مشکل زیادی برای حذف رقیب جمهوری خواه خود مواجه شود. این پیروزی ابرهای سیاسی در اطراف توافق هسته ای ایران را برطرف می کند.

به گزارش «انتخاب»؛ گروه های تجاری میگویند که این امر میتواند سرعت ورود به بازار ایران را در نیمه اول سال 2017 افزایش دهد . این در شرایطی امکان پذیر است که در پی پیروزی کلینتون حسن روحانی نیز مجددا به عنوان رییس جمهور انتخاب شود.

اوتورنو ، مشاور شرکت فرانسوی در امور ایران در گروه کارفرمایان فرانوسوی MEDEF به رویترز گفته اگر کلینتون و روحانی پیروز شوند دریچه ای از فرصت ها خیلی بیشتر از چیزی که امروز هست به روی ما باز خواهد شد.

این چیزی است که بانکهای اروپایی و کمپانی های اروپایی به دنبال آن هستند.

ایران با جمعیت 78 میلیون از زمان فروپاشی شوروی در سال 1991 بزرگترین اقتصادی است که به تجارت جهانی و سیستم مالی جهانی مرتبط شده است.

سیاست مداران اروپایی به همراه هیات مدیره های شرکت های متعدد به سمت ایران سرازیر شده اند. روحانی که در سال 2013 به عنوان رییس جمهور برگزیده شده است انزوای ایران در سطح جهانی را شکسته و در این مدت سفرهایی به پاریس و روم برای ارتقای روابطا اقتصادی این کشورها با ایران داشته است.

اما تنها طی چند ماه این مدینه فاضله ناپدید شده و جای آن را سرخوردگی گرفته است.

مهمترین مانع برای شرکت های اروپایی ای که به دنبال تجارت با ایران هستند بی میلی بانک های بزرگ برای تامین مالی قراردادهای ایران و ترس از جریمه های آمریکا به واسطه تحریم های اولیه باقی مانده علیه ایران است.

آمریکا قدم هایی را برای اعتماد سازی برای این بانکها برداشته است. ماه گذشته دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری دستورالعمل جدیدی را برای ارتباط مالی دلاری با ایران صادر کرده است.

با این حال جان کری وزیر خارجه آمریکا, در هفته گذشته در یک نشست در لندن اعلام کرد که بانکها همچنان چموشی میکنند. مقامات آلمان نگرانی شان را از بابت این موانع در دیدار اخیرشان با دانیل فرید مسئول هماهنگی تحریم های آمریکا ابراز داشتند.

فارغ از اینکه چه کسی به کاخ سفید راه پیدا کند این محافظه کاری ها ادامه خواهد داشت. از معضلات مربوط به تحریم ها گذشته وضعیت ضعیف بانکهای ایرانی بغد از دهه ها دوری از سیستم های مالی جهانی و قواعد اقتصادی سفت و سخت و عدم شفافیت در سیستم قانونی ایران نیز در روابط تجاری با جهان موانعی را ایجاد میکند.

فریدولین استرک رییس بازاهای بین المللی صنایع فدرال آلمان گفته: همه میدانند که این فرایند زمان بر و قدم به قدم است تا بتوانیم روابط اقتصادی را دوره از سر بگیریم.

همچنان پیروزی کلینتون میتواند قوت قلبی برای اروپایی ها باشد. او و جک سالیوان مشاور ارشدش شخصیت های کلیدی در مذاکرات مخفی در عمان بودند که راه را برای توافق هسته ای با ایران هموار کرد و کلینتون همواره در خلال برنامه های انتخاباتی اش از توافق هسته ای حمایت کرده است.

در عوض ترامپ این توافق را یکی از بدترین توافق های تاریخ میداند و قول داده در صورت انتخاب در این توافق تجدید نظر کند.

بانکهای کوچک آلمانی توسط مشتریانشان برای حمایت از ایران تحت فشارند و در حال حاضر پیشنهاداتی را برای خدمات مالی و پرداختی به طور محدود به ایران داده اند.

زیگفرید اوتزیگ رییس سیاست های اقتصادی و امور بین المللی سازمان بانک های آلمان گفته: بانک های متوسط در توافق با ایران سودهای هنگفتی دارند و آماده زمینه سازی جدی در این زمینه اند. ما میتوانیم در انتهای این تونل نوری را ببینیم اما هنوز از این نور فاصله زیادی داریم.

در ماه ژوئن دولت آلمان پیشنهاد ضمانت اعتبار صادرات را توسط گروه بیمه اولر هرمس برای شرکت هایی که خواهان روابط تجاری با ایران بوده اند را داد.

ادنا شوئن رییس تجارت دولت آلمان در اولر هرمس گفته سی درخواست رسمی از آن زمان دریافت کرده اند که مجموع ارزش آنها چیزی حدود 2.5 میلیارد یورو بوده است. نه تا از این سی فرم دریافت شده هم اکنون تایید شده اند.

او گفته: پتانسیل های ایران بیشمار است و تقاضا برای ضمانت های اعتبار صادراتی نیز بالاست. من انتظار داردم حجم قابل توجهی از قرارداد های اعتبارات مالی در سال 2017 امضا شود.

برخی شرکت های اروپایی هم اکنون از بازگشایی اقتصاد ایران منتفع شده اند. هفته گذشته گروه خودرو سازی فرانسوی PSA اعلام کرد که 105 هزار دستگاه خودرو در ایران تحت لیسانس پژو تولید کرده که این میزان تنها 15% از حجم نهایی فروش آنهاست.

شرکت های هواپیما سازی از جمله ایرباس نیز امیدوراند 118 هواپیمای مسافربری که قرارداد آن نوشته شده به ایران بفروشند و شرکت خوردور سازی رنو نیز قرار داد فروش خودرو با ایران امضا کرده است.

شرکت بین المللی MEDEF که یک شرکت پیمانکاری فرانسوی است ماه گذشته اعلام کرد دفتری را در ایران افتتاح خواهد مرد و این اولین دفتر او خارج از فرانسه خواهد بود که قرار است شرکت های کوچک و متوسط فرانسوی را که قصد ورود به بازار ایران را دارند حمایت کند.

این شرکت فرانسوی گفته ما انتظار داریم 20 تا 30 میلیارد یورو در قالب قرارداد های عمومی با ایران قبل از پایان سال مالی در ماه مارس به توافق برسد. چیزی که ما به شرکت های میگوییم این است که آنها نیاز به برنامه استراتژی های 5 تا 10 ساله دارند. این بازار به تدریج باز خواهد شد


نظرات بینندگان