arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۲۴۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۱۱ تير ۱۳۹۰

نصب مجسمه اسکندر در مقدونیه همزمان با دستور به برداشتن مجسمه آریوبرزن در یاسوج

چند روز قبل سرانجام مجسمه برنزی اسکندر مقدونی، پس از کش و قوس‌های فراوان میان یونان و مقدونیه، در شهر «اسکوپیه» مقدونیه نصب شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
چند روز قبل سرانجام مجسمه برنزی اسکندر مقدونی، پس از کش و قوس‌های فراوان میان یونان و مقدونیه، در شهر «اسکوپیه» مقدونیه نصب شد.

به گزارش  انتخاب  به نقل از پایگاه تحلیلی - خبری ایران بالکان (ایربا)  این مجسمه که نام آن «جنگجوی اسب سوار» است و در حدود 13 متر ارتفاع دارد، روز سه شنبه (31 خرداد) در میدان مرکزی شهر اسکوپیه و در سکویی به ارتفاع 10 متر نصب شد.

به گفته مقامات مقدونیه، این مجسمه که در ایتالیا ساخته شده برای این کشور بیش از 13 میلیون دلار هزینه داشته تا به عنوان بخشی از برنامه تبلیغاتی «اسکوپیه 2014» نقشی موثر در پیشبرد بخش گردشگری آن ایفا کند.

این اقدام دولتمردان مقدونی، به شدت با مخالفت و خشم همسایه جنوبی آن‌ها، یونان،‌همراه بود زیرا به عقیده آن‌ها، «اسکندر مقدونی»‌ اصالتی یونانی داشته و این مجسمه می‌باید در این کشور نصب می‌شده است.

«گرگوری دلاوکوروس» سخنگوی وزارت خارجه یونان در این باره گفت: این اقدام مقامات مقدونی، تاثیر منفی در روابط دوستانه دو کشور داشته ‌و آن را کاهش خواهد داد.

گفتنی است از 20 سال گذشته تا کنون، دولت‌های مقدونیه و یونان بر سر اسم کشور مقدونیه اختلافات گسترده‌ای دارند. زیرا به ادعای مقامات آتنی، این مقدونیه، نام شهری در شمال یونان است و این کشور باید نام خود را تغییر دهد.

 نکته قابل توجه که بیشتر به طنز تلخ تاریخ شبیه است، همزمانی جنجال بر سر حذف مجسمه آریوبرزن، سردار تاریخی ایران در یکی از میادین شهر یاسوج ایران با نصب مجسمه اسکندر مقدونی در یکی از شهرهای مقدونیه است!

آریو برزن یکی از سرداران بزرگ تاریخ ایران است که در سال 331 پیش از میلاد مسیح در یکی از نقاط کهگیلویه و بویراحمد در برابر یورش اسکندر مقدونی به ایران زمین، دلیرانه از سرزمین خود پاسداری کرد و در این راه جان باخت و نموداری از شجاعت و از جان گذشتگی در راه میهن را برای آیندگان به یادگار گذاشت.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۱
0
2
بايد گريه کنيم و افسوس بخوريم از اين همه افکار طالباني
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
0
1
براي همينه كه دانشمندان و فلاسفه ي هزارها سال پيش يو نان بر تارك گيتي مي درخشند اماجلو چشممان مولوي را همسايه غربي ازان خود ميكند خليج فارس را اعراب مي دزدند فلان دانشمند را فلان همسايه ازان خود مي كنه!سر بازي مثل جومونگ بالاتر از كوروش كبير ميشه اما براي اسطوره هاي جهاني ما فيلم 300 ساخته ميشه!
عقاب چو پر خويش بر ان ديد بگفتا
از ماست كه بر ماست
نظرات بینندگان