arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۲۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۳ - ۱۱ تير ۱۳۹۰
به داد صنعت تاير برسيد

صنعت تاير در تنگناي شديد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دنیای اقتصاد نوشت: با توجه به افزايش 91 درصدي نرخ سهم مواد اوليه در قيمت تمام شده تاير در طول دو سال اخير و نبود هيچ گونه كمك يا بسته حمايتي از طرف دولت و مخالفت سازمان حمايت با افزايش قيمت تاير در چارچوب ضوابط قيمت گذاري كالاهاي توليد داخل مصوب تيرماه 1389 مجمع عمومي سازمان حمايت، آن سازمان انتظار دارد از جيب شركت هاي توليدكننده تاير به مصرف كننده تاير يارانه داده شود.

 اين موضوع زيان غيرقابل تحمل و غيرقابل جبراني را به شركت هاي تايرسازي تحميل كرده و خواهد نمود و در صورت تعيين قيمت دستوري كه هم اكنون در جريان است، بي شك چند شركت تايرسازي به زودي در آستانه ورشكستگي قرار خواهند گرفت. شايان توجه است كه كليه توليدكنندگان مواد اوليه داخلي از جمله انواع كائوچوهاي مصنوعي، انواع دوده، نخ تاير و بيدواير و... بدون هيچ گونه محدوديتي نسبت به افزايش قيمت خود اقدام كرده اند و سازمان حمايت هيچ گونه واكنشي نشان نداده است.

 آثار منفي اين افزايش قيمت كلابه شركت هاي تايرسازي منتقل شده كه حاصل آن زيان هنگفتي است كه در حساب هاي شركت مشاهده و قابل بررسي است. با توجه به مشكلات عديده افزايش قيمت مواد اوليه داخلي و خارجي و مشكلات بانكي ناشي از تحريم هاي اعمال شده انتظار دارد:

    1- براساس ضوابط مصوب مجمع عمومي سازمان حمايت اجازه افزايش قيمت معقول فروش محصولات داده شود.

    2- با توجه به نياز سرمايه در گردش بيشتر از رشد قيمت مواد اوليه داخلي و خارجي سقف تسهيلات ارزي و ريالي از سوي بانك ها افزايش يابد.

    3- با توجه به زيان عملكرد سال 1389 شركت ها ناشي از افزايش قيمت مواد اوليه و ناتواني در بازپرداخت به موقع تسهيلات اخذ شده از بانك ها نسبت به استمهال حداقل يك سال در بازپرداخت بدهي به بانك ها مساعدت گردد.

    مجمع عمومي عادي سالانه شركت توليدي ايران تاير صورت هاي مالي و ترازنامه اين شركت را تصويب كرد.

    مديرعامل شركت در اين مجمع كه با حضور اكثر سهامداران برگزار شد به تشريح عملكرد شركت در سال 89 پرداخت.
   
   
    پيام هيات مديره
    در سال 1389 ميزان 213 هزار تن انواع تاير، تيوب، نوار و محصولات جنبي توسط شركت هاي تايرسازي توليد گرديده كه 199 هزارتن آن انواع تاير خودرو بوده است. ميزان واردات انواع تاير در اين سال معادل حدود 117 هزار تن بوده است. صنعت لاستيك در سال 1389 با مشكلاتي مانند كمبود سرمايه در گردش، محدوديت تسهيلات بانكي، فشار رقابت ناشي ازواردات بي رويه به ويژه از كشور چين، تحريم ها، افزايش قيمت مواد اوليه و اقلام مصرفي مورد نياز و عدم رشد نرخ فروش به تناسب رشد بهاي تمام شده و محدوديت هاي مبادي نظارتي روبه رو بوده است. متاسفانه سرمايه گذاري كافي براي افزايش ظرفيت تايرهاي راديال سيمي كه نياز به اين نوع تايرها به طور روزافزون افزايش مي يابد به ميزان كافي صورت نگرفته و نوسازي و بازسازي نيز به ميزان كافي در بخش هاي فرسوده شركت ها انجام نشده است و با توجه به اينكه مصرف تايرهاي نوع باياس به تدريج كاهش مي يابد، توسعه ظرفيت محصولات جديد ضروري است. خوشبختانه شركت ايران تاير در سال 1389 توانست پروژه توسعه خود را براي توليد 4000 تن انواع تايرهاي راديال سواري بلت سيمي به بهره برداري برساند. اميد است زمينه هاي لازم براي مراحل بعدي توسعه شركت به منظور افزايش ظرفيت تايرهاي راديال سيمي فراهم گردد.
    ايران تاير اهداف مختلفي براي ارتقاي عملكرد در زمينه هاي بهبود كيفيت محصولات، افزايش تنوع محصولات شركت، كاهش قيمت تمام شده، افزايش سودآوري، كاهش ضايعات و مصرف منابع(مواد و انرژي)، افزايش بهره وري و كنترل ريسك مخاطرات محيط كار و جنبه هاي زيست محيطي فعاليت هاي شركت تعريف كرده است كه برنامه هاي اجرايي مربوطه نيز مدون شده و به اجرا درآمده است.
   
   
    استراتژي شركت
    با توجه به كاهش تدريجي مصرف تايرهاي باياس و نياز به انواع تايرهاي راديال سيمي در كشور، اين شركت استراتژي توسعه محصول و توسعه بازار را در اولويت سياست هاي خود قرار داده است. ضمنا به دليل فرسودگي بخشي از ماشين آلات و تجهيزات موجود شركت، بازسازي و نوسازي خطوط موجود توليد نيز در دستور كار شركت قرار گرفته است. ارتقاي فناوري با كسب دانش فني روز از منابع معتبر و همچنين ارتقاي مهارت هاي طراحي محصولات جديد از ديگر استراتژي هاي مهم شركت مي باشد كه موجب مي شود متناسب با نياز بازار محصولات جديد طراحي و عرضه شود.
   
   
    اطلاعات طرح هاي توسعه شركت
    پروژه ايجاد ظرفيت توليد تايرهاي سواري راديال بلت سيمي به ميزان 4000 تن در سال شامل 10 اندازه از تايرهاي سواري رينگ 13 تا 16 اينچ كه از سال 1385 آغاز گرديده بود به صورت آزمايشي راه اندازي گرديد. در سال 1388 نصب و راه اندازي 7 نوع دستگاه جديد كه 6 نوع آن از منابع معتبر اروپايي تهيه شده و يكي ديگر توسط يك شركت سازنده داخلي ساخته شده است تكميل گرديد. ضمنا تعدادي از تجهيزات موجود شركت توسط شركت هاي داخلي و همچنين همكاران داخلي شركت مورد اصلاح و بازسازي قرار گرفت تا براي توليد محصولات جديد مورد استفاده قرار گيرد. قالب هاي مورد نياز براي توليد تايرهاي راديال سيمي توسط يك شركت سازنده داخلي ساخته شد و تحويل شركت گرديد:
    ميزان پيشرفت تا پايان سال 1388 معادل 90 درصد بوده است و فعاليت هاي باقيمانده به طور عمده مرتبط با توليد آزمايشي و انجام آزمون هاي محصولات جديد مي باشد كه در سال 1389 انجام خواهد شد.
    پس از انجام توليد آزمايشي و انجام آزمون هاي مورد نياز، محصولات جديد به بازار عرضه خواهد شد. اين محصولات با دانش فني روز اروپا طراحي شده و از كيفيت مطلوبي برخوردار مي باشد و پيش بيني مي شود با استقبال خوبي در بازار مواجه گردد و بخشي از نياز بازار به اين نوع تايرها تامين شود.
    ميزان سرمايه گذاري مورد نياز براي انجام اين پروژه معادل 136.023 ميليون ريال پيش بيني گرديده بود كه سرمايه گذاري انجام شده نيز به همين حد خواهد بود و انحراف قابل توجهي در اين زمينه مشاهده نخواهد شد. مبلغ 72.000 ميليون ريال از سرمايه گذاري انجام شده از محل تسهيلات بانك ملي ايران تامين گرديده است.
   
   
    برنامه هاي آينده شركت
    شركت در نظر دارد ظرفيت توليد تايرهاي راديال بلت سيمي را در سال جاري افزايش دهد كه با انجام اين طرح ظرفيت توليد اين نوع تايرها در مجموع به حدود 7000 تن در سال خواهد رسيد. در اين زمينه تهيه تجهيزات مورد نياز در دستور كار قرار گرفته است. به منظور گسترش و توسعه بازار فروش محصولات شركت علاوه بر عرضه محصولات جديد كه در سال 1389 شامل 10 سايز تاير راديال سواري بلت سيمي و دو سايز تاير باري و وانتي جديد باياس خواهد بود، گسترش تعداد نمايندگي ها نيز به عنوان يكي از برنامه هاي شركت مدنظر قرار گرفته است.
   
   
    برنامه ها و چشم انداز وضعيت شركت براي سال 1390
    شركت در نظر دارد افزايش سهم ظرفيت تايرهاي راديال بلت سيمي را پيگيري نمايد و به تدريج ميزان توليد محصولات قديمي خود را كاهش دهد. با توجه به بهره برداري پروژه 4000 تن تايرهاي راديال سواري بلت سيمي، محصولات جديد شركت در سال 1390 به بازار عرضه خواهد شد كه بخشي از آن به صنعت خودروسازي كشور تحويل خواهد گرديد. بهبود كيفيت محصولات موجود با انجام پروژه هاي خاص، كاهش و بهينه سازي مصرف انرژي، كاهش ضايعات از طريق بهبود و اصلاح وضعيت تعدادي از فرآيندهاي توليدي، كنترل و كاهش قيمت تمام شده و... در سال 1390 در دستور كار بخش هاي مربوط به شركت قرار گرفته است. پيش بيني مي شود با عرضه محصولات جديد شركت و اجراي برنامه هاي بهبود عملكرد شركت در حوزه هاي مختلف جايگاه شركت در بازار ارتقا يابد.
نظرات بینندگان