arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۳۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵

بان کی مون در گفتگوی اختصاصی با «انتخاب»: سخنان دونالد ترامپ در مورد پاره کردن برجام لفاظی سیاسی در انتخابات بود

مطمئنم که ترامپ به توافق پایبند خواهد بود / انچه مهم است، اجرای وفادارانه برجام است / باید از این توافق حمایت شود
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
بان کی مون در گفتگوی اختصاصی با «انتخاب»: سخنان دونالد ترامپ در مورد پاره کردن برجام لفاظی سیاسی در انتخابات بود / مطمئنم که ترامپ به توافق پایبند خواهد بود / انچه مهم است، اجرای وفادارانه برجام است / باید از این توافق حمایت شود

روح الله فقیهی، سازمان ملل: طبقه 38 ساختمان سازمان ملل دفتر کار اقای بان و محل ملاقات و مصاحبه مان بود. هماهنگی مصاحبه هایی از این دست منوط به هفته ها سماجت و یافتن مسیرهای میانبر ارتباطی است. به محض ورود به ساختمان دستیار بان کی مون به استقبال آمد. دقایقی که در لابی پشت در اتاق دبیرکل منتظر بودم . نمای فوق العاده پنجره ربروی اتاق به آسمان خراش های سر به فلک کشیده منطقه منهتن نیویورک توجهم را جلب کرد. زمانبندی ملاقات به قدری دقیق بود که فرصت وقت نشناسی را از طرفین میگرفت. 

دبیر کل اما به محض ورود و پیش از آنکه دستش را به نشانه احوال پرسی دراز کند معادل فارسی «سلام» را پرسید تا برای چند دقیقه با شکستن فضای خشک راهروی سازمان ملل، فراموش کنید با بلندپایه ترین مقام فرادولتی جهان سر و کار دارید. به رسم سازمان ملل روبروی نشان نقره  ای رنگ و در میان پرچم های آبی آشنای سازمان ملل عکس یادگاری گرفتیم. اقای بان از ايران گفت و اينكه 3 بار به ایران رفته كه اخرین بار در قامت دبیرکلی در نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهدها بوده است. سوالات زیادی در مورد ضعف سازمان ملل در دوره ی او و سکوتش در مقابل جنایت علیه حقوق بشر در منطقه و جهان داشتم که با خبر جلسه ضروری اقای دبیر کل ، وقت تخمینی مصاحبه به نصف کاهش یافت و دغدغه ها و سوالات من و مردمی که زخم استانداردهای دوگانه سازمان های بین المللی علی رغم رسالت این سازمان ها بر پیکرشان است، بی پاسخ ماند.

متن این گفت و گو در ادامه می آید:

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در گفتگوی اختصاصی با «انتخاب» اعلام کرد که این سازمان از توافق هسته ای ایران حمایت خواهد کرد.

بان کی مون در پاسخ به سئوال خبرنگار «انتخاب» در نیویورک در مورد برخی سخنان ترامپ در مورد پاره کردن برجام و اینکه او قادر به انجام این کار است یا نه گفت که او مطمئن است رئیس جمهور جدید آمریکا به برجام متعهد خواهد بود.

دبیرکل سازمان ملل گفت: موضوع هسته ای، موضوعی است که پنج عضو دائم شورای امنیت و المان بر روی آن توافق کردند و مورد حمایت شورای امنیت قرار گرفت. آمریکا نیز در این میان، نقش بسیار حیاتی ایفا کرد. 

وی افزود: سازمان ملل نیز {از هنگام حصول برجام} کاملا این توافق را حمایت کرده است. 

بان کی مون اضافه کرد: ممکن است توافق هسته ای توافق جامعی نباشد اما ما در دنیای کامل و بدون نقص زندگی نمی کنیم.

وی ادامه داد: اگر هر چیزی مورد رضایت رئیس جمهور منتخب نباشد، او می تواند آن را با دیگر طرف های شریک در این توافق به بحث بگذارد.

بان کی مون در گفتگو با «انتخاب»: سخنان دونالد ترامپ در مورد پاره کردن برجام لفاظی سیاسی در انتخابات بود / مطمئنم که ترامپ به توافق پایبند خواهد بود / انچه مهم است، اجرای وفادارانه برجام است / باید از این توافق حمایت شود

دبیرکل سازمان ملل ضمن تاکید بر اهمیت اجرای صحیح و درست برجام به «انتخاب» گفت: انچه خیلی اهمیت دارد اجرای وفادارانه این توافق است. من مطمئن هستم هرآنچه احتمالا او گفته است تنها لفاظی سیاسی در طول انتخابات ریاست جمهوری بوده و به محض اینکه در ژانویه سال آتی رئیس جمهور شود، او کاملا به این توافق پایبند خواهد بود.

بان کی مون در پاسخ به سئوال دیگر «انتخاب» در مورد سخنان اخیر مشاور سیاست خارجی ترامپ گفت: من در چنین جایگاهی نیستم که در این خصوص صحبت کنم، اما اصل بر این است که توافق باید حمایت شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از زمان تشکیل سازمان ملل، تاکنون دولت های مختلف دموکرات و جمهوریخواه در آمریکا روی کار آمده اند، اما باوجود تمام این تغییرات، همه ی آنها به توافقات بین المللی احترام گذاشته و به آنها متعهد بوده اند.



نظرات بینندگان