طبق تازهترین آمار، تعداد كاربران شبكه فیسبوك در حال رسیدن به 700 میلیون نفر است و با همهگیر شدن این شبكه بزرگ اجتماعی، شاهد استقبال برخی از كاربران و گسترده شدن روابط مجازی و در مقابل نگرانی برخی والدین از عضویت فرزندانشان در این شبكه هستیم.
به گزارش ایسنا، شاید بتوان گفت كه امروزه فیس بوك جای خود را در زندگی مردم در فضای مجازی پیدا كرده و این روزها در اوج قرار دارد.
این شبكه اجتماعی در حال به چالش كشیدن گوگل و یاهو در دنیای اینترنتی است و نكته قابل توجه اینجاست كه همچنان درآمدی نجومی از بخش تبلیغات آنلاین كسب میكند.
بیشترین كاربران از چه كشورهایی هستند؟
آمارها نشان میدهد به دلیل افزایش استقبال از این شبكه اجتماعی، در برزیل و هند نیز تعداد كاربران این شبكه اجتماعی افزایش تصاعدی یافته است.
كشورهایی همچون برزیل، مكزیك، اندوزی، آرژانتین و فیلیپین قسمت اعظم كاربران فیس بوك را به خود اختصاص دادهاند؛
نیمی از مردم آمریكا یعنی 149 میلیون نفر عضو فیس بوك هستند و اندونزی نیز با 37 میلیون كاربر در رده دوم بیشترین كار بر فیس بوك قرار دارد.
اما مقامات این شبكه بزرگ اجتماعی مدعی شدند از راهكارهای جدید امنیتی برای افزایش سطح امنیت كاربران استفاده كردهاند.
طبق تحقیقات جدید، سه چهارم از كودكان اروپا در شبكههای اجتماعی عضو هستند و این در حالی است كه یك نفر از پنج نفر كه دارای سن زیر 13 سال است، كه این موضوع محدودیتهای سنی فیس بوك را نقض كرده است.
نظرسنجی جدیدی كه از سوی كمیسیون اروپا انجام شده نشان میدهد كه 77 درصد از كودكان 13 تا 16 ساله و 38 درصد از كودكان 9 تا 12 ساله در اروپا در شبكههای اجتماعی عضو هستند.
نتیجه این نظرسنجیها نشان میدهد كه یك چهارم از آنها پروفایل خود را در معرض دید عموم قرار دادهاند، بدین معنا كه هر فردی میتواند به اطلاعات آنها دسترسی داشته باشد كه همین امر آنها را در خطر سوء استفاده از سوی برخی افراد قرار داده است.
یكی از مقامات كمیسیون اروپا كه مسوول امور اینترنتی در این كمیسیون است، از شركتهای شبكههای اجتماعی خواست تا پروفایل كودكان را تنها در دسترس افراد تایید شده قرار دهند و این پروفایلها را در موتورهای جستوجوگر ناپدید كنند.
اما موضوع قابل توجه این است كه تعداد پروفایلهای نوجوانان 13 تا 16 ساله در شبكههای اجتماعی در غرب اروپا بسیار زیاد است، به طور مثال هلند با 70 درصد دارای بیشترین كودك زیر 13 سال عضو در یك شبكه اجتماعی است و فرانسه با 25 درصد در انتهای جدول قرار دارد.
این نظرسنجی همچنین نشان می دهد كه فیس بوك محبوبترین شبكهی اجتماعی در 17 كشور از 25 كشور اروپایی است و 57 درصد از افراد 9 تا 16 ساله عضو این شبكه اجتماعی هستند.
با وجود محدودیتهای سنی، 20 درصد از كودكان 9 تا 12 ساله كه تحت نظرسنجی قرار گرفتند، اظهار كردند دارای یك اشتراك فیس بوك هستند.
تدابیر امنیتی برای كاربران
مقامات فیس بوك اعلام كردند كه برای مقابله با كلاهبرداری از كاربران فیس بوك و ارسال هرزنامهها به آنها، تدابیر امنیتی جدیدی اتخاذ كردهاند.
آنها مدعیاند كه روند ورود كاربران به این شبكه اجتماعی را ارتقاء بخشیدهاند و از ابزار جدیدی برای افزایش امنیت لینكهایی كه در این شبكه به اشتراك گذاشته میشود، استفاده كردهاند.
از سویی دیگر یكی از مقامات فیس بوك اظهار كرده است كه این شركت متعلق به ارائه فضای امن به كاربران در اینترنت است.
اطلاعات شخصی كاربران در دست اشخاص ثالث
به نظر شما آیا این امكان وجود دارد كه اطلاعات شخصی كاربران فیس بوك به طور سهوی در اختیار اشخاص ثالث به ویژه شركتهای تبلیغاتی قرار بگیرد؟
طبق اعلام شركت امنیتی سیمنتك، اشخاص ثالث و كمپانیهای مختلف این فرصت را داشتهاند كه به اطلاعات شخصی كاربران فیس بوك از جمله اطلاعات پروفایلها، عكسها و محتویات چتها دسترسی داشته باشند و برای كاربران پیغام ارسال كنند.
تخمین آنها در این باره اینگونه بوده كه از ماه آوریل سال 2011 نزدیك به صد هزار برنامه (applications) افشای این اطلاعات را تسهیل كرده است. همچنین مشاهده شده كه در طول سالها، صدها هزار برنامه به طور سهوی باعث افشای اطلاعات كاربران فیس بوك و قرار گرفتن آنها در اختیار اشخاص ثالث شده و ممكن است اشخاص ثالث خود به توانایی دسترسی به این اطلاعات واقف نبودهاند و فیس بوك مطالب اعلام شده از سوی سیمانتك را تایید كرد.
برای میزان تاثیرگذاری این شبكه میتوان نگاهی به اخبار كشته شدن بن لادن انداخت؛ پس از انتشار خبر كشته شدن اسامه بنلادن صفحه مربوط به این اتفاق به نام "اسامه بنلادن مرده است" در فیس بوك با استقبال چشمگیر كاربران این شبكه اجتماعی روبهرو شد. تنها ظرف چند ساعت پس از انتشار این خبر، بیش از 200 هزار نفر صفحهی "اسامه بنلادن مرده است" را Like كردند.
اما این شبكه یا هدف جذب كاربران هر جه بیشتر و در تلاش برای تقویت بخش News Feeds خود در نظر دارد تا اخبار بیشتر و واقعیتری منتشر كند.
به گزارش خبرنگار ایسنا، فیسبوك چندی پیش به استخدام فردی برای ایجاد روابط میان خبرنگاران و سازمانهای خبری پرداخت.
اقدامات جدید فیس بوك همچنین به سازماندهی رویدادهای رسانه محور كمك میكند و قرار است یكی از این رویدادها به زودی در دفتر فیس بوك در كالیفرنیا برگزار شود.
وادیم لاوروسیك كه مسوول بخش برنامههای مرتبط با خبرنگاران در فیس بوك شده، ماموریت پیدا كرده است تا امكانات بیشتری در این شبكه ایجاد كند تا این كه بتوان از آن به عنوان یك ابزار خبری نیز استفاده كرد.