پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: حرکت در مسیر اراده پروردگار ویژگی بارز انسان الگویی قرآن است.
آیتالله سیداحمد علم الهدی در خطبههای نماز جمعه مشهد در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: در مقام اطاعت پروردگار، بهخاطر خداوند متعال دلخواه خود را رد میکنیم و بهخاطر ذات مقدس پروردگار دلخواه خود را زیر پا میگذاریم، این مسئله نزد خداوند امتیاز بسیار بالایی دارد.
وی بیان کرد: جوانی که بهخاطر اطاعت از پروردگار چشم بر بیحجابی و یا بدحجابی میبندد، عملش در نزد خداوند دارای ارزش بسیار بالایی است، در حقیقت این عنصر بیحجاب برای این جوان بیارزش است و از وی نفرت دارد، انسان الگویی قرآن، دلش در اختیار خداست و آنچه که خدا نخواهد او نیز نمیخواهد.
آیتالله علمالهدی افزود: برادران و خواهران جوان، شما که دنبال سیر و سلوک هستید، تمام کانون احساس و عواطف شما برای عشق به خداست، عشق خدا به این معناست که انسان از چیزی که خداوند نمیپسندد دوری کند، پروردگار متعال فردی را بهخاطر فکر عذاب نمیدهد، اندیشه و فکر و ذهن در حال حرکت است و محدود کردنش در اختیار انسان نیست.
نماینده ولیفقیه در استان خراسانرضوی در ادامه سخنانش با اشاره به مناسبتهای دهه آخر صفر، حوادث سهگانه این ایام را نقطه عطف در تاریخ اسلام دانست و اظهار داشت: این ایام مقارن است با سالروز حوادث سهگانه آخر ماه صفر، جریاناتی که نقطه عطف و سرنوشتساز در تاریخ امت اسلام بود و حرکتهایی که در کنار این جریانها با عنوان حرکتهای آموزنده و راهبردساز در عرصههای سیاسی و اجتماعی برای امت اسلام و پیروان اسلام ناب محمدی و پیروان معارف اهلالبیت (ع) به وجود آمد.
وی ادامه داد: بنای اسلام بر این است که مدیریت جامعه در خط وحی و نبوت باشد و امامت بهعنوان تداوم خط وحی و نبوت در جریان رهبری امت است و متأسفانه مقارن با رحلت پیامبر اسلام(ص)، انحراف در عرصه سیاسی امت پیغمبر بهوجود آمد و این انحراف، انحراف رهبری از خط ولایت و امامت بود.
آیتالله علمالهدی تصریح کرد: این مسئله مهمی است، این روزها، سالروز روزهای عظیم اسلام است و برای امروز ما یک عبرت است، بیبصیرتی، بیتوجهی امت، جداسازی سیاست از عرصههای دیانت و آموزههای دینی، 14 قرن امت اسلام را در فلاکت تفرقه و اختلاف و ذلیلِ قدرتهای طاغوتی مستکبر حاکم قرار داد.
وی دنیاخواهی و رفاهزدگی امت را عامل شهادت امام حسن مجتبی (ع) دانست و گفت: دومین حادثه بهعنوان نقطه عطف تاریخ اسلام این بود که مردمی که به عنوان مجاهد فی سبیل الله در دست پیغمبر تربیت شده بودند به رفاه زدگی و خوشگذرانی گرفتار شدند.
وی تصریح کرد: جامعه رفاهزده، خوشگذاران و مردمی که به دنبال عیاشی باشند، خواهناخواه بر آنها طاغوتی مثل معاویه مسلط میشود.
آیتالله علمالهدی، به سومین اتفاق تاریخساز در تاریخ اسلام اشاره و عنوان کرد: آن زمانی که جریان نابهکار طاغوت عباسی خواست با توجیهات منافقانه و تزاویر فتنهگرانه، مسیر انحراف را بهعنوان یک جریان دینی پذیرفتهشده در امت اسلام تحمیل کند، وجود مقدس علی بن موسیالرضا(ع)، یک شهادت یک سال و نیمه را قبول کردند.
وی افزود: از روزی که آن امام همام در مدینه به عزیزانشان گفتند برای مظلومیت و غربت من گریه کنید تا روزی که به خراسان آمدند، یک سال و نیم طول کشید، ایستادگی در این حد و مقاومت در جنگ نرم با انحراف و فتنه دشمن برای ما راهبرد و رهنمود بود.
نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: تا به امروز برای ما روضه امام رضا(ع) فقط اشک داشت، روضه امام حسن فقط گریه داشت، رحلت پیغمبر فقط ناله داشت اما امروز تنها این نیست بلکه مسئله پیروی مطرح و راه افتادن دنبال خط راهبردی امام رضا(ع) در مقابله با جنگ نرم مطرح است و شاهد آن هم زواری است که با پای پیاده وسط برف و یخ از ارتفاعات بهطرف حرم مطهر امام هشتم میآیند و شاهدش، 20 میلیون انسانی است که با پای پیاده بهطرف حرم سیدالشهدا رفتند، فلسفه این راهپیمایی، نشان دادن یک حرکت به دنبال امام حسین و امام رضا (ع) است.
آیتالله علمالهدی با ابراز امیدواری برای پذیرایی حداکثری دستگاههای مسئول در موضوع استقبال از زائران پیاده علی بن موسیالرضا (ع)، اضافه کرد: امیدواریم که دستگاههای مسئول حداکثر پذیرایی را نسبت به زوار پیاده داشته باشند و از اکنون در این جادههای یخزده، امکانات گرمایشی را فراهم کنند؛ ان شاالله امسال هم با جدیت بیشتر خدمت رسانی به زائران پیاده از سوی شهرداری پیگیری شود.
وی عملکرد آستان قدس رضوی در ارائه خدمات به زائران پیاده اربعین در مهران را قابلتقدیر دانست و گفت: حرکت امسال آستان قدس رضوی در مسئله زوار پیاده حرکت بسیار قابلتقدیری است، همچنین امسال مشکلات در مهران نیز بسیار کمتر بود.
آیت الله علم الهدی تصریح کرد: از عزیزان خدمتگزار این نهاد مقدس و از تولیت آستان قدس در این اقدام اصیل تشکر میکنیم و امیدواریم نمونه این اقدام و پذیرایی برای مهمانان پیاده امام هشتم (ع) به نحو اکمل و بهتر فراهم شود به ویژه که امسال، پذیرایی و میزبانی از زائران پیاده به عهده آستان قدس رضوی قرار گرفته است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه زیارت با پای پیاده، نمادی از بسیج است، خاطرنشان کرد: این زیارت با پای پیاده، یک نماد از بسیج است؛ امروز سالروز صدور حکم امام در ایجاد و تأسیس ارتش 20 میلیونی و بسیج مردمی است و از حضور برادران عزیز بسیجی و خواهران بسیجی، فرماندهان غیور و دلاور سپاه پاسداران در نماز جمعه تشکر میکنم که این نماد و محور اقتدار نظام و انقلاب را با حضور پربرکتشان در اجتماعات این کشور، امروز بهعنوان سالروز بسیج، به رخ دنیا کشاندند.
وی افزود: مقام معظم رهبری در دیداری که با بسیجیان داشتند، یک فرمایش کلیدی اعلام کردند و آن اینکه فرمودند: «بسیج، مظهر مردمسالاری دینی است»؛ در سایر نقاط دنیا، دموکراسی و مردمسالاری فقط در حد حرف است، آنهم پای صندوقهای رأی با هزاران زمینه و مقدمهچینی دم از مردمسالاری زده میشود.
آیت الله علم الهدی بیان کرد: چند روز قبل اعلام کردند در سه ایالت بزرگ آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری تقلب شده و شاید انتخابات در سه ایالت باطل اعلام شود، این دموکراسی در دنیا است، این دموکراسی لیبرال است، این دموکراسی سوغات مدرنیته در کشورهای غربی است.
آیتالله علمالهدی، حضور مردم در عرصههای انقلاب را نماد اصلی دموکراسی و مردمسالاری دینی عنوان کرد و گفت: دموکراسی و مردمسالاری دینی این است که مردم با پای خودشان میآیند در عرصه نظام، مردم مباشر در اجرائیات نظام و همهکاره یک نظام دموکرات و مردمسالار هستند.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری مردمسالاری دینی را مشخص کردند و فرمودند: «مردمسالاری دینی معنایش این است که کلید سرنوشت جامعه در اختیار مردم است، اختیار جامعه دست مردم است، تصمیمگیری با مردم است، حرف، حرف مردم است»؛ اما کدام مردم؟ مردم متدین، مردمی که وابسته به دین هستند، مردمی که دینخواه هستند، مردمی که مبدأ مشروعیت نظام خود را از دین گرفتند.
آیت الله علم الهدی ادامه داد: این مردم رفتار سیاسیشان در حقیقت از دین اخذشده و اخلاق سیاسیشان را از آموزههای دین گرفتهاند و اجرا میکنند و مردمی هستند که باانگیزه اخلاص و تقرب به خدا و برای دین در عرصه جامعه وارد میشوند.
وی ادامه داد: یک بسیجی جهاد، فداکاری، خدمت اقتصادی و حرکت به سمت فناوری و دیگر خدماتش همه و همه برای دین است در واقع وی همهچیزش برای خدا است، این معنای مردمسالاری دینی است.
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه مردم برای خدمت به زائران پیاده از تمام داشتههای خود استفاده میکنند، اظهار کرد: شما میبینید در این حرکتها، دیگر دغدغه خانه، مسکن وجود ندارد، همه مردم به صحنه آمدهاند و امکانات را در طبق اخلاص گذاشتهاند. این نمونه مردمسالاری و این نماد مردمسالاری را جز این انقلاب، این نظام و آنهم به برکت آموزه دین در هیچ کجای تاریخ و در هیچ کجای کره زمین به وجود نیاورده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: مقام معظم رهبری فرمودند نفوذ بر دو قسم است، یک نفوذ فردی است؛ به این معنا که برای مثال جاسوسی در یکنهاد نظامی اداری این کشور دخالت و نفوذ کند و به نفع اربابان خارجی خودش مسیر نظام را تغییر دهد، شکل دیگر نفوذ، نفوذ جریانی در برابر بسیج است به این معنا که برای بسیج از سوی دشمن رقیب تراشیده شود.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی با تأکید بر جایگاه بسیج در ادبیات انقلاب اسلامی و اهمیت تقویت آن، تصریح کرد: بسیج یک کلمه و شجره طیبه است، امروز هر زمزمهای بر ضد بسیج از هر طرف و جریان سیاسی و نهاد و سیاستدان و عنصر سیاستبازی که شروع شود، این زمزمه، زمزمه آمریکایی و انگلیسی است.
وی افزود: بسیج یک ملاک و محور برای بصیرت شما برادران و خواهران است که جریانهای نفوذی دشمن را بهعنوان جریان رقیب در تقابل بسیج و تضعیفکننده بسیج بشناسید و با این ملاک بدانید جریانی که دستنشانده دشمن در داخل کشور است، کدام جریان است.