arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۷۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۱ - ۰۶ آذر ۱۳۹۵

آخرین خبرها از تصادف قطارها در سمنان/ شمار قطعی کشته‌شدگان به 45نفر رسید/ دادستان سمنان: 3نفر از عوامل این فاجعه دستگیر شدند/ جهانگیری: با مقصران برخورد جدی خواهد شد/ استاندار سمنان: علت دقیق تا 48 ساعت آینده اعلام می‌شود

پس از گذشت یک‌روز از فاجعه تصادف دو قطار مسافربری در ایستگاه هفت‌خوان سمنان، پزشکی قانونی از آغاز عملیات تشخیص هویت جانباختگان خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 این حادثه در ساعت 7:40 صبح دیروز در ایستگاه هفت خوان نزدیک شهرستان سمنان رخ داد. 2 قطار مسافربری در ایستگاه هفت‌خوان دامغان ـ سمنان به یکدیگر برخورد کردند که قطارهای تبریز به مشهد و سمنان به مشهد بودند.

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان سمنان: آمار قطعی تلفات انسانی حادثه قطار سمنان 45 نفر است

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان سمنان، آمار قطعی تلفات انسانی حادثه قطار دیروز را 45 نفر اعلام کرد و گفت: تعداد فوتی‌های نهایی از همان شب گذشته هم مشخص بود اما اشتباهات جزیی در شمارش ظاهرا سبب شد که برخی رسانه‌ها آن را به اشتباه 44 نفر اعلام کنند.

به گزارش انتخاب؛ علی یحیایی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل حجم بالای حریق و شدت سوختگی اجساد، جداسازی آنها به سختی انجام می‌شد.

وی در پاسخ به چرایی اشتباه در  اعلام تلفات گفت: امدادگران اجساد یک مادر و کودک را در یک کیسه گذاشته بودند که ظاهرا در شمارش‌ها یک نفر حساب شده بود. البته همکاران ما از اول عدد تلفات و فوتی‌ها را 45 نفر ثبت کرده بودند.

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان سمنان با بیان اینکه بیشتر اجساد به شدت سوخته بودند افزود: شدت آتش‌سوزی داخل واگن زیاد بود و برای همین وزن جسد یک فرد 60 یا 70 کیلیویی به پنج-شش کیلو رسیده بود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اعزام اولین گروه از امدادگران در صبح حادثه دیروز گفت: خبر حادثه ساعت 9:07 دقیقه به ما گزارش شد و بلافاصله امدادگران از طریق بالگرد و به فاصله کوتاهی به محل حادثه اعزام شدند. امددگران ما ساعت 9:25 دقیقه در محل سانحه بودند و این درحالی است که محل حادثه 70 کیلومتر از سمنان فاصله داشت و ریل هم در مسیر جاده نبود و امدادگران پیاده باید جاده خاکی منتهی به محل حادثه را طی می‌کردند. زمانی که ما به محل حادثه رسیدیم، تعدادی از افراد محلی هم آنجا بودند اما شدت حادثه و حجم آتش‌سوزی به حدی بود که فوتی‌ها در همان چند دقیقه اول حادثه جان باخته بودند.

یحیایی با بیان اینکه زمانی که ما رسیدیم کارکنان راه‌آهن، واگن‌ها را جدا کرده بودند، افزود: خوشبختانه پرسنل راه آهن به موقع واگن‌ها را جدا کرده و بخشی از مسافران را راهی کرده بودند تا حادثه‌ای مثل نیشابور در دامغان هم تکرار نشود.

معاون هلال‌احمر استان با بیان اینکه مسافران اکثرا در خواب بودند، خاطرنشان کرد: خیلی از مسافران در همان ثانیه‌های اول حادثه و بعد از برخورد دو قطار جان داده بودند، تصریح کرد: در چنین مواقعی معمولا در اثر همان برخورد اولیه و برخورد سر با بدنه قطار و یا دیگر موانع داخل قطار، فرد فوت شده یا آسیب می‌بینند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا اطفای حریق ساعت‌ها طول کشید، افزود: اولا انتقال خودروهای آتش‌نشانی با توجه به خاکی بودن بخشی از راه دسترسی و فاصله 70 کیلومتری آن زمان بیشتری می‌برد تا حوادث داخل شهر که مسیر کاملا شناخته شده و نزدیک است. دوم اینکه حجم آتش بالا بود و واگن کاملا آتش گرفته بود.

این امدادگر ارشد در پاسخ به این پرسش که چرا حجم آتش این همه زیاد بود، افزود: بدنه قطار به غیر بدنه بیرونی که از آهن است، مابقی قابل اشتعال است. بخش زیادی از آن چوب است، حجم زیادی از جنس ابر و اسفنج دارد، صندلی‌ها و پرده‌ها، همه و همه به شعله‌ور شدن بیشتر آتش کمک کرده بود.

آخرین خبرها از تصادف قطارها در سمنان/ شمار قطعی کشته‌شدگان به 45نفر رسید/ دادستان سمنان: 3نفر از عوامل این فاجعه دستگیر شدند/ جهانگیری: با مقصران برخورد جدی خواهد شد

دادستان سمنان گفت: 3 نفر از عوامل برخورد دو قطار مسافربری بازداشت شدند

به گزارش انتخاب؛ آسیابی اظهار کرد:  پیروی دستور رییس قوه قضائیه و دادستان کل کشور در رابطه با پیگیری این حادثه، دادستانی با قاطعیت و بدون فوت وقت به این موضوع ورود کرد و شب گذشته با اعطای نیابت از سوی شعبه سوم دادسرای مرکز استان سمنان به دادستان شاهرود، دستور شناسایی عوامل و مقصرین این حادثه صادر شد.

وی با بیان اینکه در جریان رسیدگی به این  پرونده 3 نفر از عوامل از جمله مسئول مرکز کنترل فرماندهی راه آهن شمال شرق کشور که در شاهرود مستقر است، مسئول مرکز کنترل خطوط و مسئول شیفت مرکز کنترل بازداشت شدند، ادامه داد: دادستان شاهرود و قاضی کشیک از ساعت 7 شب تا 3 بامداد مشغول انجام تحقیقات این حادثه بودند و افراد بازداشت شده تفهیم اتهام و با صدور قرار تامین روانه زندان شدند.

وی با بیان اینکه دستورات لازم برای شناسایی سایر مقصرین این حادثه صادر شده است، گفت: کمیسیون بررسی فنی حوادث مسئول بررسی فنی شده و اعلام شده که هرچه زودتر این کمیسیون تشکیل و نظر کارشناسی را به صورت کتبی و رسمی اعلام کند و از آنجایی که نسبت به شناسایی اجساد از طریق DNA در پزشکی قانونی سمنان امکانات لازم وجود نداشت، اجساد شب گذشته حوالی ساعت 23 از سمنان به سازمان پزشکی قانونی کشور انتقال داده شدند و ساعت سه و نیم بامداد اعلام شد که اجساد رسیده و اداره پزشکی قانونی تهران مشغول تشخیص هویت اجساد از طریق آزمایشات DNA است.



جهانگیری: با مقصران احتمالی حادثه قطار مسافربری برخورد جدی خواهد شد

معاون اول رئیس‌جمهور در پیامی تاکید کرد: اطمینان می‌دهم با عوامل و مقصران احتمالی بروز حادثه ناگوار قطار تبریز مشهد برخورد جدی خواهد شد.

در پی سانحه تلخ و غم‌انگیز برخورد دو قطار مسافربری و جان باختن تعدادی از هموطنان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در پیامی ضمن تسلیت این مصیبت دردناک به عموم ملت ایران، تاکید کرد: اطمینان می‌دهم که با بررسی دقیق و فوری و همه‌جانبه موضوع، با عوامل و مقصران احتمالی بروز این حادثه ناگوار برخورد جدی خواهد شد.


پزشکی قانونی: تشخیص هویت جانباختگان فاجعه هفت‌خوان سمنان از صبح امروز آغاز شد

قادی پاشا مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران، در رابطه با آخرین وضعیت احراز هویت جانباختگان حادثه برخورد دو قطار مسافربری در منطقه هفت خوان سمنان اظهارکرد: کار نمونه برداری و تشخیص هویت اجساد با حضور معاون دادستان تهران، تیم تشخیص هویت ناجا و تیم تخصصی پزشکی قانونی کشور از هشت صبح امروز آغاز شده و در حال انجام است.


تشکیل کمیته‌ای از دولت و مجلس جهت بررسی حادثه قطار در سمنان

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه از اعزام یک گروه از دولت و مجلس برای بررسی حادثه قطار در استان سمنان خبر داد.
همتی، اظهار کرد: معاون پارلمانی وزیر راه و شهرسازی، ،رییس کمیسیون عمران مجلس و چند تن از نمایندگان و اعضای این کمیسیون برای بررسی این سانحه راهی سمنان شدند.

وی از تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب در این راستا خبر داد و تصریح کرد: قرار است این کمیته پس از بررسی دقیق این سانحه گزارشی به مجلس و دولت ارائه دهد.

مدیرعامل راه‌آهن از عادی شدن تردد قطارها در محور تهران-سمنان و مشهد خبر داد

پورسید آقایی گفت: هم اکنون قطارها در حال عبور از ریل محل حادثه هستند و وضعیت تردد به حالت عادی برگشته و هیج مشکلی وجود ندارد.

استاندار سمنان: علت دقیق حادثه قطارها تا 48 ساعت آینده اعلام می‌شود


خباز در پاسخ به این سؤال که علت دقیق این حادثه چه بوده است، گفت: علت دقیق این حادثه ظرف 48 ساعت آینده از سوی کمیته حادثه که تشکیل شده اعلام خواهد شد. 

وی تصریح کرد: اولین جلسه کمیته حادثه ظهر امروز در حضور معاون اول رئیس‌جمهور برگزار می‌شود که همه اعضا گزارش خود را ارائه خواهند کرد.

وزیر راه: خطای انسانی عامل بروز حادثه ریلی در سمنان بود/ تاکنون سه تن بازداشت شده‌اند

آخوندی گفت: به تمامی معاونان دستور داده شده تا تمامی اطلاعات مورد نیاز و موجود را در اختیار تیم کارشناسی قراردهند تا تمامی ابعاد این حادثه برای مردم مشخص شود.

عباس آخوندی  وزیر راه وشهرسازی پس از نشست ویژه بررسی علل حادثه قطار ‌تبریز‌-مشهد اظهار داشت: در جلسه ای که به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد گزارشی از روند بروز حادثه قرائت شد که بر اساس آن قطار اول ساعت 6:30 دقیقه (روز جمعه) به علت نقص فنی متوقف شده بود که در پی  آن سیستم اتوماتیک کنترل، چراغ مسیر را برای سایر قطارها قرمز می کند.

وی تصریح کرد: قطار دوم که از سمنان حرکت کرده بود با اخطار سیستم اتوماتیک در ساعت 7:13 متوقف می شود، بر همین اساس راننده قطار( لوکوموتیو ران) مشکل را با مرکز کنترل ترافیک در میان گذاشته که در  این لحظه خطای انسانی رخ داده و اپراتور خط اجازه حرکت را برای قطار دوم صادر می کند که باعث بروز حادثه می شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه، افزود: کمیته بررسی سوانح راه آهن از روز گذشته تمامی مکالمات بین راننده قطار و مرکز کنترل را بررسی کرده تا جزئیات این حادثه روشن شود، ضمن اینکه به دستور معاون اول رئیس جمهور هیئتی پنج نفره متشکل از آقای ترکان، استانداران سمنان و تبریز، مدیر عامل سابق راه آهن و یک کارشناس نیز این حادثه را بررسی خواهند کرد.
نظرات بینندگان