arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۸۱۳
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۱۶ تير ۱۳۹۰
بخت آزمايي دوباره گوگل در دنياي شبکه هاي اجتماعي؛

نمره منفي به «+ Google»!

گوگل پلاس(+ Googl ) به کاربران اجازه مي دهد بدون دغدغه هاي امنيتي، علايق خود را با ديگران به اشتراک بگذارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 گوگل بار ديگر بخت خود را در دنياي شبکه هاي اجتماعي مي آزمايد.

به گزارش انتخاب، گوگل پلاس(+ Googl ) به کاربران اجازه مي دهد بدون دغدغه هاي امنيتي، علايق خود را با ديگران به اشتراک بگذارند.

اما بازگشت گوگل به گرم بازار شبکه هاي اجتماعي با چالش هايي همراه است و سرويس جديد اين شرکت براي موفقيت و ماندگاري بايد از پس رقابت با حريفان با تجربه و محبوبي همانند فيس بوک بر آيد که اعضاي آن ماهانه 700 ميليارد دقيقه(حدود 1 ميليون و 331 هزار و 811 روز! ) از وقت خود را در اين شبکه اجتماعي مي گذرانند.

گوگل پيش از اين با خريد شرکت هايي مانند اورکات، جايکو، داگي بال تلاش کرده بود با سرمايه گذاري و ورود به حوزه هاي جديد، قلمروي خود را گسترش دهد و در اين راستا طرح هاي ناکامي مانند «گوگل ويو» ( Google Wave ) و «گوگل باز»( Google Buzz ) را راه اندازي کرد و اينک با جديدترين سلاح خود عزم ورود به کارزار شبکه هاي اجتماعي را دارد.

مدل گوگلي

براي پيوستن به «گوگل پلاس» بايد دعوتنامه داشته باشيد. گويا هدف از طراحي اين روند چيزي نيست جز فراهم کردن گزينه هاي بيشتر براي به اشترک گذاري آنچه در ذهن شما يا ديگران مي گذرد.

مدل متفاوتي که «گوگل پلاس» در دستور کار قرار داده، موجب مي شود به جاي اينکه نخست دوستان خود را به يک فهرست فراگير اوليه اضافه کنيد و سپس آنها را در گروه هاي مختلف جاي دهيد، از همان ابتدا با تشکيل «حلقه هاي دوستي»، دوستان خود را در آنها گروه بندي کنيد و پس از آن تصميم بگيريد هر حلقه اجازه داشته باشد کدام بخش از فعاليتهاي شما را رصد کند. اگر مي خواهيد ارتباطات گسترده تري داشته باشيد و مثلاً با کساني خارج از شبکه شخصي خود تعامل داشته باشيد، رسيدن به اين خواسته با «گوگل پلاس» چندان دشوار نيست.

به عبارت ديگر، «گوگل پلاس» اجازه مي دهد تا حلقه هاي دوستي متعددي داشته باشيد و با هر حلقه، تنها موضوع هاي خاصي را به اشتراک بگذاريد. از اين رهگذر، «گوگل پلاس» براي تجارت و کسب و کار، ماهرانه تر و مفيدتر به نظر مي آيد.

حذف يا رقابت؟

ضعف اصلي «گوگل پلاس» نرم افزاري نيست که با يک بروزرساني ساده بر طرف شود. مهمترين چالش پيش روي گوگل در کارزار شبکه هاي اجتماعي، نداشتن چيزي نزديک به 750 ميليون کاربر است که فيس بوک بواسطه آنها هم اکنون در کانون توجه عمومي قرار دارد. بسياري از کساني که در برابر فشار همقطاران و دوستان خود تاب نياورده و به فيس بوک پيوسته اند آمادگي اسباب کشي به يک سرويس جديد را ندارند. آنها براي ادامه ارتباط با دوستان ناگزير از ماندن در فيس بوک هستند.

معرفي سرويس جديد گوگل موجب شد عده اي تصور کنند نقاب از چهره قاتل فيس بوک برداشته شده است. اين در حالي است که «گوگل پلاس» همچنان يک طرح موهوم به نظر مي رسد که هيچ اطلاعاتي از زمان راه اندازي و نحوه دسترسي به آن در اختيار نيست.

از سويي بايد لحظه اي انديشيد که گوگل تا پيش از اين به تمامي جستجوها، تقويم، فهرست دوستان يا حتي محتواي نامه هاي الکترونيک کاربران خود دسترسي داشته است. با اين وصف آيا باز هم کساني پيدا مي شوند که پاي گوگل را بيشتر از گذشته به زندگي و حريم شخصي خود باز کنند؟!

گوگل قرار نيست يک شبه از رونق بيفتد اما با روند کنوني ترديدي نيست که توجه عمومي از قلمروي گوگل رفته رفته به سوي بازار شبکه هاي اجتماعي در حال تغيير است. خدماتي مانند فيس بوک به گونه اي جلوه گر شده اند گويي مي توانند نياز افراد را به داشتن يک تارنما يا حتي پست الکترونيک برآورده کنند. ارجاعات شبکه اي خدماتي از اين دست مي تواند از جستجوهاي معمول در اينترنت براي يافتن اطلاعات، قوي تر و کارآمدتر باشد.

حريم خصوصي اينترنت تنها بستري براي جستجو و يافتن اطلاعات نيست. اکنون کاربران با وجود سايت هايي مانند فيس بوک، in - Linked و توييتر از اينترنت به عنوان ابزاري براي همکاري، ارتباط و به اشتراک گذاشتن اطلاعات استفاده مي کنند. با وجود رشد فزاينده وب گردي، رويه کهنه اتکا به جستجوگرها رو به کاهش نهاده و کاربردهاي مبتني بر شبکه هاي اجتماعي رو به فزوني است.

«شارلن لي»، بنيانگذار يک شرکت خدمات مشاوره رسانه اي مي گويد: «گوگل پلاس» جايگزين فيس بوک نيست، بلکه فرمول يکپارچه اي است که ساختار توسعه يافته تري دارد. گوگل با سرويس جديد خود در پي آن است که از مخاطرات قديمي به اشتراک گذاري آنلاين را شخصي تر، گزينشي تر و از همه مهمتر، خصوصي تر کند.

به گفته «اريکا نيولند»، تحليلگر مرکز مطالعات دموکراسي و فناوري که به خدمات آزمايشي «گوگل پلاس» دسترسي دارد، به نظر مي رسد (+ Googl )، يک محصول بسيار خوب با خدماتي کاملاً نوين باشد. آشکار است که گوگل با محوريت حريم خصوصي، در حال رقابت است و اين به مذاق بسياري از کاربران خوشايند خواهد بود.

در اين ميان، آدام هارتونگ در مقاله اي با عنوان «چرا گوگل پلاس يک نمره منفي بزرگ براي سرمايه گذاران آن به حساب مي آيد؟» که در مجله فوربس به چاپ رسيده، مي نويسد: هنوز اتفاقات بسياري در بازار شتابان فناوري در پيش است. سرمايه گذاران بايد صبر پيشه کنند.
گوگل، تيم مهندسي با بسيار با استعدادي در اختيار دارد، اما راهبرد گوگل ممکن است بسيار پرهزينه باشد و نتواند در تمام زمينه ها به رقابت بپردازد. شايد امروز قصد فروش سهام گوگل را نداشته باشيد با اين وجود يافتن دليلي براي خريد آن نيز دشوار است!
نظرات بینندگان