پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معمولاً دانش آموزان و دانشجويان همواره نخستين اقشار جامعه اند که با فناوريهاي جديد آشنا مي شوند. با ورود فناوري، شيوه هاي متفاوت استفاده از آن نيز در جامعه رونق مي گيرد.
به گزارش سرویس اجتماعی "انتخاب"؛ موضوع تقلب در ميان دانش آموزان و دانشگاهيان نيز از مدتها پيش به موضوع جنجال برانگيز ميان اولياي تعليم و تربيت و مسؤولان آموزشي کشورهاي مختلف تبديل شده است.
در عصر اينترنت، لپ تاپ و آموزش مجازي رفتارهاي غيراخلاقي مانند تقلب به يکي از عادتهاي معمول دانشجويان اکثر دانشگاه هاي جهان بدل شده که اين امر بيش از پيش باعث ايجاد نگراني در روند تحصيلي و شغلي شده است.
در حال حاضر، هزاران سايت اينترنتي وجود دارد که مقاله هاي علمي و ادبي را بسيار ارزان و حتي رايگان در اختيار کاربران قرار مي دهند.
دانشجويان با استفاده از اين امکان بسياري از اين مقاله ها را از اينترنت گرفته و با نام خود به استادان مربوط تحويل مي دهند.
ضمن آنکه سايتهايي نيز وجود دارند که علاوه بر ارائه مقالات و رساله هاي دانش آموختگي به دانشجويان، پس از به فروش رسيدن اين جزوه ها آنها را از روي اينترنت برداشته و امکان تعقيب دانشجوي متخلف را از ميان مي برند.
دانشجويان امروزه در جامعه اي رشد مي کنند که ارزشهاي اخلاقي کمرنگ و همين عامل باعث افزايش بروز رفتارهايي مانند تقلب شده است.
عده اي مي گويند اگر تا ديروز استفاده از جلدهاي خوراکي هايي مانند چيپس، آدامس، شکلات و غذا براي نوشتن تقلب، نوشتن بر روي قسمتهايي از بدن مانند ساق پا و آرنج و يا جا سازي برگه هاي تقلب داخل آستين و جوراب، ترک کردن کلاس به بهانه رفتن به دستشويي و يا خوردن آب، شيوه رايج ميان متقلب ها بود، امروزه عکس گرفتن از مطالب درسي، جستجو در اينترنت، فرستادن جواب صحيح از طريق پيام کوتاه به ديگران از جمله کارهايي است که دانش آموزان و دانشجويان با استفاده از فناوريهاي نوين انجام مي دهند.
گرچه در حال حاضر در بسياري از دانشگاه هاي دنيا استفاده از تلفن همراه سر جلسه امتحان، استفاده از هرگونه ابزار الکترونيکي مانند پي دي اي، آي پد، ساعتهاي قابل برنامه ريزي، لپ تاپ و... ممنوع شده است، باز هم بسياري از مسؤولان دانشگاهي از استفاده دانش آموزان و دانشگاهيان از اين ابزار براي تقلب گله مندند.
سال 2007 بود که تقريباً نيمي از دانشجويان سال دوم دانشکده دندانپزشکي دانشگاه اينديانا به صورت هماهنگ در امتحاني تقلب کردند. چند دانشجو توانستند اطلاعات مربوط به امتحان را از يک فايل استخراج کنند و سپس اين اطلاعات را در اختيار گروه زيادي از همکلاسي هايشان قرار دادند.
اين مسأله در نهايت به اخراج 9 نفر، تعليق 6 تن و توبيخ 21 دانشجوي ديگر منجر شد. در دانشکده اقتصاد دانشگاه ويرجينيا نيزيکي از دانشجويان پاسخنامه اي آنلاين براي پرسشهايي که در يکي از کلاسهاي اصلي به عنوان تمرين داده شده بود، پيدا کرد، سپس آن را با سي نفر از همکلاسي هايش به اشتراک گذاشت.عده اي نيز معتقدند فناوري آن قدرها هم نقش مهم و اساسي در تقلب دانشجويان ايفا نمي کند.
آنان به مطالعه انجام شده توسط استفن، يانگ و کالابرس در سال 2007 اشاره مي کنند که نشان مي دهد بسياري از دانشجويان هنوز روشهاي سنتي را براي تقلب ترجيح مي دهند. با اين حال، آنچه مشخص است آن است که ساختار دو نهاد خانواده و آموزش زمينه هاي لازم را براي روي آوردن دانش آموزان و دانشگاهيان به تقلب فراهم مي سازد .
ناهماهنگ بودن آموزشهاي اين دو نيز زمينه تسريع آن را مهيا مي سازد. با اين تعبير، اگر در پي حذف چنين مشکلي از جامعه آموزشي هستيم، بيش از همه بايد به اصلاح رفتارهاي فردي اين دو طيف در دو نهاد ياد شده بپردازيم.