arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۹۲۱۷
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۲ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵

پدیده ریزگردها به خاطر سیاست های غلط انتقال آب است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پدیده ریزگردها به خاطر سیاست های غلط انتقال آب استساری با ابراز مخالفت با سیاست های انتقال آب تحت عنوان پروژه های آب شرب اظهار داشت: اولا این یک بهانه است و ثانیاَ اینکه احیای یک منطقه با هزینه از بین رفتن کلیه زیرساختهای منطقه دیگر دلیل بر بخشی نگری مدیران است.

به گزارش انتخاب؛ علی ساری ، با اشاره به اینکه مشکل انتقال آب از دهه های گذشته بوده و متأسفانه همچنان هم ادامه دارد، اظهار داشت: مسئولین مربوطه همیشه به بهانه اینکه انتقال آب جهت مصرف آب آشامیدنی است، دراین اوضاع بی پولی  پولهای را به سمت پروژه های انتقال آب معطوف می کنند و استان خوزستان را با مشکلات عدیده مواجه می کنند.

نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محل انتقال آب، جمعیت و آبی که در گذشته منتقل شده همگی مشخص هستند، اظهار داشت: با مقایسه عدد و رقم ها می بینیم مقدار آبی که در گذشته منتقل شده از میزان مورد نیاز چند برابر بیشتر است زیرا که جمعیت منطقه هم افزایش نداشته است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر اینکه استمرار قضایای انتقال آب تحت عنوان پروژه های آب شرب، سیاستی جز احیای یک منطقه با هزینه از بین رفتن کلیه زیرساختهای منطقه دیگر نیست، اظهار داشت: این امر نشان دهنده بخشی نگری مدیران بویژه درحوزه تخصصی آب است.

ساری با بیان اینکه ما از این آب برای مصرف شرب استفاده می کنیم تاکید کرد: هیچ عقل سلیمی قبول نمی کند که در یک رودخانه، با یک بستر مشخص فقط آب شرب آن منطقه جریان داشته باشد.

وی تصریح کرد: تقریباَ استدلالات مسئولین مربوطه به این شکل است که اصرار دارند در رودخانه ای مثل  کارون فقط آب شرب جریان داشته باشد واگر این قضیه اتفاق افتد به معنای از بین رفتن تمام رودخانه است.

ساری افزود: رودخانه باید بستری داشته باشد که در کنار آن آب شرب مناطق استان تدارک و تأمین شود و آبی که به بخش های دیگر منتقل می شود سبب از بین رفتن این بسترها و آسیب دیدگی فراوان حوزه کشاورزی می شود.

نماینده مردم خوزستان خاطر نشان کرد: در حوزه پایین دست تمام نخلستان هایی که در حوزه حاشیه ای اهواز و شهرستان های شادگان، خرمشهر و آبادان است یا از بین رفته و یا در حال از بین رفتن است و در حال حاضر حتی یک قطره آب هم در تالاب شادگان وجود ندارد.

نماینده مردم خوزستان تاکید کرد: مشکلاتی هم که در حوزه ریزگردها به وجود آورده اند گواه بر این است که انتقال آب تا این حد بسیار نادرست است.

ساری با اشاره به اینکه مسئولین مربوطه ادعا می کنند 62 درصد این تالاب ها احیا شده با رد این ادعا ها بیان داشت: شواهد غیر از این ادعا را ثابت می کند.

وی افزود: اینها به خاطر اینکه بخواهند توجیه کنند حتی مجبور شدند بخشی از آبهای زمین های نیشکر را به سمت  حوزه تالاب هدایت کنند تا نشان بدهند در تالاب آبی وجود دارد در صورتی که آن حق آبی که باید در تالاب ها و جود داشته باشد،نیست.

ساری با بیان اینکه بیشتر آبها به سمت فلات مرکزی ایران هدایت می شود بیان داشت: فعلا استاندار خوزستان در حال تلاش است که این مشکل حل شود اما اینکه تاکنون موضع شفافی در این زمینه داشته باشد من ندیده ام واگر نتواند این مشکل را حل کند نشاندهنده عدم توانایی او در اداره استان است و باید استعفا دهد.

منبع: میزان
نظرات بینندگان