arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۰۹۲۶۸
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۶ - ۱۷ آذر ۱۳۹۵

بی تأثیری تغییر واحد پول در اقتصاد / اقدامی که فقط جنبه روانی دارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
تغییر واحد پول و حذف صفر در شرایط فعلی بی تأثیر است و صرفا جنبه روانی خواهد داشت.

به گزارش انتخاب؛ حسین وکیلی کارشناس اقتصادی، در خصوص تغییر واحد پولی از ریال به تومان گفت: این طرح در دولت های قبل یکی از هفت سرفصل اصلاح نظام پولی و اقتصادی در راستای تقویت ارزش پول ملی بوده است.

وی با اشاره به اینکه هر گونه اصلاح نظام پولی باید در زمان کنترل تورم و ثبات اقتصادی صورت گیرد، بیان کرد: طرح های قبلی اصلاح نظام پولی به همین دلیل به زمان دیگری موکول می شد.

وکیلی تصریح کرد: اولین اقدام برای ساده سازی اعداد و ارقام حذف یک صفر از واحد پول ملی است که این امر تأثیری بر اقتصاد نخواهد داشت و اصطلاح تومان بیشتر در بین مردم رایج بوده و تغییر واحد پول از ریال به تومان صرفاً در سیستم بانکی و حسابداری شرکت ها و ترازنامه ها و ثبت در دفاتر کارایی خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی تشریح کرد: زمانی که ارزش پول ملی در برابر ارز های بین المللی دچار نواسانات قابل توجه است و از طرفی ثبات و رونق اقتصادی به صورت دائم وجود ندارد، حذف صفرها بی اثر خواهد بود.


 تأثیر روانی حذف صفر

وکیلی با تصریح اینکه تغییر واحد پولی و حذف صفر تأثیری بر تورم و کنترل نقدینگی نخواهد داشت، گفت: حذف صوری صفر صرفا اثر روانی خواهد داشت به طوری که وقتی افراد تابلوی قیمت به ریال مشاهده می کنند با یک عدد متورم مواجه اند که نشان از گرانی آن دارد، اما برای تأثیر واقعی ارزش پول باید قدرت خرید مردم بالا و سطح تورم کنترل و قیمتها تثبیت شود.

وی با اشاره به اینکه ارزش پول را اختلاف تورم بین کشورها تعیین می کند، عنوان کرد: به دلیل مشکلات کشور در تجارت جهانی و بانکداری بین المللی، اقتصاد کشور پشتوانه قوی نداشته و پول ایران در بازارهای بین المللی بی تأثیر است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: تغییرات بنیادی جهت اصلاح نظام پولی و اقتصادی کشور نیازمند مطالعات کارشناسی و حساب شده است و تا زمانی که مهار تورم با رونق اقتصادی استمرار پیدا نکند، تقویت ارزش پولی صورت نمی پذیرد.

وکیلی اظهار داشت: توسعه تجارت جهانی، افزایش ثروت ملی، کاهش واردات و تراز تجاری نسبت معرف اقتصاد پویا است و حذف صفر در مدت کوتاه اگر منجر به رونق اقتصادی نمی شود به طور اتوماتیک باز خواهد گشت.


وی در پایان تاکید کرد: تغییر واحد پول کشور و حذف صفر در اقتصاد بی تأثیر و تنها بار روانی خواهد داشت.
نظرات بینندگان