arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۰۵۵۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۵

عربستان، قطر و کویت از سلفی‌های آلمان حمایت می‌کنند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سرویس اطلاعات برون‌مرزی آلمان (BND) از افزایش فعالیت ‌و ماموریت گروه‌های سلفی در داخل این کشور خبر داده است. طبق گزارش این سازمان عربستان سعودی، کویت و قطر جزو کشورهای حامی این گروه‌ها هستند.

 ماموریت گروه‌های سلفی در آلمان افزایش یافته است. سرویس اطلاعات برون‌مرزی آلمان (BND) در گزارش خود ضمن اعلام این خبر گفته است که این گروه‌ها ماموریت‌های ویژه‌ای را در راستای فعالیت‌های خود در آلمان و اروپا انجام می‌دهند؛ از جمله فرستادن امام جماعت و نیز کمک‌های مالی برای مساجد.

این گزارش که در روزنامه معتبر زود دویچه و دو شبکه تلویزیونی NDR و WDR آلمان منتشر شده، بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از سوی سرویس اطلاعات برون‌مرزی و نیز سازمان امنیت داخلی آلمان به سفارش دولت این کشور تهیه شده است.

هدف این گروه‌های سلفی گسترش برداشت متحجرانه از اسلام عنوان شده است. این گزارش همچنین تصریح کرده که این گروه‌ها به طور عمده از سوی عربستان سعودی، کویت و قطر حمایت می‌شوند.

به طور مشخص نام سه سازمان در این گزارش برده شده است: "انجمن احیای میراث اسلامی" (Revival of Islamic Heritage Society/RIHS) از کویت، "بنیاد خیریه شیخ عید" از قطر و "اتحادیه جهانی عرب" از عربستان سعودی.

به عنوان مثال در یک مورد "انجمن احیای میراث اسلامی" کوشیده است از طریق یک بنگاه معاملات ملکی در ایالت بادن وورتمبرگ آلمان یک مرکز سلفی احداث کند. بدین منظور زمینی به مساحت ۳۳۰۰ متر مربع خریداری شده بود ولی پلیس جلوی احداث آن را گرفته است. فعالیت‌های این بنیاد به دلیل اتهام حمایت از تروریسم از سال ۲۰۰۸ در آمریکا ممنوع شده است.

حمایت این گروه‌ها علاوه بر تربیت امام برای مساجد اروپا، حمایت‌های مالی برای ساختن مدرسه‌های مذهبی و مساجد در اروپا را نیز شامل می‌شود. مدارک زیادی نیز برای اثبات این موضوع وجود دارد. 

سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آلمان اما نتوانسته‌اند شواهدی دال بر حمایت از فعالیت‌های خشونت‌آمیز گروه‌های سلفی از سوی این نهادها پیدا کنند. پرونده‌ بررسی این موضوع اما همچنان جریان دارد و اداره امنیت داخلی و سرویس برون‌مرزی آلمان، هر دو در حال بررسی آن هستند.

دولت آلمان تا کنون بارها از عربستان سعودی خواسته است تا دست از حمایت تندروها در آلمان بردارد. در این مورد به دولت ریاض یادآور شده که فعالیت‌های مذهبی باید مستقل از دولت‌ها باشند. اما سازمان‌های اطلاعاتی آلمان شواهدی به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد این سازمان‌ها وابسته به دولت‌های خود هستند.

در مورد عربستان سعودی گفته شده که ظاهرا ماموریت‌های بین‌المللی دینی و مذهبی بخشی از سیاست خارجی این کشور است.

بر اساس ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی آلمان، نگرانی دولت این کشور افزایش تعداد سلفی‌های ساکن در آلمان است. در حال حاضر ۹۲۰۰ سلفی در آلمان به سر می‌برند.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان