arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۰۳
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۱ - ۱۹ تير ۱۳۹۰

هدف وزیر خارجه ترکیه از سفر به ایران چیست؟

‌ یك منبع آگاه هدف از سفر وزیر امور خارجه تركیه به تهران را توضیح درباره مواضع اخیر تركیه در قبال موضوعاتی چون سوریه اعلام كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران دیپلماتیك نوشت :‌ یك منبع آگاه هدف از سفر وزیر امور خارجه تركیه به تهران را توضیح درباره مواضع اخیر تركیه در قبال موضوعاتی چون سوریه اعلام كرد.

احمد داود اوغلو وزیر امور خارجه تركیه در حالی امروز برای دیداری چند ساعته به تهران خواهد آمد كه روابط دو كشور در دوماه اخیر سردترین دوران خود در چند سال گذشته را طی می كند.


وقایع اخیر سوریه و حمایت صریح دولتمردان آنكارا از تغییر نظام در سوریه و دخالت در این كشور به بهانه پناهندگان سوری سبب شده است تا علاوه بر سوریه، ایران نیز در این ارتباط به تركیه هشدار دهد. ماجرا از آنجایی حساستر می شود كه چندی پیش مشخص شد دولت آمریكا در تماسی آمادگی تركیه را درباره حمله احتمالی آمریكا به سوریه و اشغال بخش هایی از خاك این كشور جویا شده بود.

جالب اینكه به نوشته منابع غربی كه البته مورد تكذیب اردوغان و وزیر خارجه اش هم قرار نگرفت، تركیه با این موضوع موافقت كرده است.


هشدار های تهران


اختلافات اخیر ایران و تركیه درباره موضوعاتی چون سوریه این روزها به شدت مورد توجه رسانه های منطقه بخصوص كشورهای عربی قرار گرفته است. روزنامه النهار چاپ بیرون اوایل هفته جاری به بررسی پیروزی اسلامگرایان در تركیه و تاثیر آن بر ایران و انقلاب های منطقه ای پرداخت.


النهار نوشت: آن گاه كه اردوغان به پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات ابعاد گسترده منطقه‌ ای بخشید، سخنان وی همچون "باران سیاه" بر سر تهران كه در صدد گسترش نفوذ خود در منطقه است، فرود آمد.
این روزنامه چاپ لبنان نوشت: این سخن اردوغان كه تركیه الگوی قابل اقتدای منطقه خواهد بود، دولت ایران را در تنگنا قرار می‌دهد. روشن است كه ترك‌ها سیاست ماهرانه‌ ای را در ورود به عرصه منطقه كه ایران از سال قبل می‌كوشد آن را در كنترل خود درآورد، به‌ كار بستند.

النهار نوشت: آنها همراه با برزیل در ارتباط با پرونده هسته یی ایران موضعی اتخاذ كردند كه رضایت ایران را جلب كند. این امر به ترك‌ها كمك كرد كه در میانجی گری میان ایران و شركت بزرگ غربی كه در صدد دور زدن تحریم‌های ضد ایرانی هستند، نقش ایفا كنند. و این نقش نتیجه داد؛ چرا كه اكنون اقتصاد تركیه در رده پانزدهم اقتصادهای موفق جهان جا گرفته است.

النهار نوشت: این در حالی است كه ایران تا توانسته دشمن ‌تراشی كرده و بسیاری از كشورهای منطقه را از خود رنجانیده است و بدین ‌ترتیب راه نفوذ تركیه را به درون كشورهای عربی تا ارمنستان هموار ساخته است. در ارتباط با سوریه نیز اكنون در حالی‌كه ایران از حكومت بشار اسد حمایت می‌كند، تركیه حمایت از مخالفان اسد را در پیش گرفته است. این تقابل میان تركیه و ایران از صحنه سوریه فراتر رفته و سراسر منطقه عربی را دربر گرفته است.
نظرات بینندگان