پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل با بیان اینکه ایران در جریان مذاکرات خود با ایرباس و بویینگ تمام مسائل اقتصادی مدنظر در کشور را مورد بررسی قرار داده و براساس این نیازها تصمیمگیری کرده است، اظهار کرد: طبق توافقهای صورت گرفته با مجوز فعلی اوفک ۱۵ فروند هواپیما از شرکت بویینگ و ۳۷ هواپیما از شرکت ایرباس به ایران تحویل خواهد شد.
به گزارش ایسنا، اصغر فخریه کاشان امروز - یکشنبه - در نشست خبری با بیان این مطلب توضیح داد: طبق اصولی که تمام مجوزهای اوفک دارد این مجوزها براساس یک زمانبندی ارائه میشود و در این رابطه بین ایران و دیگر کشورها تفاوتی وجود ندارد. از اینرو با توجه به مذاکراتی که ما با ایرباس و بویینگ داشتهایم و البته توانایی خطوط تولید آنها توافقهایی در این زمینه صورت گرفته تا بخشی از قرارداد خرید ایران براساس مجوز فعلی و بخشی از آنها در گامی پس از مرحله اولیه انجام گیرد.
وی دربارهی جزئیات توافق صورت گرفته با بویینگ تصریح کرد: طبق این قرارداد ۱۵ فروند هواپیما در گام نخست ایران تحویل داده می شود که از این میان شش فروند خود بویینگ تامین مالی خواهد کرد و مابقی را ایران تامین میکند. از ۷۴ هواپیمای باقیمانده در حال حاضر ایران تامین مالی ۳۵ فروند هواپیما را آماده قرارداد کرده است و برای ۳۹ هواپیمای باقیمانده نیز عجلهای نداریم و در انتظار آن خواهیم بود تا شرایط اقتصادی تصویر آینده را مشخص کند.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل ادامه داد: در حال حاضر رتبهبندی ایران در بیمههای صادراتی از هفت گروه موجود شش است. ما امیدواریم در جریان تصمیماتی که در ماه آینده گرفته خواهد شد این عدد به پنج کاهش پیدا کند تا ریسک سرمایهگذاری در ایران به پایینترین سطح خود برسد. با توجه به این شرایط میتوانیم امیدوار باشیم که پول تامین شده برای قراردادهای خرید هواپیما ارزانقیمتتر بشود و از اینرو ایران عجلهای برای نهایی شدن فاینانس هواپیماهای باقیمانده نخواهد داشت.
فخریه کاشان دربارهی توافق با شرکت ایرباس نیز گفت: ایرباس پس از نهایی شدن قرارداد ۳۷ فروند از هواپیماهای خریداری شده توسط ایران را با مجوز فعلی اوفک تحویل خواهد داد که مساله تامین مالی آن نیز حل شده است. ۲۳ فروند هواپیمای دیگر نیز که پس از انقضای مجوزهای فعلی اوفک تحویل میشوند در حال حاضر مذاکرات مربوط به تامین مالی را پشت سر گذاشتهاند و حدود ۳۸ هواپیمای باقیمانده نیز در مراحل بعدی تعیین تکلیف خواهند شد.
وی با اشاره به مساله احتمال بازگشت تحریمها با عنوان یکی از نگرانیهای مطرح شده در جریان مذاکره اقتصادی ایران، ادامه داد: در این زمینه چند سوال وجود دارد مانند آنکه شاید تحریمهای قبلی بازگردد، شاید تحریمهای جدیدی به وجود آید و شاید قرارداد به امضاء رسیده بنا به هر دلیلی غیرقانونی، غیرمعتبر یا غیر قابل اجرا شود. از اینرو ما در مذاکرات با شرکتهای هواپیماساز تلاش کردهایم این نگرانیها را برطرف کنیم.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل با اشاره به موفقیت وزارت امور خارجه ایران در منتشر شدن راهنمای جدید اوفک، توضیح داد: با توجه به زحماتی که مسوولان وزارت خارجه کشیدند اوفک به صراحت اعلام کرد اگر قراردادی با ایران امضاء شود این قرارداد تا زمان باقی بودن برجام اعتبار خواهد داشت و پس از آن دو طرف وقت دارند تا شش ماه مسائل مربوط به این قرارداد را حل کنند. تا پیش از این ما مجبور بودیم در صورت برهم خوردن شرایط به شکل فوری تمام باقی مانده توافقها را تسویه کنیم، اما مجوز جدید اوفک این موضوع را برای ما برطرف میکند.
فخریه کاشان با بیان این که در جریان مذاکرات با ایرباس و بویینگ یکی از اصلیترین پیگیریهای ایران به وجود آمدن همکاریهای تکنولوژی، سختافزاری و نرمافزاری بود، تصریح کرد: در جریان توافق با ایرباس کمیتهای به ریاست رییس سازمان هواپیمایی کشوری کار خود را آغاز کرد که در چارچوب آن شرایط توان شرکتهای ایرانی بررسی میشود تا امکان آن به وجود بیاید که تعدادی یا حتی یک شرکت ایرانی بتوانند در خط تولید ایرباس قرار گیرد.
وی ادامه داد: در قرارداد با بویینگ ما همین موضوع را پیگیری کردیم و امیدواریم این مساله در تامین و نگهداری این هواپیماها در ایران لحاظ شود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل در پاسخ به سوال ایسنا دربارهی چگونه مذاکره ایران با دیگر شرکتهای هواپیماساز نیز گفت: ما با شرکت ایتالیایی – فرانسوی atr مذاکرات خوبی داشتیم که امیدواریم به زودی به قرارداد منجر شود. مذاکرات با شرکتهایی مانند میتسو بیشی ژاپن، امبرائر برزیل و بمباردیه کانادا نیز ادامه دارد که هنوز به توافق خاصی منجر نشده است.
فخریه کاشان در پاسخ به سوال ایسنا درباره احتمال ورود هواپیمای سوخو ۱۰۰ به آسمان ایران نیز بیان کرد: بنده تاکنون هیچ مذاکرهای با شرکت سوخو برای ورود این هواپیما به ایران نداشتهام و ایرانایر نیز در این زمینه ورود نکرده است. حال اگر دیگر شرکتهای هواپیمایی مذاکرهای با آنها داشتهاند ما از آن بیخبریم.
پیشپرداخت اول ایرانایر ۲۲۷ میلیون دلار
وی با بیان اینکه نهایی نشدن قرارداد ایران با شرکتهای هواپیماساز اجرایی نشود شرایط برای ناوگان ایران دشوار خواهد شد، اظهار کرد: در حال حاضر میانگین سن هواپیماهای آن ۲۳ سال است و این در حالی است که زمان بازنشستگی هواپیما ۲۵ سال تعیین شده است. این یعنی اگر ما فکری جدی به حال ناوگانمان نکنیم به زودی حتی تعداد زیادی از این ۱۴۰ فروند هواپیما نیز قابل استفاده نخواهد بود.
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بینالملل افزود: این موضوع در چارچوب اقتصاد مقاومتی تعریف میشود، زیرا وقتی ایرانیها برای سفرهای داخلی یا بینالمللی مجبور میشوند به ایرلاینهای خارجی مراجعه کنند، یعنی ما منابع ارزی خود را خیلی راحت به شرکتهای خارجی دادهایم.
فخریه کاشان درباره چگونگی تامین مالی پیش قسطهای ایرانایر برای خرید هواپیماهای جدید نیز توضیح داد: ایرانایر در این مرحله باید حدود یک میلیارد دلار پیشپرداخت را ظرف چهار سال تامین کند. از این رقم حدود ۳۳۰ میلیون دلار از طریق صندوق توسعه ملی، ۱۲۰ میلیون دلار از طریق اوراق سکوک و حدود ۵۰۰ میلیون دلار با استفاده از سرمایههای خارجی که ایرانایر با اتکاء به خود و نه به دولت تامین کرده، به وجود خواهند آمد.
به گفته وی، طبق گزارش توجیحی ایرانایر با رسیدن نخستین هواپیماها نه تنها امکان بازپرداخت اقساط وجود دارد که حتی پیشپرداختهای بعدی نیز با استفاده از همین هواپیماها ممکن خواهد بود. اگر باز هم در تامین مالی مشکلی به وجود بیاید ما راهحلهایی را پیشبینی کردهایم که هیچ محدودیتی نخواهد داشت. پیشپرداخت نخست ایرانایر ۲۲۷ میلیون دلار است و کل فرآیند پیشپرداخت در چهار مرحله اجرایی خواهد شد.