arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۱۳۷
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۱۹ تير ۱۳۹۰

ويليام شکسپير آزمايش اعتياد مي دهد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ناهيد باريکاني: يک تيم از دانشمندان طي در خواستي رسمي از کليساي انگلستان خواستار نبش قبر اين هنرمند بزرگ شدند تا از رازهاي زندگي، مرگ و اعتيادش به حشيش پرده بردارند.


به گزارش «تايمز آف اينديا» اين تيم به سرپرستي فرانسيس تاکري، مردم شناس و مدير موسسه تکامل بشري در دانشگاه ويت وتتر استرند در ژوهانسبورگ آفريقاي جنوبي اميدوار است که بتواند نبش قبر او را انجام دهد.

تاکري در مصاحبه اي به فاکس نيوز مي گويد: «ما قصد نداريم به هيچ عنوان بقاياي او را جا به جا کنيم ، چون تکنيک هايي داريم که نيازي به اين کار نيست». او در واقع تاکيد مي کند که فعاليت هاي تيم هيچ اثر مخربي براي دانشمندي که 400 سال از مرگش مي گذرد و همچنان محبوب است، نخواهد داشت؛ دانشمندي که هنوز هيچکس از علت دقيق مرگش باخبر نيست.

به گفته او انجام اين کار چهره جديدي را از اين نويسنده قابل احترام به روي جهانيان خواهد گشود، و اميدوار است که در چهارصدمين سالگردش در 2016 به يافته هاي جديدي دست يابد.
اين تيم در نظر دارد با استفاده از يک فناوري پيشرفته به اسکن سه بعدي استخوان ها پرداخته و از اين طريق به اطلاعات شگفت انگيزي دست يابد.

تاکري پس از بررسي ماهيت نمايشنامه او، اميدوار است پرده از راز آخرين روزهاي زندگي اش و سالهاي عمرش بردارد.

علاوه بر اين به نظر مي رسد اين تيم در پي يک موضوع بحث برانگيز است.اين موضوع به يک دهه قبل و به زماني برمي گردد که مجموعه اي از شش پيپ در باغ خانه شکسپير پيدا شد که نشان مي داد شکسپير شديداً به حشيش معتاد بوده است.

وقتي تاکري از شواهد مشابهي راجع به اين مسأله صحبت مي کرد، گفت: «اگر در شيار بين دندان نيش و دندانهاي جلويي او بقايايي را بيابيم مي توانيم راحت تر بگوييم که او علاوه بر کشيدن حشيش آن را بصورت جويدني هم مصرف مي کرده است.»

ناگفته نماند که ادعاي تاکري مبني بر اين که اين شاعر و نمايشنامه نويس حشيش -گياهي که در آن زمان به وفور در بريتانيا يافت مي شد- مصرف مي کرده است، خشم هواداران اين شاعر را برانگيخت.
پروفسور استنلي ولز، مدير افتخاري حقايق مربوط به مکان زندگي اين شاعر مي گويد: نبش قبر او جاي خوشبختي است شايد با اين کار کاوش هاي بي فايده راجع به او پايان يابد.

هرگز تا به حال نبش قبر بقاياي او انجام نشده است و مي توان گفت وحشتناک است آن هم وقتي که بدنش نخواهد دوباره از گور بيرون آيد.

روي گورش مي خوانيد:دوست خوبم به خاطر خدا تحمل کن/از اينکه بخواهي غباري که اينجا خفته را بيرون کني/خدا رحم کند بر کسي که بر استخوان هايم رحم کند/و نفرين بر آنکه استخوانهايم را جابه جا کند.

حالا همه چيز به کليسا بستگي دارد که تا به حال با نبش قبر بقاياي شکسپير مخالفت کرده است.
نظرات بینندگان