آیت الله جوادی آملی با تاكید بر تربیت قضات تاكید كرد:این كه می گویند صراط مستقیم از مو باریك تار است یعنی این كه فهم آن آسان نیست هر كسی بگوید من صراط مستقیم هستم نه فهم آن آسان است و نه پیمودن آن میسور
به گزارش سرویس دین و اندیشه "انتخاب"؛ آیت الله عبدالله جوادی آملی در دیدار جمعی از مسئولان قضایی و آموزش و پرورش شهرستان دماوند با وی گفت: اگر آموزش و پرورش در تربیت و پرورش نسل جوان موفق باشد و دستگاه های قضایی توفیق اجرای عدل را داشته باشد توقع این خواهد شد كه جرم كمتر بشود و جامعه به طرف صلاح می رود.
وی افزود : كسانی در این مملكت كه گرفتار این دو غده هستند ، یا بیراهه می روند و یا راه دیگران را می بندند یا هر دو رذیلت را دارند كم نیستند و تا خود را نشناسیم یا بیراهه می رویم یا راه دیگران را می بندیم یا هر دو خطر را داریم.
این مفسر قرآن كریم خاطر نشان كرد: باید خود را بشناسیم كه چه هستیم، آن هایی كه یا بیراهه می روند یا راه دیگران را می بندند یا گرفتار هر دو غده هستند خیال می كنند انسان با مرگ می پوسد و مرگ آخر خط است ، خیال می كنند انسان كه از خاك برخاست مانند درخت است كه از خاك برخاست چنین انسانی گیاهی زندگی می كند ، یعنی خوب زندگی می كند ، خوب جامه در بر می كند و میوه خود را هم محدود می داند سپس هم هیزم می شود، كسی كه این طور فكر می كند زندگی او گیاهی است هنوز حیوان نشده است چه رسد به انسان.
وی اظهار داشت: گاهی انسان می گوید من مرغ باغ ملكوت هستم ، درختی است ولی من روی این درخت آشیانه دارم ، مرگ از پوست به درآمدن است نه پوسیدن ، طلیعه زندگی است ، ما هرگز نمی پوسیم ، مگر اندیشه و فكر می پوسد، مگر علم می پوسد ، این علم و اندیشه وصف جان ما است اگر این وصف پوسیدنی نیست موصوف به طریق اولی ابدی است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: اگر علم نمی میرد عالم به طریق اولی نمی میرد برای این كه علم در جان عالم مستقر است.
وی ادامه داد: اگر خود را مانند یك درخت بدانیم كه پایان آن هیزم شدن و پوسیدن است و مرگ، این كارش مشاجره است ، چون زندگی اش مانند شجر گاهی است ، شاخ به شاخ است، گاهی از این شاخه به آن شاخه ، اگر شاخ به شاخ نبود مشاجره نبود.
حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: مشاجره را مشاجره می گویند برای اینكه شجری زندگی می كنند یا به این شاخ می زند یا شاخه هایش به خانه همسایه می رود یا راه را می بندد یا بیراهه می رود، ولی اگر كسی گفت درخت است و بالای درخت آشیانه است و من مرغ باغ ملكوت هستم و روی این درخت آشیانه دارم چند روزی از بدنم قفسی ساخته اند و مرگ هم از بدن به در آمدن است مرگ هم از پوست به درآمدن است نه پوسیدن ، او نه بیراهه می رود و نه راه دیگران را می بندد ، نیازی نیست كه به دستگاه های قضایی مراجعه كند.
این مفسر قرآن كریم افزود: مردان بزرگی در جامعه بودند و هستند كه در تمام مدت 90 سال عمرشان پایشان به دستگاه قضایی نرسیده است ، این طور هم می شود زندگی كرد و اگر دستگاه قضایی هم خدای ناكرده مرگ را پوسیدن بداند وضع همین است كه می بینید.
گناه و رشوه آبرو بر است
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: اگر از پوست به درآمدن باشد و بداند كه گناه و رشوه آبرو بر است هیچ گاه دست انسان به بیت المال دراز نمی شود مگر این كه آبروی او ریخته است.
وی افزود: اگر از عاقبت خود غافلیم ، اگر به فكر بهشت نیستیم ، به فكر دنیا هستیم لا اقل در دنیا آبرومندانه زندگی كنیم ، با پرونده بازی كردن آبرو بر است ، گاهی كسی سكته می كند و می میرد این مرگ آبرو بر نیست وقتی به برص مبتلا می شود این بیماری آبرو بر است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: خدا فرمود برخی ها را با مسلوب الحیثیه شدن از دنیا می بریم " لهم خزیٌ فی الحیات الدنیا " خیلی ها می میرند ، خیلی ها با بیماری یا ایست قلبی می میرند اما وقتی به برص مبتلا شد آبرو بر است.
وی ادامه داد: وجود مبارك حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه چند بار كلمه اوبی ، وبی و موبی را ذكر كرده است ، این كلمه برای آن است كه به ما بفهماند دنیا یك مزرع سرسبز و خرمی است ، اما این علف ها وبا خیز است ، به طرف این سرسبزی و خرمی نروید كه این آبرو بر است این كلمه اوبا ، وبی و موبی در نهج البلاغه كم نیست.
حضرت آیت الله جوادی آملی خاطر نشان كرد: وبا هم از بیماری های آبرو بر است ، نه كسی پیش پرستار آبرو دارد و نه نزد بچه آبرو دارد ، یك قاضی مرتشی همین است.
وی خطاب به مسوولان قضایی حاضر در جلسه اظهار داشت: به فكر باشید بالاخره شما می خواهید آبرو مندانه زندگی كنید طیب، طاهر و پاك زندگی كنید، ما در متن جریان بودیم اگر دستگاه قضایی وظیفه اش را انجام دهد یقینا پرونده هایش كم می شود.
این مفسر قرآن كریم اضافه كرد: باید به فكر تربیت قضات صالح و سالم باشید ، (حضرت امیرالمومنین) فرمود این ها وبی است در این علف های سرسبز و خرم نروید ، درست است كه سبزه است اما وبا خیز است ، با بعضی از مسئولان عالیرتبه قضایی ما این حرف را داشتیم كه مراقب باشید.
رشوه دو قسم است
وی افزود: این حرف عمیق فقهی را مرحوم صاحب جواهر دارد ، همان حرف را هم مرحوم "آقا سید محمد قاضی " فتوا می دهد و این كه رشوه دو قسم است، یك قسم این است كه همه ما می دانیم كه مال و مادی است.
استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: در زمان وجود مبارك رسول اكرم (ص) به حضرت گزارش كردند كه فلان كارمندت فلان چیز را گرفت ، حضرت او را احضار كرد و پرسید مالی به تو داده اند درست است ؟ عرض كرد درست است ،این را به من هدیه داده اند فرمود آن روز كه بازنشست شدی از این هدایا خبری است ؟ فرمود پس رشوه است و تو به نام هدیه آن را گرفته ای.
قبلا می گفتند حجت الاسلام است اكنون كه با او كار دارند می گویند آیت الله
حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: آن كه صاحب جواهر می گوید این است كه آیا القاب و اجلال و تكریمی كه قبلا برای شخصی نمی كردند اكنون به خاطر جایگشاهش می كنند ، مانند این كه قبلا می گفتند حجت الاسلام است اكنون كه با او كار دارند می گویند حجت الاسلام والمسلمین یا به او آیت الله می گویند آیا این رشوه است یا نه؟
وی ادامه داد: صاحب جواهر فتوا می دهد احترام و تجلیل كردن های بی خود حساب و كتاب دارد اگر كسی كه بیخودی با او احترام می كنند با بی اعتنایی او را رد كرد مرتشی نیست اما اگر خوشش آمد او كه این لقب را واجد نیست بار او كرده اند و بپذیرد مرتشی شده است.
این مفسر قرآن كریم گفت: این كه می گویند صراط مستقیم از مو باریك تار است یعنی این كه فهم آن آسان نیست هر كسی بگوید من صراط مستقیم هستم نه فهم آن آسان است و نه پیمودن آن میسور، هم درك آن از دیدن آن موی باریك دقیق تر است و هم رفتن آن دشوار است.
بخش وسیعی از جرایم مربوط به ضعف دستگاه قضایی است
وی تصریح كرد: بخش وسیعی از جرایم مربوط به ضعف دستگاه قضایی است، اگر دستگاه قضایی دستگاه عدل باشد مردم بشیرٌ نذیر دارند.
حضرت آیت الله جوادی آملی اظهار داشت: باید ببینیم پیام قرآن كریم چیست ؟ این كه همه در تلاش و كوشش هستند ، شخصی 80 سال كار كند ، بالاخره تلاش و كوشش كرده برخی این تلاش و كوشش خود را پشت سر می گذارند و چیزی دستشان نیست ، برخی این تلاش و كوشش را زیر پای خودشان می گذارند و دستشان پر بار است.
وی ادامه داد: تفاوت این دو حركت مذكور در این است كه اتوبوسی كه 40 سال می دود و بعد كهنه می شود، اما درخت گردو پس از 50 سال میوه در دستش دارد ،تفاوت درخت گردو و اتوبوس در این است كه اتوبوس هر چه حركت می كند پشت سر می اندازد اما درخت تمام حركت ها را زیر پایش ریشه قرار می دهد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان كرد: آیاتی كه به ما می گوید" لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم " اگر سخن از نطقه و علقه باشد گاو و گوسفند هم همین طور هستند و " فتبارك الله احسن الخالقین" ندارد ، یك گوسفند بخواهد متولد بشود همین طور است، نطفه و علقه ای است و فتبارك الله ندارد.
حضرت ایت الله جوادی آملی افزود: اگر " ثم انشاناه خلقا آخر "شد می شود "فتبارك الله احسن الخالقین " این احسن الخالقین از كجا درآمد. فرمود " لقد خلقنا الانسان فی احسن تقویم " ما خیلی او را زیبا آفریدیم ، او خودش را هدر می دهد ، اگر می بینید جناب ثنایی آن سخن بلند را دارد آن ها را قرآن تربیت كرده است.
وی اظهار داشت: سنائی یك قرن قبل از مولوی می زیست و مولوی به او احترام می گذاشت ، می گوید در این عالم یك معلمی به نام كرم ابریشم داریم، این معلم این برگ توت را پرنیان و اطلس می كند ، شما كمتر از اطلس هستید این معلمین شما كمتر از كرم ابریشم هستند ؟
استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر انسان درس بخواند ، نظام ، نظام تكاملی است حرف معلم را گوش دهد ، اگر یك كرم معلم شد و توانست این برگ توت را پرنیان كند چرا انسان فرشته نشود.
خدا فرمود ما انسان را زیبا آفریدیم
وی اضافه كرد: خدا فرمود ما انسان را زیبا آفریدیم ، به او روح ، عقل و فطرت دادیم، ما انسان را با سرمایه خلق كردیم، صدها مطالب عمیق در دل او نهادینه كردیم ،كار انبیاء و علمای دین این است كه این گنجینه ها را شكوفا می كنند ،غرایض را شكوفا كرده و فطرت شكوفا شده را به او نشان می دهند و به او می گویند تو این هستی مانند كسی كه روی گنج خوابیده و نمی داند كه این جا گنج است.
آیت الله جوادی آملی افزود: فرمود" فی بیوت اذن الله ان ترفع " مسجد، حرم اهلبیت ، مراكز مذهبی این طور است ، این ها مراكزی است كه خدای سبحان اجازه داد بالا بروند ، مومنین را خدا بالا می برد، مومن عالم را به چند درجه بالا می برد ما برای خیلی ها زحمت كشیدیم ، می خواهیم دستش را بگیریم و بالا بیاوریم ولی دو دستی به زمین چسبیده است " ولو شئنا لرفعناه بها ولكنه اخلد الی الارض "، ما هرچه نصیحت می كنیم معجزه می دهیم كتاب می دهیم بالا نمی آید، ما بخواهیم این ها را بالا بیاوریم آماده ایم ولی اینها دو دستی به خاك چسبیده اند.
به گزارش انتخاب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اسراء ، وی خاطر نشان كرد: اساس كار این است كه خودمان را بشناسیم و بدانیم پایان راه ما كجا است ، آیا مرگ پوسیدن است یا از پوست به در آمدن است؟ تفاوت ما با حیوانات چیست و فرق بین زندگی درختی و اتوبوسی چیست؟ آیا مرگ آغاز راه یا پایان راه است ؟ پوسیدن یا از پوست به درآمدن است ؟جای رفعت بخشی كجاست؟