پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : با وجود همه تردیدهایی که حتی تا آخرین لحظه درخصوص امکان قرارداد با ایرباس مطرح میشد، توافق اولیه این قرارداد سال گذشته در جریان سفر ریاست جمهوری به پاریس صورت گرفت، به امضا رسید.
به گزارش انتخاب، در یادداشت روزنامه دنیای اقتصاد که روز یکشنبه به قلم حمید بعیدی نژاد سفیر ایران در لندن منتشر شد، آمده است: خود این تردیدها نشان میدهد که قرارداد با ایرباس یک قرارداد معمولی تجاری نیست، بلکه به دلایل زیر اهمیتی خاص دارد:
١- این قرارداد مانند قرارداد با بوئینگ که یکی از مهمترین دستاوردهای برجام است، پایانی بر قدیمیترین تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران است که از بدو انقلاب اسلامی علیه صنعت هوایی ایران اعمال شده است. حدود 40 سال است که ایران نتوانسته است یک هواپیمای نو خریداری کند.
٢- اجرای سریع قرارداد قابل توجه است. هفت یا هشت فروند از این هواپیماها در سال آینده میلادی به ناوگان هواپیمایی ایران اضافه خواهد شد.
٣- ورود این هواپیماها به ناوگان هواپیمایی ایران موجب بالندگی و شکوفایی صنعت هوایی ایران خواهد شد. سال گذشته ایرانیها برای سفر به خارج از کشور حدود پنج میلیارد دلار بلیت خریدهاند که همه آن از ایرلاینهای خارجی که در واقع سهم بازار هواپیمایی ایران را بهدلیل فقدان هواپیما تصاحب کردهاند، بوده است. این در حالی است که ما در ایران با بسیاری از خلبانان و مهندسان پرواز مواجه هستیم که به اجبار به استخدام شرکتهای خارجی درآمدهاند.
٤-انعقاد این قرارداد حدود 20 میلیاردی با ایرباس که پول آن در عرض 10 سال عمدتا از طریق فاینانس و بعد فروش بلیت پرداخت میشود، باعث گسترش همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس بهعنوان شرکای اصلی ایرباس خواهد شد و تاثیر مهمی هم در گشایش روابط بانکی و مالی با کشورمان با کشورهای مهم اروپایی خواهد گذاشت. شرکت رولز رویس که یکی از تامینکنندگان اصلی موتورهای ایرباس است سهم مهمی در این قرارداد دارد.
٥- درحالیکه مذاکرات امضای قرارداد با ایرباس در شرایط خاصی انجام میگرفت، ولی تیم مذاکرهکننده ایرانی با ابتکار عمل مناسب تخفیفهای خوبی را هم در این قرارداد از ایرباس گرفتند.