پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران ضمن موافقت با کلیت استفاده از اپلیکیشنهای مسافربری در پایتخت گفت: با این حال دل نگرانیهایی نیز در مورد وضعیت رانندگان و خودرو وجود دارد که باید رفع شوند.
به گزارش انتخاب؛ در روزهای گذشته مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری و شهری اعلام کرده اند که تاکسیهای اینترنتی و اپلیکیشنی مجوز ندارند و حتی درخواست برخورد امنیتی و انتظامی شده اند. حتی در سناریویی، این تاکسیها را عامل اصلی ترافیک عجیب یکماه گذشته تهران دانستند.
این درحالی است که تاکسیهای اپلیکیشنی به دلیل ارزان بودن نسبت به آژانسها و همچنین در دسترس بودن، با اقبال زیادی مواجه شده اند.
اما معاون حمل و نقل ترافیک شهردار تهران در گفتگویی با ایسنا از موضع رییس مدیرعامل تاکسیرانی کوتاه آمده و گفته که با تاکسیهای اپلیکیشنی و اینترنتی مخالف نیست، هرچند شرط و شروط گذاشته است.
مازیار حسینی در مورد فعالیت رو به گسترش اپلیکیشنهای مسافربری در موبایل گفت: معتقدیم استفاده از تکنولوژیهای نوین میتواند ما را در زمینه مدیریت ترافیک و افزایش کارایی کمک کند چراکه این اپلیکیشنها واسطهای بین مسافر و رانندگان هستند که به دلیل سهولت دسترسی میتوانند تقاضای سفر را کاهش دهند و با افزایش درآمد رانندگان زمینه رضایت هر دو طرف موضوع را فراهم کردند.
وی گفت: معاونت حمل ونقل با کلیات استفاده از تکنولوزیهای پیشرفته موافق است، اما تاکنون این مراکز اقدامی برای دریافت مجوز نداشتند، با این حال بدلیل عدم رعایت ضوابط همچون عدم تایید هویت رانندگان و همچنین نامشخص بودن وضعیت خودروها با دل نگرانیهایی نیز مواجه هستیم و باید این فعالیت ضابطهمند شود.
حسینی گفت: باید هویت رانندگان و خودروهای مورد استفاده در این اپلیکشنها مورد تایید قرار گیرد، این اپلیکیشنها نیز می توانند از ظرفیت شرکتهای قانونی تاکسیرانی استفاده کنند چراکه اقبال مردم به دلیل امنیت ، سهولت دسترسی و تردد تاکسی در همه معابر، به این وسیله بیشتر است و مسئولان این برنامههای موبایلی می توانند از این موضوع بهره ببرند.
مخالفت عضو حقوقدان شورا با برخورد با تاکسی اینترنتی
اما علی صابری، عضو حقوقدان شوراي شهر تهران در پاسخ به درخواست مدیرعامل تاکسیرانی برای برخورد امنیتی با تاکسیهای اینترنتی به روزنامه شهروند میگوید: «اگر ثبت و ضبط اين سازمانها صورت نميگيرد و هويت آنها معلوم نيست يا اينكه بهعنوان شخص حقيقي مجوز درخواست نكردهاند، پس تحت نظر قواعد صدور مجوز هم نيستند؛ اما نبايد به محض ظهور يك پديده جديد مردم را بترسانيم و بايد به فكر قانونمندكردن مسأله باشيم. وقتي به اين موسسات مجوز بدهيم، وضعيت بهتر میشود؛ چون حتي اين خودروها مانند آنهايي كه با آژانسهاي رسمي فعاليت دارند، نيازي به تأمين پاركينگ ندارند.»
او فراهمشدن امكان صدور مجوز براي اين موسسات را در از بين بردن اين قالب كه آژانسهاي مسابرفري رسمي تنها با رانت مجوز میگيرند، موثر میداند: «شايد اين تصور در ميان مردم وجود داشته باشد كه مجوز آژانس با رانت به دست میآيد اگر چه من رانتيبودن آن را قبول ندارم اما با تسهيل صدور مجوز براي آژانسهاي آنلاين اين قالب هم شكسته خواهد شد و در اين صورت مردم میتوانند با خيال راحت از اين آژانسها استفاده كنند. استفاده از خدمات آنلاين براي مردم راحتتر است پس بايد در اينباره اطلاعرساني كنيم و دور از برخورد سلبي براي صدور مجوز پيشقدم شويم.»
صابري میگويد: «شايد برخورد سلبي در بعضي مواقع درست باشد اما هميشه كافي نيست. اين كار كه قاچاق موادمخدر نيست فقط بايد منظم شود. ترساندن مردم هنر نيست، هنر مديريتي پيشقدمشدن شهرداري، پليس، اماكن، تاكسيراني و ساير نهادهاي مرتبط است ضمن اينكه استفاده از اين امكان میتواند رقابتي هم بين موسسات حملونقل در ارایه خدمات بهتر ايجاد كند. پليس هم به راحتي میتواند چيستي اين خودروها و موسسات را رصد كند.»
او توصيه كرد كه مسئولان به فواید اين گونه اقدامات توجه كنند: «فكر نمیكنم كه قانونيكردن آژانسهاي آنلاين نيازي به مصوبه شورا داشته باشد؛ اما اگر نيازي به طرح و لايحه داشته باشد، در صف اول مدافع آن هستم.»