پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : ایسنا نوشت: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) گفت: برخی از گروهها و افراد هستند که میگویند ما نباید با مسائل سیاسی و اجتماعی کاری داشته باشیم تا امام زمان ظهور کند در حالی که این نقصی است که در شناخت افراد به وجود میآید.
آیتالله محمدتقی مصباح یزدی عصر امروز طی سخنانی در همایش جبهه پایداری که به مناسبت سالروز نهم دیماه برگزار شد، اظهار کرد: انسانها را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. انسانهایی که در برابر مسایل سیاسی و اجتماعی احساس مسئولیت نمی کنند و دسته ای دیگر که می کوشند هر بهای معقولی را در این راستا پرداخت کنند و حتی از جانشان نیز بگذرند.
وی افزود: این دو گرایش که یکی احساس مسئولیت در برابر مسایل سیاسی و اجتماعی است و دیگری احساس بی تفاوتی به بعد شناختی انسان و نیز احساسات و گرایشهای بشر باز میگردد و با آن ارتباط دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه انسان وجدان اجتماعی و عاطفی دارد، گفت: انسان نمی تواند در برابر مسائل اجتماعی بی تفاوت باشد و این احساس مسئولیت سرچشمه بسیاری از وقایع تاریخی است. عامل اصلی حساسیت افراد به مسائل اجتماعی، عاطفه انسانی است و عامل بعدی نیز همان شناخت است که البته ممکن است در این زمینه اشتباهاتی هم رخ دهد و برداشت نادرستی از مسائل اجتماعی و سیاسی نیز توسط انسانها صورت بگیرد.
مصباح یزدی افزود: از ابتدای تثبیت اسلام در جزیره العرب، اختلاف نظر هایی میان اصحاب پیامبر در برخورد با مسائل سیاسی و اجتماعی وجود داشته است و هر کسی با تمسک به آیه یا روایتی از پیامبر به شکل خاصی عمل میکرد اما باید دید که علت نزول آن آیه یا دلیل انجام آن رفتار از سوی پیامبر چه بوده است.
رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ادامه داد: کسانی در اثر تفسیر غلط از آیات و روایات منحرف شده اند و با تاسیس فرقه های خاص، از مسیر مستقیم دور شدهاند.
مصباح یزدی با اشاره به اینکه ترک امر واجب، خیانت به خود انسان است، اظهار کرد: ترک واجبات برای خود انسان ضرر دارد و او را مستحق عذاب الهی میکند.
وی افزود: برخی از گروهها و افراد هستند که نمیخواهم نام آنها را بیاورم اما میگویند که ما نباید با مسائل سیاسی و اجتماعی کاری داشته باشیم تا امام زمان ظهور کند و این نقصی است که در شناخت افراد به وجود می آید و آنها را منحرف می سازد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه گاهی تفاسیر غلط از آیات و روایات بدون قصد و غرض ورزی انجام می شود، گفت: گاهی افراد به دلیل عدم فهم یک مطلب یا به دلیل اینکه دلش نمی خواهد چیزی را درک کند و بفهمد به مشکلاتی دچار می شود.