arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۳۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۸ - ۱۰ دی ۱۳۹۵

واکنش رسانه ها به سخنان ضد اسرائیلی جان کری / افزایش تنش میان تلاویو و واشنگتن

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سخنان روز چهارشنبه جان کری در رابطه با صلح خاورمیانه در مطبوعات و رسانه های آمریکایی بازتاب گسترده ای داشت و بسیاری از رسانه ها این سخنان را نشانه ای آشکار از افزایش تنش در روابط میان واشنگتن و تلآویو توصیف کردند.

سخنان روز چهارشبنه جان کری وزیر خارجه آمریکا در باره صلح خاورمیانه و تاکید بر ضرورت توقف شهرک سازی های رژیم صهیونیستی بعنوان مانع بزرگ تحقق صلح، واکنش گسترده ای را در مطبوعات و رسانه های آمریکایی بر انگیخت.

بسیاری از این رسانه ها سخنان وزیر خارجه آمریکا را عامل افزایش تنش میان تلآویو و واشنگتن توصیف کردند که گرچه از شهامت گردانندگان دولت اوباما در آخرین روزهای تصدی وی حکایت می کند اما به همان اندازه با ناخرسندی حامیان داخلی و خارجی این رژیم منجر خواهد شد.

نیویورک تایمز با انتشار سر مقاله ای نوشت که سخنان روز چهارشنبه جان کری با بی اعتنایی در جهان عرب روبرو شد.

این نشریه به نقل از عبدالخالق عبدالله استاد علوم سیاسی امارات در واکنش به این سخنان نوشته است که دولت اوباما می بایست چنین شهامتی را 4 سال پیش نشان می داد.
وی اضافه کرده است که کری در 5 دقیقه پایانی سخنرانی یک ساعته خود با ایستادن در مقابل اسرائیل شهامت و بی پروایی نشان داد اما دیگر بسیار دیر بود.

نیویورک تایمز در ادامه از زبان این استاد عرب نوشته است، گرچه آمریکا در پنجاه و چند سال گذشته همیشه از اسرائیل حمایت کرده و حمایت از این رژیم در راس اولویت های واشنگتن بوده اما ترامپ پا را از این فراتر خواهد گذاشت و او از خود صهیونیست ها، صهیونیست تر خواهد بود.

نشریه گاردین نیز با بازتاب سخنان کری، این سخنان را شبیه تلاش های'بی حاصل ' بیل کلینتون رییس جمهور سابق آمریکا برای حل این بحران در پایان دوران ریاست جمهوری خود دانسته و نوشته است که اوباما اولین رییس جمهوری آمریکا نیست که طرحی را برای حل این بحران قبل از خروج از کاخ سفید ارائه می دهد.

این نشریه نوشته است که جان کری در این سخنرانی با وضوحی بیشتر از سایر وزرای خارجه آمریکا به بازکردن طبیعت خود ستیز سیاست های امنیتی نتانیاهو پرداخته است.

گاردین برجسته ترین تفاوت میان راهبرد پیشنهادی کری با کلینتون را در این دانسته است که در طرح پیشنهادی کری اسرائیل بطور صریح از سوی همسایگان خود بعنوان یک دولت یهودی برسمیت شناخته می شود و اورشلیم بی آن که تقسیم شود مورد استفاده هر دو طرف قرار می گیرد.

واشنگتن پست با برجسته کردن این جملات جان کری در سخنرانی دیروز که گفت:'کسی که بطور جدی به صلح بیاندیشد نمی تواند خطراتی را که شهرک سازی ها برای صلح ببار می آورد، نادیده بگیرد.' و یا ' متاسفانه عده ای گمان می کنند معنی دوستی با آمریکا این است که آمریکا باید هر گونه سیاستی را برغم منافع و مواضع و یا اصول خود بپذیرد.' به این نکته اشاره کرده است که سخنان او با استقبال و تحسین گروهی از سیاستمداران اسرائیلی روبرو شده است.

وی اضافه کرده است که اهود باراک نخست وزیر سابق این رژیم، سخنان کری را ستوده و در یک پیام توویتری نطق کری را شفاف و نیرومند توصیف کرده و گفته است که دیدگاه های کری با نظر همه مردم جهان و اکثریت مردم اسرائیل انطباق دارد.

نشریه یو اس ای تودی محور سخنان کری را دفاع از رای ممتنع آمریکا به قطعنامه ضد شهرک سازی ها در شورای امنیت دانسته و نوشته است که کری در این سخنان ادامه شهرک سازی های اسرائیلی در سرزمین های فلسطینی را مانعی بزرگ در مقابل صلح خاورمیانه و راه حل دو دولتی خوانده است.

این نشریه در ادامه به اظهارات تند بی بی نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که سخنان کری را مانند قطعنامه ضد شهرک سازی های سازمان ملل نا متعادل دانست، پرداخته و از قول نتانیاهو نوشته است که اسرائیل به موعظه رهبران خارجی در مورد اهمیت صلح نیازی ندارد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان