arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۵۲۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۲ - ۲۳ تير ۱۳۹۰

علي آبادي اختلاف يک ميليون و 800هزار دلاري خريدار و فروشنده را ناچيز دانست

نخستين محموله نفت خام عرضه شده در بورس بي مشتري ماند. پيش از ظهر ديروز وقتي 600هزار بشكه نفت خام سنگين منطقه بهرگان در بورس نفت كيش عرضه شد، شش تقاضا روي تابلوهاي معاملات ثبت شد اما مشتريان حاضر نشدند با قيمت پيشنهادي شركت ملي نفت معامله كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخستين محموله نفت خام عرضه شده در بورس بي مشتري ماند. پيش از ظهر ديروز وقتي 600هزار بشكه نفت خام سنگين منطقه بهرگان در بورس نفت كيش عرضه شد، شش تقاضا روي تابلوهاي معاملات ثبت شد اما مشتريان حاضر نشدند با قيمت پيشنهادي شركت ملي نفت معامله كنند.

به گزارش انتخاب، قيمت اعلام شده از سوي شركت ملي نفت در پايين ترين حد براي معامله 112دلار و60سنت بود. اما قيمت پيشنهادي خريداران 109دلار و65سنت بود؛ يعني حدود سه دلار كمتر. هر چند در جريان معامله، سرپرست وزارت نفت قيمت پايه را يك دلار كاهش داد اما باز هم خريد انجام نشد تا نخستين عرضه نفت خام، ناكام بماند. نخستين عرضه نفت خام در بورس با چند علامت سوال روبه رو است.
    
    تعريف جديد علي آبادي از بورس!
    هم معاون اول رييس جمهور آمده بود، هم وزير اقتصاد. سرپرست وزارت نفت به همراه مديران نفتي در كنار مقام هاي بورس در محل بورس كالانشسته بودند تا نفت خام در بورس كيش عرضه شود. پس از اينكه معامله فروش نفت خام عرضه شده انجام نشد، محمد علي آبادي، سرپرست وزارت نفت در ميان خبرنگاران گفت: «قيمت پيشنهادي خريدار و فروشنده بسيار نزديك به هم بود و اميدواريم در آينده معامله كنندگان داخلي و خارجي بسياري در بورس نفت ايران فعاليت كنند.» معناي قيمت بسيار نزديك در معاملات بورس آن هم براي معامله نفت خام روشن است. اگر اختلاف سه دلاري قيمت مدنظر خريدار و فروشنده را در 600هزار بشكه نفت خام عرضه شده ضرب كنيم اختلاف قيمت خريدار و فروشنده يك ميليون و 800هزاردلار خواهد بود. حتي اگر اختلاف دودلاري پس از ارايه تخفيف را در نظر بگيريم اختلاف به يك ميليون و 200هزاردلار خواهد رسيد. در معاملات نفتي كه سنت ها حرف مي زنند اختلاف دو تا سه دلاري در هر بشكه و يك ميليون و 800هزاردلاري در يك محموله، اختلاف كمي نيست. پس محمد علي آبادي نمي تواند بگويد قيمت پيشنهادي خريدار و فروشنده بسيار به هم نزديك بود.
    
مقايسه 2 اظهارنظر در 2 روز

مسوولان آن هم در رده هاي وزارتي بايد در تعابيرشان دقت كنند. علي آبادي در ادامه گفت وگويش با خبرنگاران گفت: «امروز نفت در اختيار همه ملت قرار گرفت.» صحبت هاي ديروز مدير امور بين الملل شركت ملي نفت را هم بخوانيد: «به دليل اينكه خريداران داخل كشور منابع محدودي دارند طبيعي است كه انتظار خريد از سوي آنها نداريم.» علي آبادي در ادامه سخنانش گفت: «پيش از اين كشورهاي خارجي از خريد نفت ايران سود مي بردند اما امروز همه مردم مي توانند در سودي كه حاصل مي شود سهم داشته باشند.» نفت ايران به دليل محدوديت هايي كه در عرضه قائل است در بورس هاي بين المللي عرضه نمي شود. تنها مقدار كمي از نفت خام در اختيار شركت نيكو، به عنوان پشتوانه معاملات كاغذي نيكو در بازارهاي بورس استفاده مي شود. بنابراين معلوم نيست منظور علي آبادي از اينكه كشورهاي خارجي از خريد نفت ايران سود مي برند، چيست؟
    
    آيا معامله بايد ادامه مي يافت؟!

به گزارش انتخاب به نقل از شرق، در حالي كه براساس آمار امور بين الملل شركت ملي نفت، ميانگين فروش نفت خام سنگين ايران در هفته منتهي به 30ژوئن، 109دلار و 41سنت بود معلوم نيست با چه استدلالي قيمت 112دلار و 60سنتي براي نخستين عرضه در نظر گرفته شده است! آن هم در شرايطي كه قيمت نفت ديروز براي نخستين بار در شش هفته اخير 9درصد كاهش يافت تا نفت سبك آمريكا 53/96دلار معامله شود. نفت برنت درياي شمال هم با 45سنت كاهش به بشكه اي 30/117دلار رسيد. آيا معامله نفتي بايد چند روز ديگر ادامه مي يافت!
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
PORTUGAL
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۳
0
1
این پولا برای علی آبادی و امثالش رقمی نیست !
نظرات بینندگان