arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۷۸۹۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۶ - ۲۹ دی ۱۳۹۵

از "اقتصاد مقاومتی" مورد تاکید رهبری تا ایده "عدم تحمیل هزینه" وزیر راه/ فرهنگ گم‌شده میان سرمایه‌گذارن در اظهارات مدیر یک هلدینگ بزرگ اقتصادی

در شرایطی که وزیر راه "عدم تحمیل هزینه به دیگری" را وظیفه می داند، مدیرعامل هلدینگ ایرانیان اطلس با پذیرش این موضوع، حتی مسئولیت نارسایی های پروژه های پیشین را هم با سرمایه گذاران و مجریان دانسته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل یکی از هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی کشور اخیرا در سومین کنفرانس بناهای بلند به نکته ای اشاره کرده است که در کشور ما یک فرهنگ فراموش شده به شمار می‌رود و چه بسا بازگشت به آن، راز پیشرفت تلقی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، مهندس فرهاد روزخوش مدیر عامل هلدینگ ایرانیان اطلس با اشاره به سخنان دکتر آخوندی، وزیر راه و شهرسازی گفت: ایشان به نکات خوبی اشاره داشتند، ما به بازخوانی آنچه که از قبل بوده پرداخته ایم، تا چه زمان ساختمان‌های بی کیفیت؟ و ... .

روزخوش در ادامه تاکید کرد: این خود ما سرمایه گذاران بوده ایم که این بناها را ساخته ایم و در حال حاضر در قبال آن مسئول هستیم. او افزود: ابتدا باید این سوال را جواب داد که چرا این همه سرمایه ملی از بین می رود؟ قطعا همه ما در قبال این هدر رفت  سرمایه ملی مسئول هستیم. می بایست در هر سطح از جامعه خود را نسبت به این موضوع مسئول بدانیم.
 
 از

روزخوش در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: قوانین و مقررات اصولی و درستی داریم ولی متاسفانه خوب اجرایی نمی شود نشان از بی نظمی است. برخی از مهندسین و سرمایه گذاران ساختمانی ما اصلا به قوانین پایبند نیستند و این مشکلات عمده ایی را در بر دارد. نتیجه این امر نارضایتی عمومی از وضعیت ساخت و ساز و به ویژه ساختمان سازی در کشور است.

اشاره روزخوش به آن بخش از سخنان دکتر آخوندی وزیر راه بود که با گریزی کوتاه به مبحث "برون ریز" در اقتصاد سیاسی به انتقاد از وضعیت ساخت و ساز در کشور پرداخته و گفته بود: این نکته خیلی خیلی مهمی در اقتصاد سیاسی است که می‌گویند کشوری موفق است که بتواند همه را موظف کند که نتوانند هزینه خود را به دیگری تحمیل کند. اگر کسی بتواند پساب صنعتی را در رودخانه بریزد دیگر عدلی در آن کشور نیست.

مجموعه سخنان بالا، به یک فرهنگ فراموش شده در اصناف مختلف اشاره دارد که بر اساس آن هر کسی در قبال جامعه خود و دیگران مسئولیت دارد. در حال حاضر، عکس این موضوع در اصناف و در بخش خصوصی به شکل نامطلوبی نهادینه شده است؛ به بیان ساده تر، سرمایه گذاران، مهندسان و تصمیم گیران در هر حوزه ای، حل مشکلات را صرفا وظیفه مسئولین کشور اعم از دولتی و غیردولتی می دانند و دراین میان هیچ سهمی برای خود قائل نیستند و صرفا خود را دارای "حق" و نه "وظیفه" می دانند.

در این شرایط، مدیرعامل یک هلدینگ اقتصادی بزرگ کشور سخن از "مسئولیت پذیری" به جای طلبکار بودن به میان آورده است. در شرایطی که وزیر راه "عدم تحمیل هزینه به دیگری" را وظیفه می داند، مدیرعامل هلدینگ ایرانیان اطلس با پذیرش این موضوع، حتی مسئولیت نارسایی های پروژه های پیشین را هم با سرمایه گذاران و مجریان دانسته است.

روزخوش در شرایطی سخن از مسئولیت پذیری به میان می آورد که پروژه های اجراشده توسط شرکت ایرانیان اطلس هریک حامل ابداعی جدید در حوزه ساختمان سازی هستند، آن هم کاملا داوطلبانه. به طور مثال، اجرای باغ بام، به کارگیری نمای خشک، پیاده سازی ساختمان سبز، اخذ برچسب انرژی و نیز تصفیه فاضلاب تولیدی در پروژه و تبدیل آن به آب بهداشتی و استفاده از آن، تنها بخشی از اقداماتی است که در پروژه های این شرکت در شهرهای مختلف از تهران گرفته تا مشهد و کرمان و بم پیاده سازی شده اند.

به بیان ساده تر، مدیرعامل شرکتی که خود پیشتاز "عدم تحمیل هزینه به جامعه" – یعنی همان سخن وزیر راه - است و حتی به کم کردن باری از دوش دولت در حوزه هایی مانند محیط زیست، بهداشت و امنیت و سطح رفاه می اندیشد و آنها را اجرایی کرده، از "مسئولیت اجتماعی" هم سخن به میان می آورد.

این فرهنگ در صورت نهادینه شدن در واقع زیربنای مهمی برای اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم به شمار می رود؛ اقتصادی که هم درونزاست و هم با مشارکت و احساس مسئولیت همه افراد جامعه و توانگران کشور در حوزه های مختلف قابلیت اجرایی شدن دارد.

نظرات بینندگان