arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۱۸
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۰۶ بهمن ۱۳۸۹

نامه‌اي منتشر نشده‌ از شهيد شهرياري

دانشمند شهيد دکتر "مجيد شهرياري"، نام آشنايي براي اهل علم و معرفت است. شهيدي که مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي در ديدار با خانواده آن عزيز، فرمودند: «شهادت دكتر شهرياري، آبرويي داد به جامعه علمي كشور. شهادت همچنين شخصيت برجسته و مورد قبولي، به دشمن نشان داد كه در محيط علمي جمهوري اسلامي، اينجور شخصيت‌ها و انگيزه‌هايي وجود دارد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
دانشمند شهيد دکتر "مجيد شهرياري"، نام آشنايي براي اهل علم و معرفت است. شهيدي که مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي در ديدار با خانواده آن عزيز، فرمودند: «شهادت دكتر شهرياري، آبرويي داد به جامعه علمي كشور. شهادت همچنين شخصيت برجسته و مورد قبولي، به دشمن نشان داد كه در محيط علمي جمهوري اسلامي، اينجور شخصيت‌ها و انگيزه‌هايي وجود دارد.»

همسر شهيد شهرياري نيز در مورد شخصيت اين شهيد بزرگوار نقل کرده است که، "نماز شب وي هميشه به‌راه بود. حتي شب عروسي هم سجاده نماز شبش جمع نشد و شهادتش ثمره‌اي است از تزکيه نفسش."

از جمله يادگارهاي به جامانده از شهيد شهرياري، نامه‌اي است که در اربعين سال 1368 براي دکتر "غلامرضا راشد" از دوستانش نوشته است. دكتر راشد از دوستان نزديك و همكلاسي‌هاي شهيد شهرياري بوده و در حال حاضر رياست دانشگاه صنعت نفت را بر عهده دارد.

ايسنا، منطقه خوزستان، در ايام اربعين سيد و سالار شهيدان، حضرت اباعبدالله الحسين(ع)، متن اين نامه به همراه تصوير دست خط آن شهيد بزرگوار را منتشر مي‌کند:









بسم‌الله الرحمن‌الرحيم

خدمت برادر عزيزم، آقاي غلامرضا راشد(دام‌عزه)

برادر عزيزم، اكنون كه اين نوشته را به خدمتتان مي‌نگارم اربعين حضرت سيدالشهداء و عليه الاف التحيه و الثنا است. او كه لحظه لحظه زندگي نوراني‌اش چراغي فرا راه پويندگان راه خداست و ذكر مقاماتش از عهده خاك‌نشينان خارج و جز ذات اقدس حق تعالي و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) كسي نمي‌تواند كنه اين بزرگوار را درك كند. امام هادي سلام‌الله عليه در زيارت جامعه كبيره، اين مطلب را چنين تعليم مي‌فرمايد:

فَبَلَغَ اللهُ بِکُمْ اَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُکَرَّمينَ، وَ اَعْلى مَنازِلِ الْمُقَرَّبينَ، وَاَرْفَعَ دَرَجاتِ الْمُرْسَلينَ، حَيْثُ لا يَلْحَقُهُ لاحِقٌ، وَ لا يَفُوقُهُ فآئِقٌ، وَ لا يَسْبِقُهُ سابِقٌ، وَ لا يَطْمَعُ فى اِدْراکِهِ طامِعٌ و...

يعني پس خداوند شما را بر شريف‌ترين محل مكرمين و بالاترين منازل مقربين و رفيق‌ترين درجات مرسلين رسانده است، طوري‌كه هيچ‌كس به آن مقام و منزلت نتواند برسد و هيچكسي كه مقام و منزلتش فوق ديگران است و بر ديگران سبقت مي‌گيرد، نتواند بر مقام شما برتري جويد و بر آن سبقت گيرد و يا اينكه هيچ طمع كننده‌اي بتواند آن را درك نمايد تا آنكه در آن طمع كند و اين نكته بسيار لطيفي است كه مقامات ائمه طاهرين عليهم السلام قابل درك براي خواص اهل ايمان نيز نيست تا چه رسد به اينكه بخواهند خود را به آن مقامات برسانند.

باري به قول امام رضوان‌الله تعالي‌عليه، بايد نسبت به اين مطلب خون گريه كرد كه اين گوهرهاي دستگاه آفرينش مورد آن همه تعديات واقع شدند و آن جامعه‌اي كه مد نظر آن بزرگواران بود پياده نشد و آن همه ظلم و ستم در حق اين بزرگواران شد كه قلم از گفتنش شرم دارد، خصوصا سيد مظلومان و سرور آزادگان اباعبدالله الحسين(ع) كه فرزندش امام زمان، ارواح العالمين له الفداء، در زيارت وارده از ناحيه مقدسه‌اش مي‌فرمايد: اي جد غريب هر صبح و شام بر مصائبت گريه مي‌كنم.

عزيز دلم، غرض از اين نوشته اهداء يك حديث از امام سجاد سلام‌الله عليه به خدمتتان است، اگرچه حديث و كتابي كه آن‌را از آن انتخاب كرده‌ام در دسترس است ولي چون در خود بضاعتي نمي‌بينيم اين حديث را با دست‌خط خويش به محضرتان عرضه مي‌كنم تا هم در حال نوشتن خودم استفاده كنم و هم به عنوان هديه‌اي از طرف حقير، نزدتان به يادگار نگه ‌داريد. البته چون حديث طولاني است فقط معني آن‌را مي‌نويسم و از خداي منان تقاضا مي‌كنم كه شما و جميع برادران ديني را عامل به مضامين آن قرار دهد و به حقير نيز توفيق خدمت دهد و در سايه توفيقاتش عاقبت به خير گرداند.

شيخ طبرسي رحمه الله عليه با سند خود از امام رضا عليه‌السلام از حضرت امام زين‌العابدين عليه‌السلام روايت كرده كه آن حضرت فرمودند: «اگر مردي را ببينيد كه طريقه و روش او نيكوست، گفتار خود را آهسته و آرام نموده و سخن خود را ضعيف و ملايم نشان و پس از آنكه نمي‌تواند به معنويات خود برسد، پروردگارش او را در خسران و سركشي ممتد مي‌برد، و در اين صورت آنچه را كه خدا حرام كرده حلالش مي‌شمرد، و آنچه را كه خدا حلال كرده حرام مي‌شمرد و اگر رياست باطلش كه به دنبال آن مي‌رود و براي وصول به آن خود را به هلاك‌گاه‌ها انداخته و به شقاوت رسانده است سالم بماند، باكي در از بين رفتن دينش ندارد، پس اين افراد كساني هستند كه خدا بر آن‌ها غضب نموده و به آنان صلاي دورباش زده و عذاب ذلت‌آميز و تحقيرانگيز برايشان مهيا ساخته است. وليكن مرد، تمام‌مرد، نيكومرد آن كسي است كه هواي نفس و درخواست خود را در راه رضا خدا مبذول داشته است و ذلت را با وجود داشتن حق به عزت ابديه نزديكتر از عزتي كه با باطل به‌دست مي‌آيد، مي‌يابد و به يقين مي‌داند كه گرفتاري‌هاي كم و ناچيز دنيا كه براي رضاي خدا آن‌ها را تحمل مي‌كند، او را به دوام نعمت‌هاي ابديه خداوند در بهشتي كه خرابي و فناء و نيستي ندارد، خواهد رسانيد.

و نيز مي‌داند كه اگر از هواي نفس اماره خود پيروي كند بسياري از خوشي‌هايي كه دنيا مي‌برد او را به عذاب ابديه خداوند كه زوال و انقطاع ندارد خواهد كشانيد. پس بنابراين بدانيد كه مرد تمام‌عيار چنين مردي است. مرد نيكو، پسنديده و استوار چنين مردي است، پس حتما به او تمسك كنيد! و به رويه و منهاج و سيره او اقتدا نمائيد و به وسيله او به سوي پروردگارتان متوسل شويد! چون درخواست و دعاي او رد نمي‌شود و طلب و خواهش او دچار حرمان نمي‌گردد.»

از خداوند سبحان عاجزانه درخواست مي‌كنيم كه در ظهور مظهر نور، حضرت بقيه‌الله الاعظم ارواح من سواه فداه، تعجيل فرمايد كه آن حضرت مظهر تام و كامل شخصي است كه امام سجاد سلام‌الله عليه آنرا معرفي فرموده است، تا انشاءالله شعاع پرفروغ آفتاب منورش از پس پرده‌هاي غيبت جهان را زنده كند. انشاءالله همه ما توفيق ياري و نصرت آن وجود مقدس را بيابيم و خداوند سبحان همه ما را جزء خاصان و سربازان فداكار آن حضرت قرار دهد. با دعا و به علو درجات شهيدان بزرگوار تاريخ خونرگ اسلام و خاصتا شهداي انقلاب و جنگ تحميلي و بالاخص قافله سالار شهداي انقلاب، امام امت رضوان‌الله تعالي عليه نوشته را به پايان مي‌برم و از جنابعالي تقاضاي وافر دارم كه در زدودن نقائص حقير اهتمام ورزيد و اين بنده ناچيز را از دعاي خير فراموش نفرمائيد.

والسلام عليكم و رحمه‌الله و بركاته

1368.6.31

صفر 1410

مجيد شهرياري
نظرات بینندگان