پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) : استاد حوزه علمیه قم، گفت: اگر امروز متاسفانه شاهد فرار برخی از دین هستیم، به دلیل رفتارهای خلاف است كه وجود داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از قم، آیت الله سیدمحمدعلی ایازی قرآن پژوه و
استاد حوزه علمیه قم، شب گذشته در مراسم میلاد حضرت مهدی(عج) در محل سالن
اجتماعات مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، كه با حضور جمع كثیری از
اصلاح طلبان قم برگزار شد، اظهار داشت: بسیاری بر اساس اطلاعات غلطی كه به
آن ها داده شده است، بر این اعتقادند كه اگر حضرت مهدی(عج) ظهور كنند، چنین
و چنان خواهد كرد و همه دین ها از بین خواهد رفت و تمام دنیا تنها پیرو یك
دین خواهند شد، در حالی كه طبق آیات صریح قرآن كریم، بسیاری از ادیان الهی
تا قیامت وجود خواهند داشت.
آیت الله ایازی تأكید كرد: كار حضرت مهدی(عج) بسط و گسترش عدالت و حكومت
الهی است و قطعا وقتی كه عدالت واقعی حكم فرما باشد، گرایش بسیاری از
پیروان ادیان دیگر به آن بسیار بالا خواهد رفت.
وی گفت: اگر امروز متاسفانه شاهد فرار برخی از دین هستیم، به دلیل رفتارهای
خلاف است كه در جامعه وجود داد؛ قطعا اگر حاكمان بر اساس عدالت حركت كرد،
خود به خود همه مردم به دین حاكمان آن علاقه مند می شوند.
این استاد حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود اظهار كرد: پرسش بسیاری از
مردم دنیا این است كه در آینده چه خواهد شد، چرا كه این پرسش از مهمترین
سؤالاتی است كه ذهن اكثر قریب به اتفاق انسان ها را مشغول خود كرده است.
وی گفت: مسئله امید به آینده كه یكی از مهمترین آن ها آمدن منجی عدالت گستر
باشد، به منزله یك حكم نجات دهنده است و از این رو در تمام ادیان آمدن
منجی با تعابیر مختلف آمده است. چنان كه حتی مسیحیان نیز به گونه ای دیگر
به منجی آخرالزمان اعتقاد دارند.
عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم تصریح كرد: در دین اسلام هم مسئله
اعتقاد به منجی در میان همه مسلمانان وجود دارد و تنها تفاوت این است كه
شیعیان معتقدند كه حضرت مهدی(عج) زنده و از نظرها غایب است اما اهل سنت
معتقدند او هنوز به دنیا نیامده است؛ اما در این كه روزی منجی خواهد آمد و
جهان را پر از عدل و داد خواهد كرد میان هیچ كس تردید نیست.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن كریم، گفت: بیش از 120آیه از قرآن كریم بشارت
می دهد كه در نهایت جبهه حق در مقابل باطل پیروز می شود؛ اما در كنار این
120 آیه، دسته دیگری از آیات هستند كه شرایط پیروزی را بیان می كنند؛ یعنی
می فرماید كه پیروزی تحت چه شرایطی تحقق یافتنی است؛ رعایت این شرایط برای
رسیدن به پیروزی را می توان به نوعی به انتظار فرج واقعی تعبیر كرد.
آیت الله ایازی با بیان این كه دسته ای از آیات قرآن نیز تأكید دارد كه
پیروزی مؤمنان و جبهه حق وعده خداست، اظهار داشت: در برخی از آیات عنوان
شده است كه كسانی كه در مسیر حق حركت كنند، خدا راه را نشان شان خواهد داد و
یاری و نصرت او را نیز خواهند داشت.
وی افزود: البته بر اساس آیات قرآن بین كسی كه در خانه خود نشسته و تنها
انتظار فرج می كشد، با كسی كه در تلاش و تكاپو است ، فرق وجود دارد. در
ادامه همین آیات عنوان شده است كه یاری و نصرت خدا برای افرادی است كه در
راه خدا تلاش و مجاهدت می كنند و هیچ گاه انتظار بیهوده نمی كشند.
این استاد برجسته علوم قرآنی در ادامه با طرح این سؤال كه آیا هر كسی كه در
جبهه باطل نباشد، جزء جبهه حق و پیروز است؟، گفت: شروط یاری خداوند این
است كه هركسی كه حتی در جبهه باطل نیست، اهل تقوی باشد و از این رو نمی
توان برای از بین بردن باطل گفت كه هدف وسیله را توجیه می كند.
وی ابراز داشت: طبق آیات قرآن كسانی كه می خواهند یاری و نصرت خدا را در
حركت های خود داشته باشند، نمی توانند برای از بین بردن باطل هم به هر
وسیله ای از جمله ظلم متوسل شوند.
آیت الله ایازی گفت: خیلی ها در دسته گروه باطل نیستند اما هیچ گاه پیروز
نمی شوند چون شرایط و قواعد اخلاقی و انسانی را رعایت نكردند كه نمونه این
ها در تاریخ بسیار است.
این مفسر قرآن كریم، با بیان این كه سؤالات بسیاری در این باره مطرح است كه
آیا آیه ای از آیات قرآن كریم در مورد حضرت مهدی(عج) وجود دارد؟، گفت: دو
آیه ای كه می توان گفت روی آن بحث های فراوانی وجود دارد، آیات 55 سوره نور
و آیه 5 سوره قصص است كه البته باز در این دو آیه نیز معرفی شخص خاصی
نیست، بلكه ویژگی ها و جایگاه شخصیت یك فرد منجی را توضیح می دهد.
وی گفت: اما خداوند در بسیاری از آیات قرآن وعده می دهند كه افرادی كه
ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند، پیروز هستند و یاری خدا از آن
آنان خواهد بود. بنابر این آیات، همانطور كه افرادی كه ایمان نداشته باشند
اما عمل صالح داشته باشند مشمول این آیات نمی شوند، افرادی هم كه ایمان
داشته باشند، اما شیوه مبارزه شان درست نباشد یعنی اصول اخلاقی و انسانی را
رعایت نكنند، مشمول این آیات نمی شوند.
وی در پایان گفت: یكی از شرایط از بین رفتن ظلم، بالا رفتن سطح آگاهی مردم
جامعه است و باید برای آن تلاش كرد و كسانی كه در راه آگاهی مردم تلاش كنند
این ها نمونه ای از منتظر واقعی هستند.