arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۰۱۵
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۹ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵

ارزیابی ظریف و لاوروف از نتایج نشست سوریه

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
محمدجواد ظریف و سرگئی لاوروف وزیران خارجه ایران و روسیه در مذاکره تلفنی در باره روند حل و فصل مسائل سوریه گفت وگو کرده و نتایج نشست آستانه را که به ابتکار تهران، مسکو و آنکارا برگزار شد، عالی ارزیابی کردند.

به گزارش انتخاب، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد: در مکالمه تلفنی روز شنبه ظریف و لاوروف، آخرین اوضاع سوریه بررسی شد.

در این گزارش آمده است: دو طرف نتایج نشست دو روزه سوریه را که سه شنبه گذشته در پایتخت قزاقستان پایان یافت و افزون بر هیات های ایران، روسیه و ترکیه، استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و یک ناظر از آمریکا در آن شرکت داشتند، عالی و ارزشمند توصیف کردند.
 
وزیران خارجه ایران و روسیه در این مذاکره خاطرنشان کردند که نشست آستانه میدان موثری برای گفت وگوهای مستقیم بین دولت سوریه و نمایندگان گروههای مسلح مخالف برای تقویت و تثبیت آتش بس و برقراری صلح و آرامش در این کشور بود.
در این گفت وگو همچنین بر آمادگی تهران و مسکو برای استفاده از تجربه به دست آمده و نتیجه موفق مذاکرات آستانه برای تسریع در انجام اقدام ها برای حل سیاسی بحران سوریه مطابق قطعنامه 2254 شورای امنیت تاکید شد.
 
وزیران خارجه دو کشور همچنین توافق کردند به تشریک مساعی و همگرایی برای کمک به حل و فصل مناقشه سوریه ادامه دهند.
 
محور نشست دو روزه آستانه با مشارکت دو هیات دولت سوریه و مخالفان مسلح، ایران، روسیه و ترکیه سه کشور بانی مذاکرات، سازمان ملل و سفیر آمریکا در قزاقستان به عنوان ناظر که سه شنبه هفته جاری پایان یافت، تداوم و تقویت آتش بس بود و به صدور بیانیه نهایی و توافق برای تداوم حضور گروههای مسلح در مذاکرات سیاسی سوری-سوری منجر شد.
 
حسین جابری انصاری معاون وزارت امور خارجه ایران، سدات اونال همتای ترکیه ای وی و الکساندر لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور خاورمیانه، در مذاکرات آستانه و تدوین و تنظیم بیانیه پایانی این نشست شرکت داشتند.
ایران، روسیه و ترکیه سه کشور پشتیبان آتش بس برقرار شده از 10 دی ماه در سوریه هستند.
منبع: ایرنا
نظرات بینندگان