arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۴ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵

قانون شوراها زیر تیغ مجلس /پلاسکو؛ زنگ هشداری برای نظارت نمایندگان /اصلاح قانون شبهه‌ناک است؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 نمایندگان مجلس با اصلاح موادی از قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران موافقت کردند.

به گزارش انتخاب، در ساعت‌ پاياني جلسه علني امروز-يكشنبه، 10 بهمن- گزارش كميسيون شوراها در مورد طرح يك فوريتي اصلاح موادي از قانون تشكيلات و وظايف و انتخابات شوراي اسلامي كشور و انتخاب شهرداران در دستور كار قرار گرفت.

در ابتداي كار حسين مقصودي سخنگوي كميسيون شوراها به بيان دلايلي كه نمايندگان بايد با اين طرح موافقت كنند، پرداخت و گفت: انتخابات شوراها را در پيش داريم و يك سري پيشنهادها مطرح شده است مانند مدرك تحصيلي، هيئت اجرايي كه با انتخابات رياست جمهوري ادغام شود.از نمايندگان محترم درخواست دارم براي آنكه هر چه سريعتر بررسي شود و انتخابات آتي برسد. به كليات آن راي دهند.

در اين حين براساس روال قانوني نمايندگان موافق و مخالف بايد اعلام نظر مي‌كردند اما بنابر گفته علي مطهري كه رياست مجلس را برعهده داشت: به خاطر تخلف آقاي كاتب كه در جاي خود حضور ندارند، به اسامي مخالف و موافق دسترسي نداريم، تذكرات را گوش دهيم تا آقاي كاتب در جاي خود حاضر شوند.

در نهايت زماني كه غلامرضا كاتب دبير هيئت رئيسه در جايگاه خود حاضر شد، اين فرصت فراهم شد تا مخالف و موافق اين طرح به بيان نظرات بپردازند.

مهرداد لاهوتي نماينده مردم لنگرود در قامت مخالف اين طرح گفت: انتخابات شوراها يك مقدار با انتخابات ديگر متفاوت است و نظارتش برعهده مجلس است. ما هيئت مركزي را انتخاب كرديم و الان هيئت مركزي در حال انتخاب هيئت نظارت بر شهرستان ها هست. در اين موقعيت چه الزامي دارد كه بخواهيم شرايط شوراها و انتخاب شوندگان را به اين وسيله تغيير دهيم.

وي افزود: من از نظر زماني به صلاح كشور نمي دانم كه اين كار را انجام دهيم. وزارت كشور و خود دوستان هيئت نظارت سرگردان مي‌شوند.  ما تمام شرايط ها را به هم مي ريزيم. ما خواهش ميكنم دوستان راي منفي بدهيد و اجازه بدهيد در يك فرصت مناسب اين را بررسي كنيم .خود وزارت كشور طرح جامع انتخابات تهيه كرده است. اجازه بدهيد اين كار در فرصت مناسب مطرح شود.

*موافق اصلاحيه قانون انتخابات شوراها: بحث مدرك تحصيلي در اين قانون براي هميشه بريده شد

عبدالرضا مصري نماينده مردم كرمانشاه نيز در موافقت با اين طرح بر رفع ايرادات قانون انتخابات شوراها اشاره كرد و گفت: كميسيون مربوطه ايرادات را رفع كرده است. بحث مدرك تحصيلي در اين قانون براي هميشه بريده شده است،بحث معتمدان در اين اصلاحيه ديده شده است. انصافا وقتش همين وقت است چون ما انتخابات شوراها را در آينده نزديك يعني اواخر ارديبهشت ماه داريم با قانوني كه پر از ابهام است. چون ثبت نام در اسفند است من ميخواهم اجازه بدهيد كه در همين مجلس بند به بند را بررسي كنيم و آنها اگر موردي بود حذف كنيم و اگر بخواهيم كل اصلاحيه را حذف كنيم جفا به زحمات دوستان است.

*قاضي‌پور: اصلاح قانون انتخابات شوراي شهر نزديك انتخابات شبهه ايجاد مي‌كند

نادر قاضي پور در مخالفت با اين طرح گفت: چون نزديك انتخابات است يك شبهه جديد ايجاد مي شود كه مي خواهند به نفع خودشان كاري كنند. اگر ما صبر كنيم كه انتخابات ارديبهشت ماه انجام شود و بعد اشكلات را رفع كنيم به نفع نظام است. در بحث تحصيلات اما شما ميدانيد كه خيلي ها هيئت علمي هستند اما دركي از مشكلات مردم ندارند.

وي افزود: گفته اند كه كساني كه رد صلاحيت شدند به هيئت نظارت تهران بيايند.هزاران نفر به دلايل مختلف از سوي هيئت نظارت شهرستاني رد خواهند شد آيا در كمسيون شوراها اينقدر نيرو هست كه به همه رسيدگي شود.

پس از قاضي پور، تريبون حاجي دليگاني به عنوان موافقت باز شد و او در حسن‌هاي اين اصلاحيه گفت: قبلا شاغلين در شهرداري را ممنوع كرده بوديم كه در انتخابات همان شهر براي شوراي شهر يا روستا شركت كنند و بعدا حذف شده بود اما در اين اصلاحيه جز افراد ممنوع الورود از آنها ياد شده است. مگر اينكه استعفا دهند يا در غير شهري كه كارمندش هستند،‌كانديد شوند.

اين نماينده مجلس دهم تأكيد كرد: الان در سال 96 در حالي كه كار شوراها در ارديبهشت ماه به پايان مي رسد،‌ اما انتخابات 20 روز بعدش انجام مي شود اما در اين اصلاحيه آن مشكل رفع شده است. اينجا در مورد هيئت هاي اجرايي برگزار كننده انتخابات، گفته است كه هيئت اجرايي انتخابات رياست جمهوري و شوراها يك جا قرار بگيرند كه اين صرفه جويي در هزينه است.

*رابطه حادثه پلاسكو و قانون انتخابات شوراها

عباسعلی پوربافرانی نماينده مردم اصفهان ابتداي صحبت هايش به حادثه پلاسكو اشاره كرد و در مخالفت  گفت: ما شاهد حادثه تلخي بوديم كه نبود نظارت كافي موجب وقوع آن شد. اين حادثه تلخ كه رخ داده بي ارتباط به قانون شوراها نيست. مي‌تواند به اصلاح مواد كمك كند. در قانون فعلي و حتي در اصلاحاتي كه آمده است ما برخي از روستاها و حتي شهرهاي كوچك را نسخه واحدي در قانون برايشان پيچيده ايم كه محدوديت ايجاد مي كند.

وي تأكيد كرد: بحث سلامت جسماني را آورده ايم، خب قطعا كساني كه مشكلي داشته باشند، وارد نمي شوند. اين گونه حضور جانبازان را محدود مي‌كنيم. چون فاصله زيادي تا ثبت نام نيست، اين اصلاحيه به صلاح نيست و درخواستم اين است كه نمايندگان مخالفت كنند  تا به كميسيون بازگردد و با توجه به حادثه پلاسكو اين موضوع با دقت بيشتري بررسي شود.

*بدري:شوراهاي شهر و روستا پارلمان محلي هستند

صديف بدري نماينده مردم اردبيل و سرعين آخرين نماينده اي بود كه فرصت يافت با اين طرح موافقت كند. او گفت:  شوراهاي شهر و روستا به عنوان پارلمان محلي مطرح هستند. متاسفانه در تمام قوانين محدوديت عمل شوراها تصويب شده است لذا نياز است كه در قوانين بازنگري شود. شوراها نبايد به خاطر مسائل سياسي از قدرت عمل كمي برخوردار باشند. چرا ما در حرف مي گوييم شوراهاي شهر و روستاها خوب هستند اما در عمل علاقه اي به دادن اختيارات به آنها نداريم.بايد شرايط براي انتخاب اعضاي شوراي شهر سخت تر شود.

در نهايت بعد از موافقت دولت، نمايندگان به رأي گيري پرداختند و اين طرح يك فوريتي توانست نظر موافق نمايندگان را كسب كند.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان