arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۶ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵

نیمی ازایرانیان تا55سالگی فشارخون می گیرند

عاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان این که نیمی از ایرانیان تا 55 سالگی دچار فشار خون می شوند، از مردم خواست با تدابیر مقتضی در جهت حفظ سلامت خود گام بردارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان این که نیمی از ایرانیان تا 55 سالگی دچار فشار خون می شوند، از مردم خواست با تدابیر مقتضی در جهت حفظ سلامت خود گام بردارند.
دکتر رضا ملک زاده روز شنبه در حاشیه اولین کنگره بین المللی پیشگبری و تشخیص زودهنگام سرطان ها و در جمع خبرنگاران، یکی از مشکلات کشور را کم تحرکی اعلام کرد و افزود: نزدیک به 70 درصد ایرانی ها چاق و یا دارای اضافه وزن هستند.
وی با اشاره به این که چاقی در ایران به مرز 20 درصد جمعیت رسیده است، بیان کرد: اضافه وزن هم در کشور شایع شده که بخش از این موضوع حاصل پرخوری است.30 درصد غذاهایی که ما مصرف می کنیم، اضافی می باشد.
معاون وزیر بهداشت اظهار کرد که حدود 80 درصد ایرانی ها تحرک کافی ندارند و اغلب ما پیاده روی یا ورزش نمی کنیم که این موضوع می تواند سبب چاقی، دیایت و کبد چرب شود.
وی بیان کرد که پنج نوبت ورزش در هفته به مدت 30 تا 45 دقیقه، از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند و از این طریق، شیوع کنسر هم کم می شود.
به گفته ملک زاده، نوشیدنی های داغ از جمله چای داغ از ریسک فاکتورهای خیلی مهم برای ابتلا به سرطان معده است. بنابراین توصیه می شود مردم نوشیدنی ها ولرم مصرف کنند.
وی به استفاده نکردن میوه و سیزیجات کافی اشاره و به مردم توصیه کرد که 5 تا 7 وعده در روز میوه مصرف کنند. البته در هر وعده یک نوع میوه کافی است که این کار علاوه بر جلوگیری از پرخوری، مانع چاق شدن افراد هم می شود.
ملک زاده ادامه داد که ایرانی ها متاسفانه از غذاهایی مانند برنج، نان و شیرینی که چاق کننده هستند، بیشتر مصرف می کنند که این روند باید نغییر بابد.
وی با اشاره به این که مصرف نمک در کشور 2.5 تا 3 برابر مقدار لازم است، افزود: نیمی از ایرانیان وقتی به سن 55 سالگی می رسند فشارخون دارند.
معاون وزیر بهداشت به مردم توصیه کرد از مصرف زیاد و بی مورد نمک خودداری کنند تا سلامت و تندرستی خود را به خطر نیاندازند.
وی بر مصرف گوشت سفید به خصوص ماهی تاکید کرد و خواستار تقویت فرهنگ مصرف گوشت سفید به خصوص ماهی شد.
ملک زاده گوشت قرمز کبابی برشته را سرطان زا اعلام کرد و گفت: سازمان جهانی بهداشت جهانی همچنین سوسیس و کالباس را عامل سرطان می داند.

** مواد دخانی و الکل عامل 30 درصد ابتلا به سرطان
وی سیگار، تنباکو، قلیان را عامل اصلی سرطان اعلام کرد و گفت: تریاک و الکل عامل های بعدی در ابتلا به سرطان هستند و این عوامل حدود 30 درصد ابتلا به سرطان هستند.
ملک زاده ادامه داد که حداقل 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند. ما با پیشگیری و تشخیص زودهنگام می توانیم درصد قابل توجهی از بروز سرطان در کشور بکاهیم.
وی با اشاره به این که سرطان به تدریج در کشور در حال افزایش است، بیان کرد که روند افزایش سرطان در ایران مشابه دنیاست.
اولین کنگره بین المللی پیشگبری و تشخیص زودهنگام سرطان ها از امروز ( 9 بهمن ماه) با حضور محققان برجسته داخلی و خارجی در سالن همایش دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز بکار کرد و تا 11 بهمن به کار خود ادامه می دهد.

نظرات بینندگان