arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ : ۱۹ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵

ایجاد اختلال در عملکرد کبد با این نوع غذاها

یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که خوردن وعده‌های غذایی دارای چربی زیاد، عملکرد کبد را مختل می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که خوردن وعده‌های غذایی دارای چربی زیاد، عملکرد کبد را مختل می‌کند.
 
به گزارش انتخاب، یافته‌هایی نهایی نشان دادند که مصرف این مقدار از چربی، کبد را وادار می‌سازد که ۷۰ درصد گلوکز بیشتری تولید کند و به‌مرور زمان می‌تواند سطح قند خون را تا اندازه قابل توجهی افزایش بدهد.
 
یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که خوردن وعده‌های غذایی دارای چربی زیاد، عملکرد کبد را مختل می‌کند. گزارشی از این مطالعه در Journal of Clinical Investigation منتشر شده است.محققان می‌گویند که سطح بالای چربی‌های اشباع در غذاهایی مانند چیزبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا پیتزا، بلافاصله عملکرد کبد را تغییر می‌دهد و احتمال ابتلا به بیماری‌ها را بیشتر می‌کند.
 
در این مطالعه از ۱۴ مرد جوان خواسته شد تا از دارونما یا دوز مشخصی از روغن پالم استفاده کنند که میزان آن متناسب با وزن هر فرد مشخص می‌شد. میزان این روغن پالم برابر بود با چربی اشباع موجود در یک پیتزای هشت‌تکه‌ای یا یک چیزبرگر همراه با مقدار زیادی سیب‌زمینی سرخ‌کرده.
 
یافته‌هایی نهایی نشان دادند که مصرف این مقدار از چربی، کبد را وادار می‌سازد که ۷۰ درصد گلوکز بیشتری تولید کند و به‌مرور زمان می‌تواند سطح قند خون را تا اندازه قابل توجهی افزایش بدهد. بنابراین، ادامه مصرف غذاهای پُرچرب می‌تواند حساسیت به انسولین را به‌وجود بیاورد که پیش‌زمینه ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ است.
 
علاوه بر این مشخص شد که مصرف این میزان از چربی‌های اشباع، توانایی کبد را برای ذخیره گلوکز در مقایسه با چربی کاهش می‌دهد و می‌تواند به‌مرور زمان فرد را به بیماری کبد چرب مبتلا کند.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان