arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵

چه شد که اهواز از حالت عادی خارج شد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با تشریح شرایط ایجاد شده در اهواز در پی گرد و غبار که منجر به قطعی آب و برق و تلفن شد، گفت: اطلاع رسانی به موقع از وضعیت تابع این است که تک تک دستگاه های متولی مانند شرکت توزیع برق، شرکت برق منطقه ای و یا آبفا به ستاد مدیریت بحران شرایط خود را اعلام می کردند.

به گزارش انتخاب، هاشم بالدی، اظهار کرد:‌ روز جمعه و با فروکش کردن توفان گرد و خاک در بعد از ظهر، شست و شوی معابر شهری توسط شهرداری آغاز شد اما متاسفانه با قطع مجدد برق در ساعت اولیه صبح شنبه، شست و شوی معابر شهری متوقف شد.

وی ادامه داد: بنابراین جمعه شب شرایط عادی بود و شاهد قطعی آب یا برق نبودیم. تاکید مدیرکل آموزش و پرورش بر دایر بودن مدارس درروز شنبه بود و همچنین در این زمان از سوی شرکت توزیع برق یا برق منطقه ای اعلام وضعیت اضطراری نشد. بنابراین جمعه شب در نهایت اعلام کردیم که روز شنبه مدارس دایر خواهند بود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: تصمیم اعلام تعطیلی مدارس توسط یک نهاد یا شخص بالدی به عنوان مدیرکل مدیریت بحران استان گرفته نمی شود بلکه در جلسه ستاد مدیریت بحران و طبق نظرات اعضای ستاد، تصمیم تعطیلی یا دایر بودن مدارس گرفته می شود.

بالدی تصریح کرد:‌ حدود ساعت 5:30 صبح شنبه به مدیریت بحران خوزستان اعلام شد که خطوط انتقال برق دچار مشکل شده اند اما دقیقا این مشکل و زمان رفع قطعی خطوط برق به ما منعکس نشد تا مدیریت بحران بداند که قطعی برق دقیقا چند ساعت طول می‌کشد. این موضوع موجب خلل در تصمیم گیری و تاخیر در اعلام تعطیلی ادارات و مدارس در نوبت صبح شد.

وی ادامه داد: ‌استاندار خوزستان نیز در جلسه روز گذشته ستاد مدیریت بحران از مدیران شرکت‌های برق منطقه ای یا توزیع برق اهواز پرسیدند که چرا وضعیت دقیق مشکلات ایجاد شده در روز شنبه به مدیریت بحران استان منعکس نشد. زمانی که این شرایط به مدیریت بحران ابلاغ نشد، مدیریت بحران به تبع شرایط شهر را عادی فرض کرد و طبیعتا در شرایط عادی، اقدامات اضطراری انجام نمی شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود:‌ انتظار می رفت در وهله اول شرکت برق منطقه ای و پس از آن شرکت توزیع برق در شب جمعه یا حداقل صبح شنبه وضعیت دقیق مشکلات خطوط و شبکه های توزیع برق را به مدیریت بحران منعکس می کردند تا مدیریت بحران استان بر مبنای زمان رفع این مشکلات تصمیم گیری می کرد.

بالدی در پاسخ به انتقادات نسبت به عدم اطلاع رسانی به موقع شرایط روز شنبه اهواز و شهرهای تابعه به مردم بیان کرد: اطلاع رسانی به موقع از وضعیت تابع این است که تک تک دستگاه های متولی مانند شرکت توزیع برق، شرکت برق منطقه ای و یا آبفا به ستاد مدیریت بحران شرایط خود را اعلام می کردند تا مدیریت بحران بداند مثلا وضعیت برق یا آب شهر در وضعیت خطر، هشدار، بحران یا اضطرار قراردارد یا خیر.

وی ادامه داد: ‌نوع تصمیم گیری در شرایط اضطراری مانند روز شنبه به شدت مشکلات بستگی دارد؛ برای مثال تصمیم گیری در زمانی که 10 درصد خطوط برق قطع هستند با زمانی که 90 درصد شبکه ها دچار قطعی شده اند، متفاوت است. استاندار نیز در جلسه ستاد مدیریت بحران به شرکت های متولی آب و برق متذکر شد که باید وضعیت دقیق را به موقع رسما و کتبا به مدیریت بحران اعلام می کردند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان عنوان کرد: ‌هم اکنون شست و شوی معابر شهری و فضای سبز طبق دستور استاندار در دستور کار شهرداری قرار گرفته است و امکانات از شرکت پخش پالایش فراورده نفتی اهواز، شرکت نیشکر فارابی و همچنین آتش نشانی جهت شست و شوی شهر با کمک شهرداری بسیج شده اند.

بالدی ادامه داد: باید وسعت و گستردگی شهر را در نظر گرفت و بنابراین نمی توان انتظار داشت که خیلی سریع نظافت و پاکسازی شهر از گرد و خاک صورت بگیرد. همچنین با توجه به پیش بینی های هواشناسی با بارش نم نم باران در روزهای آینده با دستور استاندار شست و شوی شبکه های توزیع برق در حال حاضر در حال انجام است.

وی با اشاره به رنج و سختی که در روز شنبه به علت مشکلات قطعی آب، برق و تلفن به مردم تحمیل شد، گفت:‌ مردم بدانند که تمام هم و غم و تلاش ما در اطلاع رسانی به موقع به مردم است اما مدیریت بحران نیز با محدویت هایی مواجه است. اخذ یک تصمیم برای تعطیلی یا عدم تعطیلی مدارس در چنین شرایطی بسیار استرس زا است، بنابراین باید تمام جوانب امر را باید در نظر گرفت.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان