arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۰۹۹۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵

پاسخ وزارت اقتصاد به به ادعای خبرگزاری فارس

این موضوع در خلال کنفرانس مطبوعاتی نیز چندین بار مطرح گردیده بود. جهت افزایش اطلاعات نگارنده معروض می دارد؛ چنانچه آمارهای اعلامی به قیمت ثابت باشد، سال پایه باید بصورت مشخص ذکر گردد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد ضمن دقیق و درست خواندن آمار و اطلاعات اعلامی در کنفرانس مطبوعاتی اخیر معاون اقتصادی این وزارتخانه ابهامات مطرح شده در خبر یک خبرگزاری را نادرست و ناشی از سوء برداشت برشمرد.

به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی(شادا)، در پی انتشار مطلبی در خبرگزاری محترم فارس با عنوان"همه آمارهای غلط معاون وزیر اقتصاد/ منبع آمارها کجاست؟" به تاریخ سیزدهم بهمن ماه جاری، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد پاسخ معاونت اقتصادی این وزارتخانه را ضمن ارسال به آن خبرگزاری جهت تنویر افکار عمومی به شرح زیر منتشر کرد؛

یکی از مهمترین رویکردهای وزارت امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم تاکید بر صیانت و شفاف سازی در خصوص آمار و اطلاعات می‏باشد. بر این اساس همانطور که در نشست خبری معاون امور اقتصادی با اصحاب رسانه‏ ها مورخ 12/11/1395 اشاره شد انتشار نماگرهای سالانه مالی و اقتصادی و نمایار ماهانه شاخص‏های کلیدی اقتصادی، شامل آخرین آمارهای رسمی حوزه عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی و سایر دستگاه‏ها با ذکر ماخذ، در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. در این راستا در نشست مذکور یک نسخه از نمایار ماهانه در اختیار تمامی خبرنگاران محترم و اصحاب رسانه ها قرار گرفت.

آمارهای اعلام شده توسط معاون امور اقتصادی بر اساس آمارهای بانک مرکزی بوده و بدیهی است در بررسی آمارهای حسابهای ملی می بایست موارد ذیل مورد توجه قرار گیرد:
 
    در پاسخ به ایجاد این ابهام که، آمارها به قیمت ثابت است یا جاری، تصریح می دارد آمارهای رشد زیر بخش فعالیت های اقتصادی اعلام شده توسط معاون امور اقتصادی به قیمت های جاری بوده است، این موضوع در خلال کنفرانس مطبوعاتی نیز چندین بار مطرح گردیده بود. جهت افزایش اطلاعات نگارنده معروض می دارد؛ چنانچه آمارهای اعلامی به قیمت ثابت باشد، سال پایه باید بصورت مشخص ذکر گردد. به عنوان نمونه رشد اقتصادی شش ماهه بانک مرکزی به ثابت سال 1383 برابر با 7.4 درصد بوده این در حالی است که مرکز آمار ایران رشد اقتصادی شش ماهه را بر حسب قیمت های ثابت سال 1376 معادل 6.5 درصد گزارش نموده است.

    بانک مرکزی رشد اقتصادی را بر مبنای قیمت پایه گزارش می‏دهد اما مرکز آمار ایران رشد را به قیمت بازار اعلام می نماید.  

جداول ذیل نرخ های رشد زیر بخش‏ فعالیت های اقتصادی به قیمت جاری و ثابت سال 1383 بانک مرکزی و قیمت ثابت سال 1376 مرکز آمار ایران می باشد که جهت تنویر افکار عمومی ارائه می گردد.
 
پاسخ وزارت اقتصاد به به ادعای خبرگزاری فارس
 
پاسخ وزارت اقتصاد به به ادعای خبرگزاری فارس 
 
پاسخ وزارت اقتصاد به به ادعای خبرگزاری فارس 
 
آنچه مسلم است رعایت امانت در انتشار اخبار از اصول اولیه مورد توجه و تاکید اصحاب رسانه می‏باشد و باور داریم که تاکنون نیز اینگونه بوده و وزارت امور اقتصادی و دارایی به نوبه خود از تلاش ارزشمند خبرنگاران که همواره در کنار این وزارتخانه بوده اند تشکر نموده و این اتفاق را نیز یک اشتباه سهوی قلمداد می‏نماید.

نظرات بینندگان