arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۱۳۰۹
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۰۸ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

در فاجعه پلاسکو، مدیریت بحران با مدیریت امداد اشتباه گرفته شد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
ایران نوشت: رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران‌های طبیعی شاخص پژوه معتقد است اشتباه اصلی در حادثه پلاسکو این بود که مدیریت بحران با امداد و نجات اشتباه گرفته شد و میزان بالای خسارت مالی و جانی در این حادثه به علت رعایت نکردن ضوابط تخلیه اضطراری و فقدان مدیریت زمان بود.
 
به گزارش انتخاب،در شرایطی که هنوز هیچ مسئولی، مسئولیت حادثه را به گردن نگرفته و شهردار تهران هم در مجلس شورای اسلامی، مدیریت بحران را صحیح و امکانات و تجهیزات آتش‌نشانی را کافی دانست، اما متخصصان و کارشناسان معتقدند استراتژی مدیریت بحران درفاجعه پلاسکو ازنظر علمی غلط بوده است و مسئولان مربوطه بیشتر احساسی و از روی غیرت خود عمل کرده‌اند تا برمبنای منطق.  
 
امیر محمود‌زاده، ضمن تشریح اشتباهات صورت گرفته درمدیریت این بحران تصریح کرد:نخستین اشتباه در حادثه پلاسکو این بود که مدیریت بحران با امداد و نجات اشتباه گرفته شد. وظیفه مدیریت بحران شهری برعهده دولت محلی است.
 
وی با اشاره به میزان بالای خسارات مالی و جانی افزود: دو اشتباه اساسی باعث وارد شدن این میزان خسارت شد؛ یکی رعایت نکردن ضوابط تخلیه اضطراری و دیگری بی‌توجهی به ضوابط مدیریت بحران بود.متأسفانه در این حادثه زمان بخوبی مدیریت نشد و روش آواربرداری باعث شد زمان‌های کلیدی از دست برود.  
 
به همین خاطرلازم است هرچه سریع تر میزگردهای علمی یا مناظره‌ای متعدد برگزارشود تا ضعف‌های مدیریت بحران برای درس گرفتن در آینده مشخص شود. تنها کسی که در زمینه مدیریت بحران خوب عمل کرد؛ رهبر معظم انقلاب بود که در همان ابتدای حادثه بحران‌های جانبی، تضاد بین گروه‌های مختلف، انشقاق و تفرقه را کنترل کرد.
 
کارشناس ارشد بحران‌های طبیعی اظهارداشت: آتش‌نشان‌ها با غیرت خود کار کرده و پلاسکو را تخلیه کردند اما به‌طورکلی ساختار آتش‌نشانی مبتنی بر علم و دانش نیست و غیرت آتش‌نشان‌ها نباید با بحث‌های علمی مربوط به آتش‌نشانی آمیخته شود چرا که متأسفانه اکثر آتش‌نشان‌های ما از قوانین و فناوری‌های به‌روزدنیا بی‌بهره‌اند. هرکدام از آتش‌نشان‌ها در این حادثه می‌توانستند ردیاب داشته باشند تا هم مسیرشان مشخص  و هم تجهیزات لازم در اختیارشان قرار داده شود.
 
محمودزاده در ادامه گفت: تجهیزاتی که در آتش‌نشانی تهران موجود است، برای این شهر کافی نیست.ضمن اینکه ساختار آتش‌نشانی علمی نیست و برای حوادث بعدی بخصوص زلزله که بسیار مطرح است باید ساختارها علمی و تجهیزاتی در نظر گرفته شود که جوابگوی شهر تهران دربحران‌های بسیار جدی تر و وسیع ترباشد.متأسفانه ساختار مدیریت بحران بسیار ضعیف است. بزرگ‌ترین مشکل در حادثه پلاسکو، نبود اتاق فکر منسجم بود.بیشتر کسانی که در حادثه حضور داشتند تماشاگر بودند و فرماندهی بحران واقعی نبود.
 
محمود‌زاده در پایان با اظهار امیدواری برای بهبود وضعیت مدیریت بحران در کشور گفت: امیدوارم از این حادثه درس‌های اساسی گرفته شود و از این درس‌ها که با ریختن خون چندین آتش‌نشان فداکار ، تألمات جدی ملی و جهانی به دست خواهد آمد بخوبی استفاده کنیم. باید بتوانیم مدیریت بحران داشته باشیم، ساختارها اصلاح و تجهیزات به‌روز شود تا در صورت وقوع زلزله که احتمال آن بسیار قوی است دچار مشکل نشویم.
 
وی تأکید کرد: اگر شهردار تهران معتقد است در این حادثه علمی عمل کرده و مدیریت بحران قوی داشته پس لازم است میزگردی برگزار شود تا به‌صورت علمی تمام انتقادات مطرح‌ شود تا با بررسی مدیریت بحران حادثه پلاسکو ثابت شود این مدیریت علمی نبود.
نظرات بینندگان