arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۱۳۴
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۰۷ - ۲۹ تير ۱۳۹۰

آغاز گمانه زني ها براي تعيين جانشين مرداک

جیمز مرداک پله های امپراطوری رسانه ای را که پدرش ساخته به سرعت طی کرده است اما اکنون رسوایی عظیمی که کمپانی رسانه ای مرداک را فراگرفته است، دامن جیمز را هم آلوده کرده و جانشینی احتمال وی را در معرض تهدید قرار داده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جیمز مرداک پله های امپراطوری رسانه ای را که پدرش ساخته به سرعت طی کرده است اما اکنون رسوایی عظیمی که کمپانی رسانه ای مرداک را فراگرفته است، دامن جیمز را هم آلوده کرده و جانشینی احتمال وی را در معرض تهدید قرار داده است. این رسوایی همچنین موجب گمانه زنی درباره این مسئله شده است که خانواده مرداک دیگر قادر نخواهد بود جایگاه مستحکم خود را در این تجارت چندین میلیارد دلاری حفظ کند.

به گزارش انتخاب به نقل از آسوشیتدپرس ،روپرت مرداک هشتاد ساله موسس کمپانی نیوز کورپوریشن بارها علاقمندی خود برای واگذار کردن سکان این کمپانی به پسرش جیمز اعلام کرده است.

به رغم اینکه وی اعلام کرده بود که قدرت رای خود در تصمیمات کلیدی را حفظ خواهد کرد، سهام داران و اعضای هیئت رییسه این کمپانی اعلام کرده اند از فاش شدن این رسوایی که جیمز نیز در آن دست دارد بسیار شوکه شده اند و احساس می کنند که این شرکت امریکایی به یک رهبری جدید نیاز دارد. حساسترین رویداد برای خانواده مرداک روز سه شنبه، لحظه ای بود که این غول رسانه ای و پسرش در مقابل نمایندگان پارلمان انگلیس حاضر شدند و به سئوالات آنها درباره رسوایی پرداخت رشوه روزنامه نیوز آو ده ورلد به پلیس انگلیس برای هک تلفنی شهروندان انگلیسی پاسخ دادند. ایگور گیبر استاد ژونالیسم سیاسی در دانشگاه سیتی لندن می گوید آینده برای جیمز مرداک به طور فزاینده ای تیره شده است.

اکنون سرمایه گذاران به ویژه در امریکا می گویند زمان سکان داری خانواده مرداک در نیوز کورپوریشن به سر آمده است.

توماس پرکینز عضو هیئت رییسه نیوز کورپوریشن می گوید روپرت مرداک از حمایت کامل هئیت رییسه برخوردار است و اعضای این هیئت به هیچ وجه قصد ندارند در پی بحران ایجاد شده چیس کاری مدیر ارشد نیوزکورپوریشن را جایگزین وی کنند. پرکینز در مصاحبه خود با آسوشیتدپرس این موضوع را تکذیب کرد که مدیران مستقل نیوز کورپوریشن طرح تغییر ریاست این کمپانی و از جمله معرفی کاری به عنوان رئیس هیت مدیره را بررسی کردند. برکینز هفتاد و نه ساله از سال هزارو نهصد و نود و شش میلادی از مدیران مستقل نیوز کورپوریشن به شمار می رود و از موسسان نهاد مالی کلینتر پرکینز و بایر در سیلیکون ولی امریکا نیز است.

وی می گوید طرح جانشینی مرداک به علت سن وی مدتها بود مد نظر قرار داشت با این حال این طرح در بحبوحه جنجالهای اخیر درباره هک تلفنی شهروندان انگلیسی و پرداخت رشوه به پلیس انگلیس مطرح نشده است.

پرکینز گفت: می توانم تضمین دهم که هیچ گفتگویی درباره این مسئله و در ارتباط با رسوایی تلفنی اخیر صورت نگرفته است این شایعه را افرادی شرور در سطوح پایین نیوز کورپوریشن مطرح کرده اند.

برخی از تحلیلگران بر این باورند در صورتی که جیمز سی و هشت ساله که مدیر بخش اروپا و آسیای نیوزکورپوریشن است مجبور به استعفا شود و یا بازداشت شود، مرداک گزینه انتصاب الیزابت دختر چهل و دو ساله اش را به جایگزینی بررسی خواهد کرد. ریچارد هیلگراو مشاور مطبوعاتی روزنامه های مرداک در نیوزیلند می گوید در نهایت به احتمال فراوان برند مرداک در نیوز کورپوریشن حفظ خواهد شد.

وی گفت مرداک همه تلاش خود را خواهد کرد که نام خانوداگیش در صدر کمپانیش باقی بماند.

هیلگراو، الیزابت مرداک را که انتظار می رود ماه اکتبر به هیئت رییسه نیوز کورپوریشن بپیوندد، نامزد احتمالی ریاست این کمپانی معرفی می کند و می گوید وی در مقایسه با برادرش جیمز که تحت فشارهای فزاینده قرار گرفته است، بدون هیچ انگ و لکه ای به نظرمی رسد.

همچنین گزارشهایی تایید نشده ای در رسانه های انگلیسی درباره تنشهای خانوادگی در خاندان مرداک و نیز نارضایتی الیزابت درباره نحوه اداره کمپانی منتشر شده است و برخی از ناظران احتمال می دهد که افراد نزدیک به خانواده مرداک این اطلاعات را فاش کرده اند تا جایگاه الیزابت را افزایش دهند.

اما شکایتی در امریکا اخیرا اقدام نیوز کورپوریشن برای خرید گروه رسانه ای شاین را به چالش کشیده است.

شاین یک شرکت تلویزیونی است و در انگلیس توسط الیزابت تاسیس شده است.

قرارداد ششصد و هفتاد میلیون دلاری برای خرید گروه رسانه ای شاین توسط برخی از سهامداران اقدامی مهندسی شده برای افزایش ارزش شرکت و نیز عاملی برای تقویت جایگاه فامیلی در این گروه رسانه ای توصیف شده است.

گرچه این گروه رسانه ای موفق بوده است، اما الیزابت فاقد تجربه کافی برای مدیریت در سطح بین المللی است.

لاکلان پسر دیگر مرداک که اکنون سی و نه ساله است در هیئت رییسه عضویت دارد با این حال وی در سال دو هزارو پنج از سمتهای بلندپایه در این کمپانی استعفا کرد و اکنون سمت مدیریتی در نیوز کورپوریشن ندارد.

وی همچنین سابقه سرمایه گذاری ناموفق در یک شرکت مخابراتی در استرالیا را هم در کارنامه خود دارد.

چیس کاری مدیر کنونی نیوز کورپوریشن و معاون رییس این کمپانی می تواند برای به دست گرفتن سمت ریاست در این کمپانی و خارج کردن آن از اختیار خانواده مرداک وارد عمل شود.

وی پیش از این برای گروه تلویزیونی فاکس کار کرده است.

مرداک چندین دهه است به شدت برای ایجاد امپراطوری رسانه ای خود تلاش کرده و روزنامه ها، شبکه های تلویزیونی و نیز موسسات سرگرمی و انتشاراتی در آسیا، اروپا ، امریکا و آمریکای لاتین را خریداری کرده است.

نیوز کورپوریشن که مقر آن در نیویورک است و بیش از پنجاه هزار نفر کارمند دارد اموال خود را تا مارس گذشته شصت میلیارد دلار اعلام کرد.

این کمپانی همچنین درآمد سالانه خود را سی و سه میلیارد دلار اعلام کرده است، اگرچه رسوایی اخیر این شرکت موجب کاهش شدید ارزش سهام این کمپانی شده است.

در سال دو هزارو یک میلادی همسر سابق روپرت مرداک پیش بینی کرده بود با فرارسیدن زمان تعیین جانشین مرداک میان جیمز، لاکلان و الیزابت، فرزندان وی اختلاف ایجاد خواهد شد.

آنا مرداک من در گفتگو با هفته نامه استرالین وومن گفت وی ترجیح می دهد هیچیک از فرزندانش به جانشینی مرداک انتخاب نشوند.

اتهام هک تلفنی و پرداخت رشوه به پلیس انگلیس روز یکشنبه با بازداشت ربه کا بروکس رییس سابق روزنامه نیوز آو د ورلد به محافل داخلی مرداک رسید .

جیمز مرداک به طور مستقیم ریاست نیوز آو د ورلد را به عهده ندارد، اما او با پرداخت غرامت به برخی از قربانیان برجسته این رسوایی از جمله با پرداخت هفتصد هزار پوند به گوردون تیلور رییس اتحادیه فوتبالیست های حرفه ای انگلیس موافقت کرده است.

تحلیلگران این موضع جیمز را شکننده توصیف کرده اند زیرا تحقیقات جنایی در نهایت زنجیره بالایی نیوز کورپوریشن را در برخواهد رفت و براساس قوانین امریکا نیز شرکت های خارجی که به مسئولان خارجی برای فعالیت تجاری رشوه داده اند از فعالیت در این کشور منع می شوند. لوییز کوپر تحلیلگر موسسه بی جی سی پارتنرز می گوید ریاست نیوزکورپوریشن به احتمال فراوان و با تاکتیکهای روانی در خانواده مرداک خواهند ماند.

کوپر گفت مرداک همچنان کنترل مطلق بر این کمپانی خواهد داشت.

وی گفت با جلوگیری از افشاگریهای بیشتر درباره دست داشتن جیمز مرداک در این رسوایی تا حد زیادی حذف کامل نام وی را دشوارتر خواهد شد.

این در حالی است که روپرت مرداک همچنان از طریق حقوق خانوادگی چهل درصد از سهم رای در هیئت مدیره را در اختیار خواهد داشت.

مرداک علاوه بر این سه فرزند از ازدواج اول خود با پاتریشیا بوکریک دختر به نام پرودنس دارد.

وی همسر آلاسیدر مک لوید است که سال گذشته پس از بیست سال فعالیت در نیوز کورپوریشن از این سمت استعفا کرد و اخیرا سمت مدیر کل روزنامه های استرالیایی را به عهده داشت.

مرداک همچنین دو دختر کوچک نه و هفت ساله به نامهای گریس و کلو دارد که از همسر سوم وی وندی دنگ هستند.

وندی پیش از ازدواج با مرداک در سال هزارو نهصد و نود میلادی در سن سی و دوسالگی از مدیران نیوز کورپوریشن در هنگ کنگ بود.

نام وندی پیش از این چندین بار در گمانه زنیها برای جانشینی مرداک برده شده است.
نظرات بینندگان