arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۱۵۴۴
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۱ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۵

بانک: ترامپ ظرفیت برهم زدن برجام را ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری با بیان اینکه برخی از روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا اظهار خوشحالی می کنند، گفت: مطمئن باشید که ترامپ ظرفیت برهم زدن توافق هسته ای (برجام) را ندارد.
 
به گزارش انتخاب، مرتضی بانک عصر شنبه در نشست شورای اداری شهرستان تهران که در فرمانداری برگزار شد، افزود: این هنر دیپلماسی ما بود که با توافق برجام کاری کرد که امروز ترامپ بگوید؛ ایرانی ها سر ما را کلاه گذاشته اند.
وی گفت: «آقایی که خیلی ناراحت هستی!»، ببین ترامپ چه می گوید؛ امروز شرایط به گونه ای شده که همه اروپا در مقابل آمریکا ایستاده اند و ما موفق شدیم که منافع ملی مان را در برجام تامین کنیم.
به گفته بانک، از همان روزهای نخست توافق هسته ای برجام میان ایران و کشورهای 1+5 اسرائیل و برخی کشورهای عربی مخالف بودند به این دلیل که می دانستند با این توافق، ایران چه قدرتی پیدا می کند.
وی افزود: دولت تدبیر و امید با توافق برجام موفق شد که خطر 6 قطعنامه سازمان ملل را از سر کشور بردارد ضمن اینکه همین توافق باعث شد در درون آمریکا مناقشه ایجاد شود.
 
** امید مردم را هدف نگیرید
معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری در ادامه به دستاوردهای دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: 2 شاخص بارز که در جامعه با روی کار آمدن دولت یازدهم مشهود است؛ امیدواری مردم به آینده و ایجاد ثبات و آرامش در فضای اقتصاد و جامعه است.
وی افزود: عده ای فقط می خواهند روحیه یاس و ناامیدی را به مردم تزریق کنند و غافل از آن هستند که دستاوردهای این دولت در حقیقت دستاوردهای ملت و نظام است و کار این افراد جفا در حق مردم است.  
به گفته این مسئول، هر کسی که امید و آرامش مردم را نشانه بگیرد به خطا می رود.
بانک اظهار کرد: دولت تدبیر و امید با وجود تحریم هایی که علیه کشور وضع شده بود و وضع اقتصادی آن روزها، موفق شد در حوزه اقتصاد بخصوص بازار ارز کشور ایجاد ثبات و آرامش کند و نتیجه این شد که امروز سرمایه گذاران رغبت بیشتری برای فعالیت در کشور پیدا کنند.
وی در خصوص ایجاد اشتغال در کشور نیز، گفت: در هشت سال دولت قبلی بر اساس آمارها سالانه فقط 14 هزار شغل ایجاد شد اما در این دولت بر اساس اعلام مرکز آمار ایران هر سال حدود 700 هزار شغل ایجاد شد این در حالیست که قیمت نفت و درآمدهای نفتی در این دولت با آن هشت سال نیز قابل قیاس نبود زیرا نفت از 120 دلار به یکباره به حدود 30 دلار تنزل پیدا کرد.
 
** دولت از بسیاری مشکلات کشور با برجام عبور کرد
معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری به شرایط کشور در هنگام روی کار آمدن دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: دولت در سخت ترین شرایط کشور را تحویل گرفت؛ در حالیکه تحریم ها و کاهش قیمت نفت به یک سوم زمان دولت قبل هم وجود داشت اما با این همه مشکلات، دولت موفق شد در آن شرایط سخت که علاوه بر کاهش درآمدها و تورم بالای 40 درصد و نیز اقتصاد شکننده همه موانع را پشت سر بگذارد بخصوص در سال 94 دولت با آن همه مشکلات توانست به وضع کشور سر و سامان دهد.
وی در واکنش به برخی منتقدین برجام، گفت: توافق برجام حاصل شد و ما از بسیاری از مسائل کشور عبور کردیم با اینکه برخی کشورها با هدف تحت تاثیر قرار دادن برجام به کاهش قیمت نفت اقدام کردند اما واقعیت آن است که همه مشکلات کشور ناشی از این مسائل نبود و رخدادهایی چون کاهش نرخ رشد اقتصادی جهان مثلا در کشور چین پس از المپیک پکن و نیز کشف نفت شل که ادعا شد می تواند جایگزینی برای نفت معمولی جهان باشد و بعدا معلوم شد که ادعایی بیش نیست، همگی این عوامل در موقعیت اقتصادی کشور ما نیز تاثیر گذار بود و این وضع نه تنها برای ما بلکه برای کشورهای صادرکننده نفت جهان نیز وجود داشت مثلا ارزش روبل روسیه کمتر از نصف شد یا ونزوئلا با بحران بزرگ تورم 500 درصدی مواجه شد یا عربستان سعودی ناگزیر شد که کسری بودجه اش را با کاهش حقوق ها و اخراج کارگران جبران کند در حالی که در همان سال 94 که این رخدادها را شاهد بودیم، اقتصاد ایران با درایت دولت تدبیر و امید با رشد یک درصدی همراه شد و روند کاهش نرخ تورم که سال 92 آغاز شده بود نیز بطور مستمر ادامه یافت و از 41 درصد در سال 91 به کمتر از هشت درصد در شرایط کنونی رسید.
بانک همچنین در واکنش به برخی اظهارنظرها که رشد 6.2 درصدی اقتصادی کشور را حاصل فروش نفت می دانند، عنوان کرد: نمی دانم این اخبار و نظرها از کجا می آیند؟ باید این سوال مطرح شود؛ دولت چگونه در حالی که سال 93 و در زمانی که تحریم ها وجود داشت، توانست تورم را به زیر 20 درصد برساند آن هم در شرایطی که سیستم بانکی کشور متکی بر واسطه گری بود و رشد قارچ گونه بسیاری از موسسات پولی و بانکی هم نشانه ناسالم بودن اقتصاد بود در واقع اقتصاد واسطه ای مخصوصا برای فروش نفت داشتیم و بلای جان کشور بود.
وی گفت: حدود 124 هزار میلیارد تومان فقط طرح های عقب افتاده از دولت قبلی برجای ماند که اگر با قیمت امروز محاسبه شود بیش از 700 هزار میلیارد تومان می شود؛ از این رو دولت یازدهم قبل از برجام این نارسائی ها را اصلاح کرد و پس از توافق برجام نیز موفقیت های زیادی بدست آورد اما حالا عده ای می گویند که این موفقیت ها حاصل فروش نفت بوده! در حالیکه رشد اقتصاد ما همیشه متکی بر نفت و فروش آن بوده ولی این را باید گفت که اگر در آن شرایط، دولت تولید 1.4 میلیون بشکه ای نفت را انجام نمی داد، فاجعه ایجاد می شد.
 
** ظاهرا قرار است هر اتفاق مثبتی که در کشور ایجاد می شود به هر روشی تخریب شود!
معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری اظهار کرد: برای نخستین بار در این دولت، نرخ تورم تک رقمی و به کمتر از هشت درصد رسید که در تاریخ دولت های بعد از انقلاب بی نظیر بوده است و این افتخار بزرگی برای دولت و مسئولان نظام بشمار می آید.
وی ادامه داد: دولت هر کاری انجام می دهد، آخر کار عده ای 'ان قلت' می آورند و ظاهرا قرار است هر اتفاق مثبتی در این دولت انجام شود، به هر شیوه ای آن را تخریب کنند مثلا رشد اقتصادی را به فروش نفت ربط می دهند در حالیکه دولت توانسته است 50 درصد از درآمدهای کشور را از محل فروش نفت حذف و درآمدهای مالیاتی را جایگزین آن کند.
وی گفت: برای نخستین بار در تاریخ کشور این دولت توانست میزان صادرات غیرنفتی را از واردات بیشتر کند که از آرزوهای دیرینه مسئولان کشور بود؛ از این رو آنهایی که تخریب می کنند باید بدانند که این دستاوردها متعلق به مردم و نظام جمهوری اسلامی است نه صرفا دولت.
 
** آیت الله هاشمی مظهر ایستادگی و استقامت بود  
معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری همچنین به حماسه حضور مردم در آیین تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی و نیز شهدای آتش نشان اشاره کرد و گفت: این حضور نشانه قدرشناسی مردم ایران بود.
وی گفت: آیت الله هاشمی مظهر ایستادگی، استقامت، دوری گزینی از حاشیه ها و تلاش برای دستیابی به اهداف انقلاب بود که باوجود برخی ناملایمات همچنان محکم و استوار ایستاد و نام خود را با انقلاب پیوند زد و مردم نیز بسیار شکوهمندانه در تشییع پیکر آن مرحوم حضور یافتند و نشان دادند که قدردان خادمان صادق و پاک خود هستند.
وی افزود: مردم ثابت کردند که هرگاه بین آنها و خدمتگزاران خود پیوندی مستحکم و صمیمی وجود داشته باشد، برخی ناملایمات نمی تواند خلوص و پاکی مردان صدیق را بپوشاند.
 
** تجلیل از شهدای آتش نشان؛ ارائه راهکار برای مدیریت بهینه تهران
وی همچنین از رشادت های آتش نشانان بخصوص شهدای خدمت حادثه پلاسکو نیز تجلیل کرد و یاد و خاطره شهدایی که با همه وجود تلاش کردند را گرامی داشت و افزود: امیدوارم که چنین اتفاقاتی در تهران دیگر حادث نشود.  
بانک ادامه داد: اگر می خواهیم دیگر حوادثی چون پلاسکو در تهران رخ ندهد باید با هماهنگی و سازماندهی، رعایت مقررات و تدوین چارچوب و مقررات مجهول مانده و البته ارائه آموزش های همگانی هم برای مردم و هم مسئولان نسبت به پیشگیری از چنین حوادثی مبادرت کنیم.
وی افزود: مدیریت شهر بزرگ تهران با هشت و نیم میلیون نفر جمعیت بسیار مهم است زیرا تهران یک شهر استراتژیک است و باید قبل از هر چیز، کسانی که مسئولیت برعهده می گیرند با سعه صدر و آمادگی برای اداره بهتر آن تلاش کنند.
وی خطاب به اعضای شورای اداری شهرستان تهران و سایر مسئولان، گفت: شما از سوی دولت تدبیر و امید انتخاب شده اید و مسئولیت هایی بر عهده دارید؛ از این رو باید بیش از هر کسی با برنامه های دولت و نحوه اجرای آنها آشنا باشید و لازم است در همه فعالیت ها نیز اطلاعات لازم را داشته باشید.
وی تاکید کرد که تشکیل نشست ها و جلسات این چنینی، علاوه بر رسانه ها از بهترین اشکال انتقال اطلاعات به مردم است و پیشنهاد من این است که نشست های شورای اداری را با حضور وزرا، مدیران عالی دولت و مسئولان روابط عمومی وزارتخانه ها تشکیل دهید تا گزارش هایی در این نشست ها ارائه کنند زیرا تهران یک شهرستان مهم کشور است و بدیهی است که مدیران این شهرستان باید بیشترین ارتباط را با مدیران رده بالای دولت بخصوص وزرا داشته باشند.
بانک گفت: مدیریت کلان تهران باید دارای چنین قدرتی باشد که بتواند همه مجموعه ها را با خود همراه کند و مدیران اجرایی این شهرستان نیز باید این ظرفیت را داشته باشند که در اجرای همه برنامه ها، مدیریت کلان را همراهی کنند زیرا هماهنگی، همدلی و انسجام میان مجموعه های مدیریتی، ضرورت اداره یک شهر بزرگ و استراتژیک چون تهران است.
وی تاکید کرد که در اجرای برنامه های کلانشهر تهران از جمله مشکلات و معضلاتی مانند حادثه پلاسکو، کارتن خواب ها، آلودگی هوا، ایجاد زیرساخت هایی مانند برق و آب، خانه سازی ،اشتغال و... که از مسائل اساسی هستند نباید فقط به دولت چشم دوخت بلکه باید مجموعه های مدیریت شهری در این زمینه پیشتاز بوده و برنامه ارائه کنند و چنانچه این مسائل و مشکلات در اینگونه شوراها و مجموعه های مدیریتی برطرف نشد، آنگاه به دولت و مسئولان عالی منتقل شود.
معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری، ناهماهنگی های سازمانی را از مشکلات مدیریتی کشور برشمرد و اظهار کرد: همین حادثه پلاسکو و اینکه چه کسی مسئول یا مقصر است، نمونه ای از این ناهماهنگی های مدیریتی است؛ از این رو باید با تفکیک مسئولیت ها میان فرمانداری، شهرداری و سایر ارگان ها به گونه ای عمل شود که شک و شبهه ای برای مدیریت شهر ایجاد نشود ضمن اینکه بسیاری از مشکلات را باید در چنین نشست هایی (شورای اداری) حل و فصل کنیم.
 
** لزوم بهره گیری از ظرفیت نمایندگان مجلس و شورای شهر
معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری در ادامه بر ضرورت استفاده از ظرفیت های نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و نیز ظرفیت های نظارتی شورای شهر تاکید کرد.
بانک اظهار کرد: تهران دارای 30 نماینده در مجلس شورای اسلامی است اما به نظرم نسبت به نمایندگان سایر مناطق انسجام و ارتباط کمتری با مدیریت های این شهر دارند بنابراین نمایندگان می توانند در مواقعی که به تامین منابع نیاز است، کمک کنند زیرا یک فرماندار یا یک رئیس اداره به تنهایی نمی تواند امور یک شهر هشت و نیم میلیون نفری را به پیش ببرد.
وی همچنین با بیان اینکه به نظر نمی رسد شورای شهر همه وظایف نظارتی خود را در شهر تهران اعمال کرده باشد، خواستار استفاده از ظرفیت های نظارتی شورای شهر تهران شد و گفت: در تهران با این همه ساخت و ساز، برج هایی که معلوم نیست در مسیر انتقال هوا در تهران چگونه ساخته شده اند و.. باید نظارتی بهتر و قوی تر اعمال شود و نمی توان صرفا با فروش فضا و صدور پروانه ساخت شهر را اداره کرد زیرا این مسابقه پایانی ندارد و این همه ساخت و ساز و پروانه های صادر شده نشانه آن است که تهران به نظارتی جدی تر نیاز دارد و اینجاست که نقش شورای شهر برجسته تر می شود.
بانک گفت: مدیران تهران مشکلات زیادی دارند اما باید چکمه های آهنین بپوشند و ما هم باید از کسانی که خالصانه کار می کنند، قدردانی کنیم.
 
** لزوم مشارکت گسترده مردم در انتخابات
بانک در پایان بر لزوم مشارکت گسترده مردم در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا تاکید کرد.
وی گفت: این انتخابات باید با شکوه و مشارکت گسترده مردم برگزار شود و آنهایی که قصد ناامید کردن مردم دارند را باید مایوس کنیم.
وی تاکید کرد که دولت دکتر روحانی در همه حال با مردم همراه است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان