arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۳۲۱۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۷ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۵

نیویورک تایمز: ترامپ گزینه مناسبی برای مقابله با ایران ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به هشدار مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا به ایران در واکنش به آزمایش موشکی در این کشور نوشت: رئیس جمهور ترامپ گزینه مناسبی برای پشتیبانی از حرف های مشاورش در قبال ایران ندارد.

به گزارش انتخاب، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود به قلم فیلیپ گوردون دستیار رئیس جمهور پیشین آمریکا در امور خاورمیانه در سال های 2013 تا 2015 نوشت: مایکل فلین ژنرال بازنشسته آمریکایی و مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ترامپ در اقدامی غیر معمول با حضور در یک نشست خبری در کاخ سفید هشداری شدید اللحن به ایران داد. وی با اشاره به انجام آزمایش موشکی در ایران و متهم کردن دولت اوباما به پاسخگویی نامناسب به اقدامات پیشین ایران به شکل رمانتیکی به این نتیجه رسید که از این پس، باید به ایران به طور رسمی هشدار دهد. به طور قطع برای آمریکایی ها دلایل خوبی وجود دارد تا نسبت به فعالیت های ایران نگران باشند. متحدان واشنگتن در خاورمیانه نگران این اقدامات هستند و از دولت آمریکا می خواهند کاری کنند که باعث شود ایران هزینه پرداخت کند.

آقای فلین با این حضور خود و دادن هشدار به این روش بسیار غلط و طریقی نمایشی و علنی، خود و آمریکا را در معرض یک واکنش یا مقابله پر خطر قرار داده است.

اگرچه مقامات دولت ترامپ مدعی اند که یک سری گزینه متنوع از پاسخ های مناسب و موثر در قبال ایران دارند، حقیقت این است که چنین نیست و بسیار مسخره خواهد بود، اگر رئیس جمهور ترامپ که خود باراک اوباما را برای ناتوانی اش در اجرای خط قرمز آمریکا در سوریه محکوم می کند، نتواند حرف هایش را عملیاتی کند.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، اما پشتیبانی از حرف های مایکل فلین با اقدامات مناسب و قابل توجه بسیار سخت خواهد بود. دونالد ترامپ به دنبال راه هایی است تا ایران را برای آزمایش ها موشکی‌اش تنبیه کند اما بعید است بتواند حمایت بین‌الملل را به دست آورد، چیزی که برای هر تحریم دیگری به آن نیاز خواهد داشت. در حقیقت، همان گونه که مقامات دولت ترامپ نیز اذعان کرده اند، آزمایش موشک های بالستیک بخشی از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 نیست، چیزی که آقای فلین تلاش کرد از آن به عنوان اساس مجازات ایران بهره ببرد. این مساله از آنجایی شکل گرفت که وقتی رئیس جمهور اوباما تلاش منع آزمایش های موشکی بالستیک را در توافق هسته ای بگنجاند، نه فقط روسیه و چین، بلکه متحدان اروپایی واشنگتن نیز با آن مخالفت کردند.

حتی اگر رئیس جمهور ترامپ بخواهد با اقدام نظامی از صحبت های مشاورانش پشتیبانی کند و با ایران وارد تقابل نظامی شود، باید برای پیامدهای آن نیز آماده باشد چرا که ایران نیز گزینه های خود را برای مواجهه با این شرایط آماده کرده است.
منبع: ایسنا
نظرات بینندگان